Tanulás, játék és biztonság a digitális világban – 1. rész

/ január 29, 2019/ Tanácsadás

Az internet veszélyei a felnőtt, magabiztos és tapasztalt emberek számára is jelenthetnek minimum stresszforrást. Egy kiforratlan és éppen ezért sebezhető önértékeléssel rendelkező gyermek számára a kétes forrásból származó információ (például a digitális abúzus) lélek- és személyiségromboló hatása tagadhatatlan. A számítógép, az okoseszközök és az internetbeállítások szülői felügyelete éppen ezért nem lehet kérdés. A tanulás digitális kompetenciákkal való fejlesztésének és a gyermekek védelmének egyidejűleg eleget tenni nem egyszerű, ám nem is lehetetlen. Cikkünkben a gyermek fejlődését biztonságosan szolgáló mobilalkalmazásokról és a szülői kontroll lehetőségekről írunk.

Digitális kompetenciák fejlesztése gyermekkorban

A digitális készségek potenciális munkaerőpiaci előnyt jelentenek, tehát az okoseszközöktől, internettől való távoltartás nem a gyermekek megóvásának megfelelő eszköze. Mire egy gyermek eljut az egyetemig, majd bekerül a munkaerőpiacra, addigra olyan készségekkel és képességekkel kell rendelkeznie, amiket az X-generáció még hírből is alig ismert.

A digitális készségek fejlesztése már gyermekkorban megalapozhatja a későbbi, sikeres felnőtt munkához és tanuláshoz való hozzáállását.

Amikor a gyermek játszik/tanul a mobiltelefonnal, számtalan olyan információval találkozik, melyek hasznosan építhetők be a mindennapjaiba. Annak felismertetése azonban, hogy az okoseszközök milyen hatékonyan tudják támogatni őt ebben, a szülő feladata.

Az ismeretszerzés hagyományos módja és a napi mozgásszükséglet figyelembevétele még mindig a készség és képességfejlesztés első számú eszközei. Az okoseszközök használata kiegészítő lehetőségként azonban számos területen támogathatja gyermekünk fejlődését a logikai, szocializációs, olvasási, figyelmi és végrehajtási készségek elsajátításában.

A tanulás hagyományos módjai, az olvasás és a mozgással egybekötött játéktevékenység még mindig az ismeretszerzés fontos eszköze.
  • Tanulás és nyelvtanulás – Duolingo, DaVinci Kids
  • Időgazdálkodás – Cozi Family Organizer
  • Biztonság – Családkereső
  • Tervezés és tervszerű gondolkodás – Habyts
  • Kooperatív készségek – Sighter

Tanulás, ismeretszerzés játékos formában

Duolingo

Az egyik legnépszerűbb nyelvtanuláshoz használt, ingyenesen letölthető alkalmazás. A szavak és kifejezések tanulása és ismétlése napi szintű elfoglaltságot ad a gyermekeknek. A pár perc alatt elvégezhető leckék szórakoztatóak, ezért annak a lehetősége, hogy a gyermek megunja, nagyon csekély. Az aranyos grafika és a jutalmak megszerzésének lehetősége teszi még vonzóbbá a gyermekek és bizony, a felnőttek számára is.

DaVinci Kids

6-12 éves gyermekek számára kínál körültekintően összeválogatott ismeretterjesztő/tananyagot többek között tudomány, matematika, művészet, történelem, természet, sport tematikában. A szórakoztató oktatóvideókat biztonságos, reklámoktól mentes környezetben nézhetik meg a gyermekek.

Sighter

A magányos farkasok ideje lejárt, a világ már többre értékeli a csapatmunkát. A kooperatív készségek elsajátítása gyermekkorban, a későbbi, önálló élethez nélkülözhetetlen. A Sighter egy geo-lokáció alapú alkalmazás, ami játékos formában fejleszti a gyermek együttműködési készségeit, valamint bővíti ismereteit a közvetlen és a tágabb környezetéről. Nem elhanyagolható tény, hogy mindezt a szabad levegőn, mozgással egybekötve teszi.

A kooperációs készségek a játék és tanulás közben szinte észrevétlenül alakulnak ki, melyben az okoseszközöknek is komoly szerepe lehet, természetesen biztonságos és ellenőrzött körülmények között.

Szülői kontroll eszközök

Sok szülőnek okoz dilemmát a gyermek szabadsághoz való joga és a kontroll közt feszülő látszólagos ellentét. Tegyem, ne tegyem? Megsértem-e vele a gyerekem privát szféráját? Az örök kérdés sok álmatlan órát okozhat a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt. Amit azonban mind a gyermeknek, mind pedig a szülőnek meg kell érteniük, az az, hogy a függetlenedési törekvések semmilyen körülmények között sem mehetnek a fizikai, lelki és mentális védelem rovására.

Az –Amíg az én házamban laksz…– jellegű hegyibeszédek általában nem a várt eredményt hozzák, a tekintélyelvű és alapú fegyelmezés mára túlhaladottá vált. A digitális világ azonban a szülők számára is támogatást nyújt, például a következő applikációkkal:

Kids Place

Az alkalmazás telepítésével korlátozhatjuk az interneten elérhető tartalmakat, valamint megakadályozhatjuk azt, hogy a gyermek vásároljon a Google Play áruházban. Kiegészítő alkalmazásként hozzáadható kép- és videó nézegető, gyermekbarát böngésző. Az egyik legfontosabb funkciója, hogy mérhető vele az interneten töltött idő.

MamaBear

Ahogy nő a gyermek, egyre több időt tölt a net előtt és a játékot lassan felváltja a social media vonzása. A MamaBear egy virtuális kvázikém, amely jelentést küld arról, ha a gyermek bizonyos szavakat vagy kétes tartalmú fotókat oszt meg a Facebook-on vagy az Instagram-on. Emellett méri az interneten töltött időt és azt is elmeséli a szülőnek, hogy a gyermek éppen merre „csavarog” a valós tér-időben.

A játék mellett a digitális eszközökkel való tanulás lehetőségeinek feltárása a szülő feladata, ahogy a gyermek megóvása is az internet veszélyeitől.

Mivel tőlünk távol lévő gyermekeink biztonsága számos esetben az okoseszközök aktuális állapotától függhet, értelemszerű lépés vásárlói gondoskodás formájában megóvni azokat. Tájékozódjunk a készülékek IT-biztonságáról, a baleseti és kiterjesztett garanciában rejlő lehetőségek feltárásában pedig a Business Box kalkulátora nyújt hathatós segítséget.

A digitális kompetenciák másik dimenziója

A mobilapplikációk a tanulás során az önálló, felelősségteljes életvitel útjára terelnek, ám a veleszületett, vagy balesetből, betegségből származó állapotváltozással kényszerűen együtt élő gyermekek számára ennél sokkal többet jelentenek.

A gyermekek digitális készségének fejlesztése a tanulás során a későbbi önálló, felnőtt életvitel kialakításának eszköze. Az internet kockázatainak felismerése legalább olyan fontos, mint a világról szerzett ismeretek elsajátítása.

Egyrészt a munkavállalás és önfenntartás lehetőségét hordozzák, másrészt abban is támogatást nyújthatnak, hogy felnőtt korukra egészséges szemlélettel, objektíven ítéljék meg a saját állapotukat, a betegségtudat személyiségtorzító hatásától mentesen.