Karbantartás házilag, vagy havjak szerelőt? Mik a költségek?

/ december 25, 2016/ Inspiráló, Ismeretterjesztő, Javítási asszisztencia, Karbantartás

Olvasási idő: 4 perc

Sokunkban felmerül a kérdés, amikor egy nagyobb értékű háztartási gépet vásárolunk, hogy mi lenne a jobb? Magunknak karbantartani alaposan vagy inkább szerelővel megnézetni bizonyos időközönként? Vagy esetleg nem foglalkozni az egésszel és ha elromlik valami veszünk újat?

Mi alapján döntünk, és vajon hogy járunk jobban?

27227749 - group of home appliances refrigerator, gas cooker, microwave, cooker hood, air conditioner and washing machine

Kétségtelen, hogy általában az otthoni karbantartás azért a legbarátságosabb, mert anyagi vonzattal nem jár, nyilván a szerelővel való rendszeres átnézetés pedig ennek az ellenkezője. Az pénzbe kerül. A legdrágább pedig az a verzió, amikor nem tartjuk sehogy sem karban a háztartási gépeinket és újat veszünk néhány évente mindenből, ahogy az elhanyagolt készülékeink tönkremennek.

Az otthoni – szakszerű segítséggel történő – rendszeres karbantartás igen nagy segítség lehet, ráadásul a BusinessBox blog teljesen térítésmentesen ad kitűnő ötleteket és hasznos tanácsokat, segítséget.

A gyártói garancia:

Új készüléknél minden esetben biztonságot ad – de csak egy darabig. A jótállás kötelező ideje 2014 óta csak 1 év. A jótállást a kereskedő vagy a gyártó adja, attól függően, hogy ki vállalja a felelősséget a készülékért. Ezt általában ráírják a garanciapapírra, számlára. A gyártói garancia azonban hamar lejár!

Ehhez van egy – ugyan szintén anyagi vonzattal járó, ám igen hasznos – hosszabbítási lehetőség. Például a Prémium kiterjesztett garancia nagyon kedvező lehet, ha készülékünket legalább öt évig szeretnénk biztonságban tudni, ergo nem szeretnénk költeni annak javíttatására. Átlagosan 15-20 ezer forint között van egy ilyen szolgáltatás díja, persze ez a készülékünk árától is függ. Minél drágább a készülék, annál többet kérnek a biztonságért cserébe.

Mi történik a garanciaidő lejártával?

Ha elromlik a készülékünk, akkor nekünk kell állnunk a javítás költségét, ha az elromlik.

Jó ötletnek tűnik, hogy évente legalább egyszer átnézetjük egy szerelővel a háztartási gépet. Ilyenkor alkalmanként legalább 5-10 ezer forintot kifizetünk, és még számolnunk kell a kiszállási költséggel is, ami szintén ezrekben mérhető. A szerelő ilyenkor alaposan átnézi és bizony áttisztítja a gépet, legyen az hűtő, mosógép vagy épp laptop.

Majd – néhány év után – szinte bizonyos, hogy javítani kell rajta valamit – miért ne kellene? – az pedig már húzósabb összeg lesz, tekintve, hogy a legolcsóbb alkatrész is minimum hatezer forint + kiszállási díj + munkadíj.

Ez alsó hangon 15-20 ezer forint. Szép summa. Emlékszünk? Kb. ennyibe került az előre kifizetett Kiterjesztett garancia is. Igen ám, de ez a legolcsóbb, legegyszerűbb hiba esetén ilyen alacsony ár! Az átlagos javítási költsége egy hűtőnek 42 281 Ft, egy mosógépnek 34 693 Ft vagy a tévéknek 64 718 Ft a Business Box statisztikái alapján. Ki szeretné ezeket az összegeket kifizetni a szerelőnek?!

A rossz példa

Utolsó lehetőségként még egy, amit egyesek választanak, de ezt jobb nem is minősíteni, ha nyomdafestéket szeretnénk használni…. Szóval ez így hangzik: „Nem költök szerelőre, nem tartom karban a gépet és nem kell hosszabbított garancia sem. Majd, ha elromlik, veszek újat.”  No komment… Komolyan? A csapból is a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés folyik. Ne pazaroljuk az energiát, ne pazaroljuk az erőforrásokat.

Ennek ellenére még mindig vannak, akik az egyszerűbb végéről állnak a dologhoz. Megveszik a legolcsóbb háztartási gépet (az, hogy megfelelő-e számukra mindegy), utána egyáltalán nem törődnek a karbantartásukkal. Természetesen nagyon csodálkoznak amikor elromlik. “Miért romlott el? Nemrég vettük!

Két okból romlott el: Az egyik, hogy a legolcsóbb volt, amit alacsony igénybevételre terveztek, de egy család használta. A másik ok, hogy soha nem volt karbantartva, kitisztítva, ez pedig egyértelműen a mihamarabbi meghibásodáshoz vezet – legyen szó akármilyen készülékről.

A legjobb módszer

Végül jöjjön útmutatónk, hogyan érdemes háztartási gépet vásárolni és utána karban tartani úgy, hogy az a lehető legtovább hiba nélkül működjön.

  1. Beszélgessünk el a családdal – ha egyedül vagyunk gondoljuk át alaposan – milyen szempontjaink vannak, mit szeretnénk az új géptől. Bővebben itt olvashat.
  2. Válasszuk ki a számunkra megfelelő, megbízható készüléket.
  3. A megvásárolt készülékre vigyyázzunk nagyon és tartsuk karban rendszeresen. Ehhez segítséget nyújt blogunk, csak írja be a jobb oldali keresőmezőbe, hogy milyen készülék karbantartásában keres tippeket, leírást.

Persze a mi módszerünk sem tökéletes arra, hogy az összes lehetséges hibát elkerüljük. Azt javasoljuk, hogy a későbbi frász kitörése helyett gondolkodjon előre és kössön Kiterjesztett garancia és Baleseti garancia szerződést az új készülékeire. Nem késő megkötni a szerződést akkor sem, ha néhány hete, vagy hónapja vette a készüléket. A gyártói garancia lejárata előtt 60 nappal még megköthető!

 

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post