Megnöveli az okostelefon élettartamát a szoftverfrissítés?
A legtöbben azért vagyunk kénytelenek új okostelefon modellt venni, mert az előző már nem működik, tönkrement vagy nem úgy működik ahogy szeretnénk. Cikkünk azoknak szól, akik a jövőben NEM kényszerből akarnak új telefont vásárolni.
Miért cseréljük gyakran az okostelefon készülékeinket?
Az okostelefon egész nap a közelünkben van,hiszen nem csak telefonálásra használjuk, van aki le sem teszi a kezéből. Részben divatcikknek is tekinthetjük, ruházatunk kiegészítője is egyben. Lehet, hogy ezért is cseréljük le az indokoltnál gyakrabban?
Az okostelefonunkat gyakrabban cseréljük újra, mint a tévénket vagy más háztartási gépünket, vagy épp a számítógépünket. Ennek az oka egy ideig a folyamatos, nagyon gyors ütemű fejlődés volt, kb. 2014-ig. A szinte követhetetlen fejlesztés megállt, már nem tudnak minden évben elképesztően új funkciókat bemutatni a gyártók, egyre kevésbé érezzük úgy egy új készülék láttán, hogy „Ez kell nekem!”
Részben a technikai fejlődés lassulása miatt egyre ritkábban cseréljük le az okostelefonunkat. Persze a gyakori cserélgetés megszűnésének van más oka is a fejlődés lassulásán kívül:
Egyre megbízhatóbbak az okostelefon modellek
A készülékekbe szerelt újítások egy része épp a megbízhatóságukat vagy a továbbra is gondot jelentő fizikai sérülékenységüket javítja. Elég ha a vízállóságra gondolunk: régebben a legtöbb telefon beázás miatt ment tönkre. Ma már a gyártók csúcsmodelljei teljesen vagy részlegesen vízállók. A csupaüveg telefonok leejtésvédelmét persze még nem találták ki, de egyre ellenállóbb üvegeket fejlesztenek rájuk.
A másik ok, ami miatt kevésbé veszünk új telefont az a megbízhatóbb szoftver. Mindkét nagy okostelefonos operációs rendszer, az Android és az iOS is egyre stabilabb. Kevesebb, a telefon hibájának vélt szoftveres gond van a készülékekkel. Kevesebbszer fordul elő, hogy csak a rossz szoftver miatt használhatatlannak érezzük az okostelefonunkat.
Van egy szinte hitkérdéssé fajult örökös vita a két nagy rendszer rajongói (Apple rajongók versus mindenki más) arról, hogy az iOS mindig is stabil és zökkenőmentes működésű volt, de be kell vallanunk: az iOS is sokat javult, volt honnan javulnia. Bár tény, hogy ennél a rendszernél az elejétől figyelnek arra a fejlesztők, hogy a méregdrága csúcsmobilunk használatának élményét ne valami apró szoftverhiba tegye pokollá…
Ami az okostelefon kijelzője mögött van
A szoftver nem csak a folyamatos fejlesztések miatt lett megbízhatóbb a telefonokon. A telefonok hardvere (ami a képernyő mögött van) már nem változik olyan gyakran, mint régen, amikor még csak keresték a legjobb alkatrészeket a gyártók. Ma már nem sokat változik az alkatrészek felépítése, működési elve, emiatt a hozzájuk írt szoftvert sem kell állandóan változtatni.
Mivel az alkatrészek nem változnak, a szoftvert sem kell annyira változtatni, lehet mindkettőt csiszolni, egyre jobbá tenni, informatikai szakszóval optimalizálni. A szoftverek új verziószámai egy idő óta nem tartalmaznak valódi változásokat, csak optimalizálást. Emiatt szoftverfrissítés után is tökéletesen működnek a régebbi telefonok.
Fontos, hogy egy új szoftverfrissítés is működjön a regebbi telefonon, mert ezzel növekszik a telefonunk élettartama. Az új szoftver nem csak csillogó, új designt és néhány extra funkciót jelent, hanem ezernyi apró hiba javítását is.
Szoftverfrissítés után szinte új az okostelefon?
Ha egy gyártó nem ad ki a telefonjához új szoftververziókat, akkor az azt jelenti, hogy se a meglévő hibák és hibalehetőségek nem lesznek kijavítva, se új funkciókat vagy könnyebben használható felületet nem kapunk soha.
Ha egy gyártó azt ígéri, hogy a telefonja éveken át meg fogja kapni a szoftverfrissítéseket, akkor vegyük meg bátran a telefonjaikat. Az Apple telefonokat pont azért ajánljuk, mert – ahogy a fenti képen is látszik – éveken át megkapjuk a legújabb szoftvert a telefonunkra. A hardver mellett a szoftver sem „avul el” 1-2 év alatt, sőt akár 5 évig is használható marad a telefon.
Mégis miért veszünk két évente új telefont?
Azért veszünk mégis új telefont átlagban kevesebb, mint két évente, mert
+1 lejár a garanciája és félünk így használni.
… és mennyire igaza van annak, aki nem meri a lejárt garanciájú telefont használni! Hiszen másról sem szólnak a hírek, hogy egyre nehezebb a telefonokat javítani, szinte már szétszedni sem lehet őket. Bármelyik alkatrész megy tönkre, vagyonokba kerülhet a javítás.
A legtöbb telefonnak csak 1 év a garanciája. Néhány gyártó ad két évet, de ez ritka. Az egy év után bármi baja lesz a telefonnak a legtöbben nem javíttatják meg, mert a javítás drága, inkább vesznek egy újat.
A feleslegesen kidobott telefonok és a megtakarított pénzünk új telefonba fektetése vagy újabb részletfizetés + hűségidő vállalása helyett inkább kössünk Kiterjesztett garanciát és Baleseti garanciát a telefonunkra.
Az Apple készülékeihez 3 évre, az Androidos telefonokhoz 2 évre hosszabbíthatjuk meg a garanciát. A kiegészítő Baleseti garancia pedig a váratlan helyzetekben jön jól, például az összetört telefon látványa nem okoz instant szívrohamot annak, akinek van ilyenje.
Szoftverfrissítéssel az okostelefon hosszabb használatért
Amennyiben szeretnénk hosszú éveken át használni ugyanazt a telefont, akkor még vásárlás előtt tájékozódjunk alaposan, hogy a kiszemelt készülékhez mennyi ideig számíthatunk majd frissítésekre.
Ha megvan a kiszemelt telefon, állítsuk be rajta a frissítések automatikus letöltését. Mivel ennek a beállításnak a helye változhat, ezért útmutató helyett a legjobb Google kereső kifejezésekkel segítünk az alábbi képekre kattinva: