Mit kapok, ha cserélni kell a készüléket? Avultatás

/ október 25, 2017/ Készülékvédelem

Az újonnan vásárolt készüléked okozta öröm sajnos nem tart örökké. Ahogyan az arra érvényes garancia sem. Rengeteg garanciális- és biztosítói szerződés tartalmaz a vásárló számára előnytelen feltételeket, most megismerheted a leggyakoribb buktatókat.

avulás

Hosszas keresgélés és alapos összehasonlítások eredményeképp sikerült kiválasztanod és megvenned álmaid csúcslaptopját (tévéjét, mosógépét, telefonját, stb…). Egy ideig minden a legnagyobb rendben van. A friss rendszer hasít, az új hardver egy pillanatra sem torpan meg az akadályok előtt, amiket nap mint nap az útjába gördítesz. Hihetetlen gyorsasággal végzi el a szükséges számítási feladatokat, és olyan, mintha minden funkcióját a kezed alá tervezték volna.

Aztán hirtelen megváltozik valami. Az egyik sűrűn futtatott alkalmazásod egyszer csak lefagy. Azt gondolod, előfordul az ilyesmi, ez még nem a világ. Majd egyre sűrűbben, egyre több alkalmazás és munkafolyamat omlik össze. Lassan egyértelművé válik, hogy az alig 1,5 éve vásárolt készüléked kezdi megadni magát az igénybevételnek és egy nap már be sem kapcsol – végképp elromlott.

Ilyenkor mit teszel?

Kidobod, és elkönyveled járulékos veszteségként? Vagy visszaviszed, hátha garanciában megjavítják vagy kicserélik? Esetleg felhasználod az eszközre kötött biztosítást, és újat vásárolsz az így kapott pénzösszegből?

Lássuk, mik a lehetőségeid!

Garanciális javítás

A készüléked vásárlásának időpontjától számított 1-2 éven belül (ezt márkája válogatja) lehetőséged van garanciális szervizhez fordulni, ha meghibásodott az eszköz. Feltéve persze, hogy a felmerülő problémára kiterjed a jótállás.

A gyártói garancia (jótállás) kizárólag a rendeltetésszerű használat közben meghibásodott készülékek esetében érvényesíthető. Azaz a beázásból vagy törésből fakadó meghibásodások esetében még a gyári szerviz sem javítja ingyen a készüléked. Erről bővebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

Fizet a biztosító

Itt valamelyest már más a helyzet, mint a garanciális szervizek esetében, de nem sokkal. Ha külön biztosítást kötöttél a készülékedre, a biztosító jó eséllyel valóban fizet a meghibásodás következtében – persze ebben ez esetben is meg kell felelned az előzetesen aláírt szerződési feltételeknek.

Csakhogy a biztosító által fizetett pénzösszeg még csak köszönőviszonyban sincs azzal az értékkel, amelyet te a vásárláskor fizettél az eszközért. Ennek a hivatalos indoklása az úgynevezett avulás, amiről a későbbiekben részletesen is szót ejtünk.

Láthatod tehát, hogy a garanciális javítás és a készülékbiztosítás sem feltétlenül fedezi a valós károdat.

Hallottál már a tervezett elavulásról?

A tervezett elavulás elmélete szerint az 1920-as évektől kezdve a legtöbb cég a tartós, időtálló termékek gyártásáról átálltak a gyorsabban avuló, ezért sűrűbben cserélendő termékek gyártására. A konspirációs elmélet megalkotói állítása szerint ezzel a gazdasági növekedés fenntartása a cél.

A tervezett elavulás áldozatává váló készülékek vagy műszakilag mentek tönkre idő előtt, vagy a divat és reklám világa vette el az értéküket egy új divathullám népszerűsítésével.

Az elmélet valóságtartalmát azóta sem tudták igazolni, sem cáfolni. Bár a gazdasági növekedést valóban serkentené egy ilyen tudatos terv, illetve segítene több munkahely fenntartásában, a másik oldalon felesleges társadalmi költségeket és környezeti, valamint egészségügyi problémákat generálna.

A feltételezés ráadásul nem számol azzal a ténnyel, hogy az 1920-as évektől a tömeggyártás őrült mértéket öltött, ami több ezerszeresére növelte a piacra bocsátott termékek számát, így a hibák lehetősége is megnőtt. A kutatás és fejlesztés is felpörgött, ma már 5-6 évente a korábbihoz képest merőben új, fejletettebb technológiát tudnak bemutatni a gyártók.

Így vagy úgy, de tény, hogy a mindennapos használatra tervezett árucikkek élettartama alig haladja meg a 2-3 évet. És egyáltalán nem költséghatékony, ha minden évben új mobilt vagy laptopot, vagy más készüléket, például mosógépet kell vásárolnunk.

Egyáltalán mi az az avulás?

A közgazdasági szakzsargonban az avulás egyfajta értékcsökkenést, a befektetett javak elhasználódásának pénzben kifejezhető értékét jelöli. Avulásnak hívhatjuk tehát azt a jelenséget, amikor a készülék (pl. mobil, notebook vagy háztartási gép) értéke a rendeltetésszerű használatból fakadóan csökken.

A könyvelők amortizációként hivatkoznak az avulásra, és érdekességként megemlítendő, hogy egy cég által használt termelőeszköz (laptop) esetében évente akár 25%-ot is amortizálnak (avultatnak) annak pénzbeli értékéből.

Esetünkben szerencsére valamelyest más a helyzet, egy átlagos háztartásban ugyanis a mindennapi használatban lévő készülék piaci értéke 1 év alatt csupán 10-15%-ot csökken. És bár a mobilok és notebookok 2-3 év után jellemzően produkálnak hibákat, egy jól működő TV vagy mosógép 5-6 év után is ugyanúgy használható, mint új korában. Tehát a használati értéke nem csökken!

Hogyan számolják ki az avultatott értéket?

Ebben a biztosító és a fogyasztó véleménye már kevés esetben egyezik. Érthető, hogy a terméktulajdonos szeretné a vásárlási árat, vagy legalább egy ahhoz közelítő összeget visszakapni. A biztosító vagy a garanciális szerviz pedig megpróbálja a lehető legközelebb tolni a termék értékét a használtpiacon aktuálisan kínált árhoz.

Szerintünk mindkét számítási módszer hibás. Ha olyan üzletet szeretnénk kötni, amely mindkét fél számára jövedelmező (márpedig gazdasági fenntarthatóság csak így érhető el), azt kell figyelembe vennünk, hogy a tulajdonosa számára a készülék a használati értéke alig-alig csökken. 5-6 év után is ugyanúgy mos a mosógép, hűt a hűtő, nézhető a TV és még folytathatnánk.

[mc4wp_form id=”3076″]

A biztosítókat nem igazán érdekli a használati érték

Sajnos a legtöbb esetben azt tapasztaljuk, hogy a biztosító keze olykor igen keményen sújt le. Egy javíthatatlan készülék cseréje során ugyanis nem a használati értéket, hanem egy pénzügyileg avultatott értéket vesznek alapul a biztosítási összeg kiszámításához.

Felteszem, már ebből is tisztán látod, hogy koránt sem jársz jól a szokásos biztosítós avultatással, de nézzünk konkrét példát!

Vásárolsz egy MacBook Air 2017-es notebookot. A hivatalos Apple üzletben bruttó 359 990 forintért jutsz hozzá a készülékhez. Vegyük alapul, hogy a biztosítód havi 2,5%-os avulási értékkel kalkulál. Ez azt jelenti, hogy havonta 8999,75 forinttal ér kevesebbet a biztosítód szemében az újonnan vásárolt MacBookod.

Bár az Apple termékei rendkívül időtállóak, és strapabírók, tegyük fel, hogy 28 hónap után egy pohár vizet borítottál a MacBook-ra, így a jótállás nem érvényes, nem vehetsz igénybe garanciális javítást.

Mivel azonban előre gondolkodtál, olyan extra biztosítást kötöttél a készülékre, amely folyadék okozta kár esetén is fizet. A fentiekben számolt havi 8999,75 forintos avulást alapul véve 251 993 forintos értékcsökkenés jön ki a 28 hónap alatt.

Ez azt jelenti, hogy a szerencsétlen balesetet követően a két éve 359 990 forintért vásárolt MacBook már csak 107 997 forintot ér. Ebből pedig használt MacBookot is nehezen veszel, nemhogy újat.

A példa még sarkalatosabb, ha egy 100 000 forintos, átlagos notebookról beszélünk. Ez esetben ugyanis csupán 30 000 forintot fizet a biztosítód. Ebből pedig maximum egy új mikrohullámú sütőt vehetsz, azzal viszont az e-mailjeidet nem tudod megnyitni…

Készülékbiztosítás esetén ráadásul ahhoz, hogy megjavítsák vagy kicseréljék a készüléked sok esetben önrészt is kell fizetned. Máskülönben sem a szerviz sem a biztosító nem foglalkozik az üggyel. Van azonban egy tippünk, hogyan úszhatod meg az önrész kifizetését teljesen legálisan.

Van, ami még az avultatásnál is rosszabb

A biztosítási ÁSZF-ek apró betűs részeiben eldugva találhatod a fix készülék javítás és csere limitet. Ez röviden annyit tesz, hogy bármekkora értékű készüléked van, annak csak X%-át fizetik vissza, és e mellé egy maximum értéket is meghatároznak.

Erre egy létező magyar termékbiztosítási ÁSZF-ben találtuk elképesztő példát, ahol a termék 70%-át, de maximum 100 000 forintot fizet ki a biztosító. Ez a fenti átlagos notebook esetében 70 000 forintos, a MacBook esetében viszont csak 100 000 forintos kártérítést jelent még akkor is, ha egy szinte új készülékről van szó. Igazságosnak érzed?

[dilemma]

Szeretnéd nullázni az avultatás mértékét?

új gép a régi helyett

Mi kizárólag a készüléked használati értékét vesszük figyelembe, ha az meghibásodik. Nálunk nincs avultatás. Pontosan tudjuk, mire van szükséged, ezért igyekszünk a tönkrement eszközöd helyett egy új, legalább a régivel megegyező tudású készülékkel pótolni, amin ugyanúgy tudsz dolgozni, amivel úgyanúgy tiszták lesznek a ruháid, ami úgyanúgy hűti az ételeid.

Közben pedig nem várjuk el, hogy te rohangálj megvenni az újat, mi megvesszük helyetted és ki is szállítatjuk neked, miután megbeszéltük, hogy pontosan milyen szeretnél.

Van egy extra tippünk, amivel akár a garancia után is ingyenes javítást igényelhetsz.