Karbantartás házilag, vagy hívjak szerelőt?

/ december 25, 2016/ Javítási asszisztencia, Karbantartás

Sokunkban felmerül a kérdés, amikor egy nagyobb értékű háztartási gépet vásárolunk, hogy mi lenne a jobb? Az otthoni karbantartás, vagy inkább szerelővel megnézetni bizonyos időközönként? Vagy esetleg nem foglalkozni az egésszel és ha elromlik valami veszünk újat? Mi alapján döntünk, és vajon hogy járunk jobban?

Az otthoni karbantartás elhanyagolása egészen biztosan nem tesz jót a készülékeinknek, de a szakszervíz esetenként sokba kerülhet. vajon mi lehet a jó döntés?

27227749 – group of home appliances refrigerator, gas cooker, microwave, cooker hood, air conditioner and washing machine

Otthoni karbantartás vagy szervíz?

Kétségtelen, hogy általában az otthoni karbantartás azért a legbarátságosabb, mert anyagi vonzattal nem jár, nyilván a szerelővel való rendszeres átnézetés pedig ennek az ellenkezője. Az pénzbe kerül. A legdrágább pedig az a verzió, amikor nem tartjuk sehogy sem karban a háztartási gépeinket és újat veszünk néhány évente mindenből, ahogy az elhanyagolt készülékeink tönkremennek.

Az otthoni – szakszerű segítséggel történő – rendszeres karbantartás igen nagy segítség lehet, ráadásul a BusinessBox blog teljesen térítésmentesen ad kitűnő ötleteket és hasznos tanácsokat, segítséget.

A gyártói garancia:

Új készüléknél minden esetben biztonságot ad – de csak egy darabig. A jótállás kötelező ideje 2014 óta csak 1 év. A jótállást a kereskedő vagy a gyártó adja, attól függően, hogy ki vállalja a felelősséget a készülékért. Ezt általában ráírják a garanciapapírra, számlára. A gyártói garancia azonban hamar lejár!

Ehhez van egy – ugyan szintén anyagi vonzattal járó, ám igen hasznos – hosszabbítási lehetőség. Például a Prémium kiterjesztett garancia nagyon kedvező lehet, ha készülékünket legalább öt évig szeretnénk biztonságban tudni, ergo nem szeretnénk költeni annak javíttatására. Átlagosan 15-20 ezer forint között van egy ilyen szolgáltatás díja, persze ez a készülékünk árától is függ. Minél drágább a készülék, annál többet kérnek a biztonságért cserébe.

Mi történik a garanciaidő lejártával?

Ha elromlik a készülékünk, akkor nekünk kell állnunk a javítás költségét, ha az elromlik.

Jó ötletnek tűnik, hogy évente legalább egyszer átnézetjük egy szerelővel a háztartási gépet. Ilyenkor alkalmanként legalább 5-10 ezer forintot kifizetünk, és még számolnunk kell a kiszállási költséggel is, ami szintén ezrekben mérhető. A szerelő ilyenkor alaposan átnézi és bizony áttisztítja a gépet, legyen az hűtő, mosógép vagy épp laptop.

Majd – néhány év után – szinte bizonyos, hogy javítani kell rajta valamit – miért ne kellene? – az pedig már húzósabb összeg lesz, tekintve, hogy a legolcsóbb alkatrész is minimum hatezer forint + kiszállási díj + munkadíj.

Ez alsó hangon 15-20 ezer forint. Szép summa. Emlékszünk? Kb. ennyibe került az előre kifizetett Kiterjesztett garancia is. Igen ám, de ez a legolcsóbb, legegyszerűbb hiba esetén ilyen alacsony ár! Az átlagos javítási költsége egy hűtőnek 42 281 Ft, egy mosógépnek 34 693 Ft vagy a tévéknek 64 718 Ft a Business Box statisztikái alapján. Ki szeretné ezeket az összegeket kifizetni a szerelőnek?!

A karbantartás elhanyagolása

Utolsó lehetőségként még egy, amit egyesek választanak, de ezt jobb nem is minősíteni, ha nyomdafestéket szeretnénk használni…. Szóval ez így hangzik: „Nem költök szerelőre, nem tartom karban a gépet és nem kell hosszabbított garancia sem. Majd, ha elromlik, veszek újat.”  No komment… Komolyan? A csapból is a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés folyik. Ne pazaroljuk az energiát, ne pazaroljuk az erőforrásokat.

Ennek ellenére még mindig vannak, akik az egyszerűbb végéről állnak a dologhoz. Megveszik a legolcsóbb háztartási gépet (az, hogy megfelelő-e számukra mindegy), utána egyáltalán nem törődnek a karbantartásukkal. Természetesen nagyon csodálkoznak amikor elromlik. “Miért romlott el? Nemrég vettük!

Két okból romlott el: Az egyik, hogy a legolcsóbb volt, amit alacsony igénybevételre terveztek, de egy család használta. A másik ok, hogy soha nem volt karbantartva, kitisztítva, ez pedig egyértelműen a mihamarabbi meghibásodáshoz vezet – legyen szó akármilyen készülékről.

A legjobb módszer a rendszeres otthoni karbantartás és a javítási asszisztencia igénybevétele

Végül jöjjön útmutatónk, hogyan érdemes háztartási gépet vásárolni és utána karban tartani úgy, hogy az a lehető legtovább hiba nélkül működjön.

  1. Beszélgessünk el a családdal – ha egyedül vagyunk gondoljuk át alaposan – milyen szempontjaink vannak, mit szeretnénk az új géptől. Bővebben itt olvashat.
  2. Válasszuk ki a számunkra megfelelő, megbízható készüléket.
  3. A megvásárolt készülékre vigyázzunk nagyon és tartsuk karban rendszeresen. Ehhez segítséget nyújt blogunk, csak írja be a jobb oldali keresőmezőbe, hogy milyen készülék karbantartásában keres tippeket, leírást.

Persze a mi módszerünk sem tökéletes arra, hogy az összes lehetséges hibát elkerüljük. Azt javasoljuk, hogy a későbbi frász kitörése helyett gondolkodjon előre és kössön Kiterjesztett garancia és Baleseti garancia szerződést az új készülékeire. Nem késő megkötni a szerződést akkor sem, ha néhány hete, vagy hónapja vette a készüléket. A gyártói garancia lejárata előtt 60 nappal még megköthető!

 

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post