Kiterjesztett garancia utólag, a stresszmentes Karácsonyért
Rohamosan közelednek az ünnepek, és ebben az időszakban nagy mértékű költekezésbe kezdünk. A drága készülékek vásárlása közben azonban egy égetően fontos kérdéssel is foglalkoznunk kell. A megfelelő garancia konstrukció kiválasztása ugyanis roppant fontos, hogy az ajándék ne váljon bosszúság forrásává.
Egyes felmérések szerint a háztartási készülékek és szórakoztató elektronikai termékek éves forgalmának megközelítőleg 40%-a az év utolsó harmadában keletkezik, a karácsonyi készülődés időszakában. Nyilvánvalóan nem csak a karácsonyi szezonban fontos, hogy alaposan körbejárjuk a jótállási kérdéseket, és ezzel kapcsolatos tudnivalókat.
Szeretteinket gyakran lepjük meg mobiltelefonnal, számítógéppel, televízióval, esetleg porszívóval. Ilyenkor szerzi be a család az új mosógépet vagy hűtőt. Ahhoz, hogy a megajándékozott családtag, barát válláról lekerüljenek az idő előtti meghibásodásból eredő kellemetlenségek, elengedhetetlen a megfelelő garancia. A garanciának azonban több fajtája is létezik, és egyáltalán nem mindegy, melyiket választjuk.
A gyári garancia, azaz a jótállás automatikusan jár
A legtöbben tisztában vannak vele, hogy a jótállási időn belül bekövetkező hibákért a kötelezett (a gyártó vagy forgalmazó) felelősséget vállal. Azaz szükség esetén megjavíttatja vagy kicseréli a meghibásodott terméket, illetve ha ez nem áll módjában, megtéríti a vételárat.
Ez a garancia leggyakoribb formája, mely kizárólag rendeltetésszerű használat esetén áll fenn. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a készüléket valamilyen károsító külső hatás, baleset érte, – ez lehet folyadék, ütődés, leejtés, villám stb. – a forgalmazó vagy a gyártó a jótállás vállalására nem kötelezhető. Más szóval pórul jártunk.
Ha érdekel milyen fajtái vannak a jótállásnak, szavatosságnak és melyik mennyi időre szól, olvass még többet erről a Fogyasztóvédelem honlapján.
Érdemes még tudni, hogy az egy évig terjedő jótállás minden 10 000 forintot meghaladó vételárú tartós fogyasztói cikkre kötelezően jár. Bizonyos esetekben azonban a gyártó vállalhat hosszabb idejű jótállást is. Ilyenkor általában a termék vételára a garancia időtartamának hosszától függően nő. Tehát minél tovább érvényes a gyártói garancia, annál drágábban vásárolhatjuk meg a terméket, de ez nem törvényszerű.
Csakhogy nem véd meg mindentől a hosszabb garancia
És sokan ezzel kapcsolatban sétálnak bele a csapdába. A gyártó által vállalt hosszabb garancia ugyanis kizárólag időtartamban hosszabb és sokszor egyedi feltételekhez kötött. Garanciaköreit tekintve azonban semmiben sem különbözik, mint az alap vételárban foglalt, egy évig terjedő jótállásé.
Azaz továbbra sem számolhatunk leejtésre vagy más sérülésre is kiterjedő garanciával. Ezekre a kockázati tényezőkre a Kiterjesztett garancia bizonyos fajtái jelentenek megoldást.
Nézzük meg alaposan, mire vállal a gyártó 1 évnél hosszabb garanciát! Nagyon gyakori, hogy csak a készülék egyes alkatrészeire jár a több éves jótálls. Például a mosógép motorra vagy hűtő kompresszorra, a TV-nél a kijelzőre. Ezek fontos alkatrészek, de nem ezek fognak meghibásodni elsősorban!
Mit kell tudnom általában a kiterjesztett garancia szerződésről?
Jogilag egészen más kategóriába tartozik a garancia kiterjesztése, mint a korábbiakban tárgyalt jótállás vagy önként vállalt hosszabb garancia. Ilyen esetekben az történik, hogy az árucikkhez kapcsolódó biztosítási szerződést kötünk meg. Hasonlóan, mint más, nagy értékű tulajdonunkra: lakás, autó esetén természetes, hogy biztosítást kötünk rájuk. Sokszor nem értjük, hogy az akár több százezer forintos készülékeire miért nem köt mindenki külön biztosítást…
Ilyen esetekben jellemzően csak a vásárláskor, a kereskedőnél köthetünk egy olyan biztosítási szerződést, amely a vásárló és a biztosítást felkínáló biztosító között áll fenn, és olyan típusú kár- és balesetekre is kiterjed, melyekre az alap jótállás nem.
A kiterjesztett garancia sem terjed ki mindenre
A történetnek viszont koránt sincs vége a kiterjesztett garancia igénybevételének lehetőségével. Sőt, van egy olyan kritérium, amivel a legtöbben már nem foglalkoznak. Mégpedig az, hogy a kiterjesztett garancia nem jelent védelmet minden létező szituációra – valójában nincs olyan, hogy „teljes körű garancia”, hiába reklámozzák így.
Sokan abban a tévhitben vásárolnak garanciakiterjesztő biztosítást, hogy az minden esetben megóvja és kártalanítja a tulajdonost. A valóság azonban az, hogy egy biztosítási szerződés soha nem terjed ki a lehetséges károsító események mindegyikére. (Ha ez így lenne, a biztosítócégek gyorsan csődbe mennének.) Arról már nem is beszélve, hogy a kiterjesztett garancia igénybevételének is számos különböző feltétele lehet.
Az egyes konstrukciók között tehát a kizárandó kockázati elemek, illetve a lehetséges önrész és avultatás mértékének figyelembevételével kell választanunk. Ez azonban nem történhet meg, ha a vásárlás helyén azonnal rábólintunk az első (és sokszor egyetlen) felkínált garanciakonstrukcióra.
Milyen kockázati tényezőket szeretnél kizárni?
Az első fontos dolog, amit át kell gondolnod mielőtt kiterjesztett garanciát kötnél, hogy pontosan melyek azok a kockázati tényezők, amelyektől a leginkább tartasz. Ésszerűen vedd számba, milyen kockázati tényezők jelenthetnek a készülékedre valós veszélyt.
Ha például rendre leejted a készüléked, érdemes leejtésre vonatkozó készülékbiztosítást kötnöd. Mi ezt direkt Baleseti garanciának hívjuk, hogy könnyű legyen megkülönböztetni a garanciaidőt hosszabbító Kiterjesztett garanciától.
Számos esetben fordul elő, hogy a vásárló tájékozódás nélkül aláírja a kereskedő által felkínált biztosítás szerződését, és csak akkor szembesül azzal, hogy ez a konstrukció számára nem megfelelő, amikor már késő.
Gyors példa: Amennyiben fontosnak tartod, hogy a biztosító fizesse a javítást, ha csapágy hibás lesz a mosógéped, akkor olyan készülékbiztosítást kell keresned, amelynek a szerződésében nem zárják ki a kopó-forgó alkatrészek meghibásodását.
Jobb az elején energiát és időt fektetni a tájékozódásba, mint utólag sopánkodni. Rengeteg pénzt fizettél a termékért, ezenfelül a biztosító is komoly összeget kért, most pedig itt állsz pénz és működő készülék nélkül, mert a boltban rád sózott garancia mégsem terjedt ki pont a lényeges “bizonyos esetekre”.
És van még egy dolog, amit ha figyelmen kívül hagysz, mit sem ér a kiterjesztett garancia
Miután alaposan átolvastad a kockázatból kizárt esetek listáját, és ezek tudatában mérlegeltél, hogy szükség esetén ki tudod-e használni a garanciakiterjesztésben rejlő lehetőségeket, még mindig van egy banánhéj, amin sokan elcsúsznak.
Ugyanis mind az alap jótállás, mind a kiterjesztett garancia esetében ügyelned kell arra, hogy a hibát időben (lehetőleg azonnal) és ott jelezd, ahol a jótállási jegy, esetleg más vásárlói tájékoztató előírja. Jó pont, ha mindezt egy könnyen elérhető, a készüléked működését ismerő ügyfélszolgálaton teheted meg.
Rendkívül fontos továbbá, hogy addig ne javíttasd meg a készüléket, amíg a forgalmazó vagy a biztosító ezt nem engedélyezi. Független, garancián túli szervizekbe pedig még csak véletlenül se vidd el a terméket, hiszen ebben az esetben is úszik a kiterjesztett vagy gyártói garanciád.
Van azonban egy harmadik megoldás, amiről kevesen beszélnek
Sokan “elfelejtik” tájékoztatni a vásárlót, hogy lehetősége van utólag – a vásárlást követően is – Kiterjesztett garanciát és akár Baleseti garanciát kérni a Business Box-tól. Ráadásul mindez online, egy egyszerű kalkulátor és bankkártyás vagy PayPal fizetés mellett, a lehető legegyszerűbb módon elintézhető.
A Business Box “Vásárlói gondoskodás” szolgáltatása utólag is igényelhető.
Ha tehát úgy gondolod, hogy a kereskedő által ajánlott konstrukció számodra nem megfelelő, dönthetsz úgy, hogy majd a termék megvásárlását követően igénybe veszed a szolgáltatásunkat.
Abban az esetben sem kell csüggedned, ha már korábban megvásároltad a terméket, de csak most döntöttél úgy, hogy Kiterjesztett garanciát szeretnél kötni rá. Hiszen nálunk legkésőbb a gyártói vagy kereskedői garancia lejárata előtti 60. napig lehetőséged van megkötni a Kiterjesztett garancia szerződést, és élvezni annak kényelmi szolgáltatásait.
Amennyiben a Kiterjesztett garancia időtartama alatt meghibásodna a készüléked, egyszerűen csak fel kell venned a kapcsolatot munkatársainkkal, és miután felmértük a problémát, kiküldjük a megfelelő szakembert vagy szervizbe juttatjuk a készüléked futárral.
Ha bővebb információt szeretnél a Busines Box által nyújtott Kiterjesztett garanciáról, itt megtalálod, ha pedig egyéb kérdéseid lennének, keress minket, segítünk!
Garancia kiterjesztés kalkulátor >>