Tervezett elavulás – mi igaz az idő előtt elromló készülékekről?

/ november 20, 2014/ Ismeretterjesztő

Olvasási idő: 6 perc

shutterstock_36444295A tervezett elavulás összeesküvés-elmélete szerint egyáltalán nem véletlen, hogy a háztartási gépek és műszaki cikkek jelentős része bizonyos idő után „bemondja az unalmast”.

„Jobban jár, ha vesz egy újat…”

Valószínűleg olvasóink között is akadnak olyanok, akik elromlott készüléküket szorongatva szembesültek a szerviz segítőkész munkatársának fentihez hasonló ítéletével. A tervezett elavulás elmélete szerint ilyen esetekben a forgatókönyvet nem az élet, és nem is a véletlen, hanem a fogyasztói társadalom igényeihez igazított, tudatosan megtervezett rendszer írja.

A konspiráció szerint az 1920-as évektől a gyártók – a gazdasági növekedés fenntartása érdekében – szándékosan úgy tervezik a készülékeket, hogy azokból bizonyos idő elteltével biztosan újat kell vennünk. A cél – állítják az elmélet követői – már régen nem az, hogy minél tartósabb készülékeket gyártsanak, hanem az, hogy a megvásárolt műszaki cikkeket 3-4 évente lecseréljük. Az elmélet ma már nem csak feltételezéseken alapul.

Néhány héttel ezelőtt a Blikk.hu, a Bild című újságra hivatkozva írta meg – a német zöld párt felkérésére – a tervezett elavulás témájában készített tanulmány eredményeit. A cikk szerint a kutatás igazolta a gyanút: a gyártók módszeresen és tudatosan úgy tervezik és építik meg a műszaki cikkeket és háztartási gépeket, hogy azok idő előtt és javíthatatlanul tönkremenjenek.

Frissítés!

A 2014-ben írtak még mindig igazak, de mostanra, 2017-re már annyira súlyos a probléma, hogy az Európai parlament is állást foglalt az ügyben. A HVG cikkéből részletesen kiderül, hogy a jövőben egy értékelési rendszert vezetnének be, ami a készülék javíthatóságot mutatja meg a vásárlóknak.

Mivel ezzel az értékeléssel arra ösztönzik az Európai gyártókat, hogy minél tartósabb készülékeket vásároljanak, ezért várható hogy a háztartási gépek árai is növekedni fognak valamelyest. A megnövekvő készülék ár miatt javasoljuk mindenkinek, hogy kössön már meglévő készülékeire Kiterjesztett garancia szerződést amíg csak lehet!

Ez a téma nagyon fontos nekünk, hiszen szívügyünk a megbízható, javítható készülékek ügye. Egész biztosan írni fogunk a fejleményekről, kövesse facebook oldalunk, ha érdekli a téma.

Amíg az értékelési rendszer nem indul be, hívja az Ügyfélszolgálatunkat vásárlás előtt: nekünk is van értékelési rendszerünk. A statisztikáink és tapasztalatunk alapján segítünk kiválasztani az Önnek megfelelő és megbízható készüléket.

Tények, tapasztalatok

Tekintettel arra, hogy a Business Box-nál már több mint 8 éve követjük a háztartási gépek és műszaki cikkek garanciális és azon túli javításait, elérkezettnek láttuk az időt, hogy mi is állást foglaljunk a kérdésben és megosszuk a jelenséggel kapcsolatos – szakértői véleményen és valós tapasztalatainkon alapuló – tanácsainkat.

Kétségtelen tény, hogy az ügyfélszolgálatunkra befutó hibabejelentések és a készülékek javíttatására vonatkozó statisztikai adatok alapján megfigyelhető a fent említett tendencia. Tudunk például olyan készülékről, amelyről – a márka és a típus alapján – nagy biztonsággal és kis túlzással napra pontosan bejósolható, hogy mikor és miért fog tönkremenni.

Az is egyértelműen látszik, hogy az alacsony minőségű, olcsó készülékek nagyobb valószínűséggel mennek tönkre idő előtt. Ezek az alsó kategóriás háztartási gépek és műszaki cikkek jellemzően 2-4 év elteltével (tehát a hivatalos garancia lejárta után nem sokkal) olyan hibá(ka)t produkálnak, amelynek a javíttatása többe kerül, mint egy új eszköz vásárlása.

Ezzel természetesen nem azt állítjuk, hogy a gyártók úgy tervezik a készülékeket, hogy előre meghatározott idő elteltével romoljon el, csak azt tervezik meg egyre pontosabban, hogy a lehető legkevesebb költségbe kerüljön ez előállítás úgy, hogy – nagyon odafigyelve a használatra – néhány évig kitartson. Tehát, ha nem vigyázunk rá, hamar tönkremegy, ha vigyázunk rá, jóval tovább tart, de nme örökké. És ez sajnos – szinte kivétel nélkül – a prémium márkákra is igaz.

Mi lehet tenni a tervezett elavulás ellen?

Nincs könnyű helyzetben az a vásárló, aki hosszútávra tervez az újonnan megvásárolt készülékkel, de szerencsére nem kilátástalan a helyzet. Ha szeretné kikerülni a tervezett elavulás elméletével összefüggésbe hozható, nagyon is gyakorlati buktatókat, az alábbi néhány tanácsot mindenképpen érdemes megfogadnia.

  1. Ne a legolcsóbbat!

Legyen szó hűtőről, laptopról, mosógépről vagy TV-ről, semmi esetre sem tanácsoljuk, hogy az úgynevezett belépő szintű készüléket, azaz a kategóriájában legolcsóbb típust válassza. Ha nem szeretné – kis túlzással – évente lecserélni a készüléket, akkor érdemes közép- vagy felsőkategóriás eszközt választani. (Ráadásul a jó minőségű készülékeknek viszonylag magas az úgynevezett „secondhand” ára, így a prémium kategóriás autókhoz és okostelefonokhoz hasonlóan, még használtan is keresettek, viszonylag jó áron eladhatóak. Ebből következik, hogy sokkal jobb befektetés, mint 2-3 évente átlagos vagy alacsony minőségű termékeket vásárolni és kidobni a régit.)

  1. Karbantartás, karbantartás, karbantartás

Persze sokan mondhatják, hogy nem engedhetik meg maguknak a drágább készülékeket, de Nekik is van jó hírünk: Tapasztalataink szerint a tervezett elavulás a rendszeres karbantartással és egy kis odafigyeléssel nagyobb eséllyel megelőzhető! Számos bejegyzésünkben írtunk már arról, hogy az egyes készülékeket hogyan és milyen gyakorisággal érdemes karbantartani. A hűtő, a mosógép vagy éppen a mosogatógép esetében – a használati szokások és jellemzők ismeretében – könnyedén kikalkulálható, hogy mikor esedékes az adott készülék karbantartása. Olvassa el korábbi, a témában írt bejegyzéseinket, vagy iratkozzon fel a Business Box karbantartás-értesítőre, hogy soha ne feledkezzen el a karbantartással kapcsolatos teendőkről!

  1. Kérjen tanácsot vásárlás előtt!

shutterstock_214362229A Business Box-nál lassan nyolc éve foglalkozunk háztartási gépek és műszaki cikkek javításával. Tudjuk és látjuk, hogy milyen eltérések vannak az egyes készüléktípusok és márkák között, azok mennyire megbízhatóak, milyen gyakorisággal hibásodnak meg. Az eddigi statisztikáinkon, tapasztalatainkon alapuló tanácsainkat szívesen megosztjuk Önnel is. Amennyiben konkrét kérdése van, forduljon hozzánk bizalommal elérhetőségeinken.

Frissítés: 2017-et írunk, már 11 éve foglalkozunk a javítások szervezésével és még több statisztikánk van. Nem kerül semmibe a tanácsunk, kérje ki mindenképp vásárlás előtt.

  1. Hosszabbítsa meg a garanciaidőt!

Több, mint tízezer elégedett ügyfelünkhöz hasonlóan az Ön számára is adott a lehetőség, hogy a készülék árának töredékéért megvásárolja a „BBox Vásárlói gondoskodás” szolgáltatás csomagok valamelyikét. Ebben az esetben akár öt évre előre gondoskodhat arról, hogy a készülék meghibásodása esetén azt ingyenesen megjavítsuk vagy kicseréljük.

Kérdéseit munkaidőben a +36 1 44 33 666 telefonszámon, valamint a chaten is felteheti, ahol akár azonnal válaszolunk. Látogasson el Facebook oldalunkra is, ahol hétről hétre osztunk meg követőinkkel a műszaki cikkek és háztartási gépek karbantartásával, javításával, beüzemelésével kapcsolatos, hasznos információkat.

 

Számolja ki kalkulátorunkkal mennyibe kerül készülékéhez a garancia meghosszabbítása:

Garanciahosszabbítás kalkulátor

 

Szóljon hozzá Ön is!

komment