Robotjátékok a gyerekszobában
Az asztali társasjátékok, plüssfigurák, babák és kisautók a legnépszerűbb gyerekjátékok és természetesen a labda is őrzi helyét a gyerekszobában. Ahogy azonban számunkra is kaput nyit a technológia a jövő csodái felé, úgy a gyerekeket is kíváncsivá és izgatottá teszik az új lehetőségek. A technológia és tudomány nemcsak a gyerekszobák küszöbéig jutott el, hanem egyenesen felkéredzkedik a játékpolcok legszembetűnőbb helyére. Egy szülőnek nem az jelenti a választást, hogy beengedje-e otthonába a robotjátékokat, hanem az, hogy melyiket engedje be. Cikkünkben egy rövid robotikai körutat teszünk a hasznos robotjátékok világába, amelyek nem csak szórakoztatják, de tanítják is gyermekeinket.
Hasznos robotjátékok – tanulás és készségfejlesztés
Sphero 2.0
A Sphero 1.0 elindítása után 3 évvel a robot labdácska 2 m/s végsebességű, második verziója 2014-ben jelent meg a piacon és népszerűsége azóta is töretlen. Elődjéhez képest a Sphero 2.0 LED-es lámpákkal és interaktív/intuitív funkciókkal rendelkezik. Az iOS, Android és Windows operációs rendszerekről Bluetooth csatlakozással vezérelhető robot nagyon masszív, makrolonból készült héja növeli az ütésállóságot, akár két méter magasból is károsodás nélkül esik le. Az 5 éves kortól ajánlott robotlabda nemcsak játék, hanem hasznos segédeszköz a gyerekek programozásra tanításában.
Ollie
Ollie gyorsabban és több variációban mozog, valamint jobban alkalmazkodik a különböző terepekhez, mint a Sphero. Okostelefonról Bluetooth kapcsolaton keresztül lehet utasítani, például arra, hogy ugorjon, drifteljen, pörögjön. Az 5 éves kortól ajánlott robotocska testreszabható különböző gumiabroncsokkal és dísztárcsákkal, amelyekkel a legváltozatosabb beltéri és kültéri terepeken képes mozogni.
mBot Robot Kit
Egy készen kapott játék helyett a 8 éves kortól ajánlott mBot a gyerekek által létrehozható, könnyen kezelhető, oktatási célú robot. Az mBot a programozás tanítására készült, ám a gyerekek finommotoros funkcióit is fejleszti, hiszen a robotot előbb össze kell rakni. A moduláris kialakításnak köszönhetően a robot összeállítása alig tíz percet tesz ki. Kedvező ár-érték aránya kifejezetten családbarát koncepció.
Romibo
A Romibo különleges helyet foglal el a gyerekek számára fejlesztett hasznos robotjátékok között. „Ő” ugyanis az autista terápia és a nyelvtanulás érdekes keverékét alkotja, segít a gyerekeknek a kommunikáció és a szociális készségek gyakorlásában. Úgy néz ki, mint egy aranyos, színes és pihepuha, szőrős kis földönkívüli, akinek csápja az üvegszáloptikának köszönhetően változatos színekben világít. Okoseszközökről vezérelhető, nemcsak a mozgása, de a LED-képernyőjén megjelenő, különböző arckifejezések jellege is. Romibo intuitív, azaz tanul; reagál az érintésre, ha megsimogatják kedves, aranyos hangokat hallat, de tud mérges is lenni és morog, ha valami „felbosszantja”.
Cubelets
A hasznos robotjátékok között a Cubelets a moduláris robotika világába vezeti be a gyerekeket. Építőelemei hagyományos építőkockákra hasonlítanak. A külön-külön is önálló funkcióval rendelkező kockarobotok az egymáshoz illesztés után különböző formájú robotépítmények létrehozását teszik lehetővé. A moduláris robotika gyermekeknek szánt verziójának blokkjai eltérő funkciókat látnak el. A logikai/matematikai, érzékelő és cselekvés (Think, Sense, Action) funkciók a kockák illesztése után végrehajtják a műveleteket, mozgatják, forgatják a felépített robotot, reagálnak az érintésre és a hangokra. Az 5 éves kortól ajánlott Cubelets játékos formában támogatja a gyerekeket a logikus és tervszerű gondolkodás elsajátításában, emellett motoros készségeiket is fejleszti a kockákkal való bíbelődés.
PLEOrb
Ha van örök kedvenc a gyerekjátékok piacán, akkor az a dinoszaurusz. Erre a felismerésre alapozva készült el a 12 éves kortól ajánlott PLEOrb, ami a biológiára és felelősségre tanítja a gyerekeket. A kicsi dinoszaurusz utánozza a természetes fiziológiai és biológiai funkciókat, emellett önállóan gondolkodik és cselekszik, mint egy igazi állat. A PLEOrb testbeszéddel kommunikál, képes érzelmek kifejezésére, felismeri és használja környezete adottságait. Az intuitív okosjáték a gyerekek elkötelezettségére és döntéseire reagál elsősorban. Így válhat akár teljesen haszontalan és készségek nélküli polcdísszé, vagy nagyon is önálló, tanulékony dinoszaurusszá, akiből akár a gyerekek robot játszópajtása is válhat.