Hogyan kerüld el a Black Friday rejtett csapdáit+1 checklist

/ november 6, 2018/ Egyéb

 

Amióta a Black Friday-őrület elérte Magyarországot is, emberek ezrei vágnak neki a nagyléptékű bevásárlásoknak, pedig megtakarítás lehetősége sok esetben pusztán illúzió. Elég gyakori, hogy a fekete pénteki beruházásról kiderül, hosszútávon egyáltalán nem érte meg. Hogy elkerülhesd a Black Friday csapdáit, összeállítottunk számodra egy útmutatót és egy checklistet.

A három alapelv

Az ügyesen felépített hype mögé belátni és a Fekete Péntek lehetőségeit racionálisan megítélni nem egyszerű, de három alapelv mentén haladva megelőzhető az anyagi katasztrófa.

Csináld meg a leckéd!

A kihívást az jelenti, hogy tudatában kell lenned annak, hogy ténylegesen mennyibe kerülnek a kiszemelt tételek. Black Friday idején nem könnyű megtalálnod a valós referencia értékeket, hiszen a kereskedők nem minden esetben tüntetik fel a kedvezményes ár és a javasolt kiskereskedelmi ár közti különbséget. Ha mégis, akkor sem lehetsz biztos abban, hogy ezek valós adatok.

 

Mielőtt belevetnéd magad a Black Friday-őrületbe, érdemes utánanézned, hogy mennyibe kerülnek a kiszemelt termékek.

 

Megoldás:

  • tervezd meg a vásárlást, mégpedig úgy, hogy a kiszemelt termékek árellenőrzését már korábban elvégzed, illetve nyomon követed annak alakulását,
  • olvasd el a termékhez fűződő vásárlói véleményeket,
  • tanulmányozd az adott forgalmazó és/vagy gyártó visszáru politikáját,
  • keress rá az interneten a választott termékre, és hasonlítsd össze a forgalmazók árait.

 

Hagyd figyelmen kívül a flash-értékesítést!

Bizonyára ismered a következő kifejezéseket:

Indul a visszaszámlálás!

Kihagyhatatlan alkalom!

A készlet erejéig!

Szenzációs ajánlat!

A kampányszlogenek és promóciós trükkök pszichológiai nyomás alá helyezik a vásárlókat. Céljuk, hogy hamis sürgősségi érzést ébresszenek, azaz a valószínűsíthető veszteséget kommunikálják feléd, ha nem vásárolod meg az adott terméket. Ezzel elérik, hogy impulzusvásárlásba hajszold magad akkor is, ha valójában nincs szükséged arra a termékre, vagy nem a prioritáslistád tetején áll.

A termék tényleges árát tekintve nagy a valószínűsége, hogy a kedvezmény, amit a kampány sugall egyáltalán nem olyan mértékű, ami megérné a befektetést. Erről viszont csak akkor győződhetsz meg, ha előre terveztél, tehát elkészítetted a listádat a referencia árakkal.

Megoldás:

  • ragaszkodj az előzetesen elkészített listádhoz,
  • határozd meg előre, hogy mekkora összeget vagy hajlandó kifizetni egyes termékekre és összesen a Black Friday keretén belül.

 

Előzd meg a diszharmóniát!

Ha impulzusvásárlásba sodrod magad és még túl is költekezel, az agyad meg akar majd győzni arról, hogy helyesen cselekedtél. Hazaviszed a szerzeményt, majd pár nap múlva szembesülsz azzal, hogy valójában nem volt rá szükséged. A birtoklás örömét felváltja a bűntudat, ami kognitív disszonanciát ébreszt benned, mert el kell ismerned, hogy tévedtél. A bűntudatodat ráadásul még tetézi az a tény is, hogy ha visszaviszed a terméket, plusz költségekbe vered magad, nem is beszélve a családi súrlódásokról.

Megoldás:

  • amikor összeállítod a bevásárló listádat, mindig egyeztesd a családod tagjaival,
  • kérd ki a véleményüket és jussatok konszenzusra a tételeket illetően,
  • így, ha el is ragadtatnád magad, lesz melletted egy-két ember, aki józanul képes mérlegelni.

 

Ütemterv és kivitelezés checklist

Korai tervezés:

  • termék-referencialista készítése a tényleges és a kedvezményes árakkal,
  • költségvetés: számold ki, hogy mekkora az anyagi mozgástered.

 

Black Friday alkalmával készíts egy checklistet, amelyben előzetes kutatást végzel és utána már célirányosan vásárolhatod meg a terméket.

 

Kutatás:

  • nézz utána, hogy a listádon szereplő termékeket forgalmazó üzletek mikor nyitnak, feltehetőleg az interneten is ekkortól él majd a kedvezményes ár.
  • Nézd meg a forgalmazó weboldalán, hogy:
    • van-e készleten a kívánt termék,
    • mennyi van belőle,
    • számíthatsz-e utánpótlásra a roham idején,
    • offline és/vagy online üzemben kerül-e értékesítésre.

Egyedül nem megy

  • Állítsd össze a rohamcsapatodat, hiszen nem állhatsz sorban mindenhol egyedül,
  • A listáitokat egyeztessétek és készítsetek ütemtervet arról, hogy ki, hova, mikor és miért fog elmenni,
  • Maradjatok kapcsolatban, hogy értesíteni tudjátok egymást az esetleges változásokról.

Vásárlói gondoskodás

A Fekete Péntek őrületének közepén hajlamosak vagyunk arra, hogy a beszerzést követően azonnal induljunk a következő üzlet felé. Ez az a pont, ahol a legnagyobb anyagi veszteséggel zárhatjuk a napot. Nincs is annál bosszantóbb, amikor a megvásárolt okos tévéről, mosógépről, robotporszívóról vagy klímaberendezésről otthon derül ki, hogy sérült, vagy valamilyen okból nem működik. A vásárlói gondoskodás nem kötelező, tehát csak rajtad múlik, hogyan igénybe veszed-e a lehetőségeidet:

 

  • Jótállás: Ne felejtsd el az ügyfélszolgálatnál ellenőrizni, érvényesíteni a terméked jótállási jegyét.

 

  • Kiterjesztett garancia:
    • A jótállás lejárta után is szervízdíj-mentes javítást vehetsz igénybe a készülékre és még az intézkedéssel járó papírmunkától is mentesülhetsz.

 

 

    • Bizonyos sérülésekre, például a leejtésből adódó töréskárra a jótállás és a kiterjesztett garancia sem terjed ki. Ezekre az esetekre szolgál a baleseti garancia.