A legújabb tévé trendek már a spájzban vannak

/ március 28, 2019/ Inspiráló, TV

A televíziók lassan egy évszázada pótolják számunkra a moziélményt, ez idő alatt azonban rengeteget változott alapvető funkciójuk. A szórakoztatáson és a hírszolgáltatáson túl már a tévén keresztül is felléphetünk az internetre, streaming szolgáltatást vehetünk igénybe, konzoljátékokat játszhatunk rajtuk. Vagy egy közös hálózatra csatlakoztatva, számítógépeink óriás kijelzőivé válhatnak. A tévén immár tanulunk és dolgozunk is. Ez a majd száz év elég hosszú időnek bizonyult ahhoz, hogy a tévé, mint alapvető elektronikai eszközünk, friss és innovatív maradjon, de a gyártók természetesen nem elégednek meg ennyivel. A tévé, ha lehet, az eddiginél is izgalmasabb tulajdonságokkal fog rendelkezni már a közeli jövőben.

A legújabb tévé trendek a januári CES-en a Consumer Electronic Show-n kerültek bemutatásra Las Vegasban.  Köztük a tavalyi nagyágyú a feltekerhető tévé fogyasztói piacra kerülő változata, az LG Signature 65 colos OLED tévé.

A feltekerhető tévé

Tavaly az LG Display – az LG Electronics kutatócsoportja – bemutatta a feltekerhető tévé prototípusát. A leginkább jógamatracra emlékeztető eszközt akár magunkkal is vihetjük, ha például nyaralni megyünk. A januári CES-en, azonban már azzal a verzióval találkozhattak az érdeklődők, ami kereskedelmi forgalomba fog kerülni. A 65 colos „Signature Series” OLED televízió az év második felétől lesz elérhető, az ára még nem ismert.

https://www.youtube.com/watch?v=br9yftCP9Mg

Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a mobilitás előny, ugyanakkor balesetek forrása is lehet. Akinek szíve minden vágya egy feltekerhető tévé, ne feledkezzen meg a baleseti garancia megkötéséről se!

A 8K tévé

Az LG Display több prototípuson és innováción dolgozik, például a 88 colos 8K OLED tévén is, ami annyi pixellel fog rendelkezni, mint égen a csillag. A 8K várhatóan a következő korszakos újítása lesz a paneltechnológiának. Mégis, ahogy a 4K-t, úgy ezt a technológiát is utol kell még érnie a tartalomszolgáltatásnak. Mint azt már korábbi cikkeinkben is írtuk, amíg a tartalomszolgáltatás nem éri el a 4K, sőt, immár a 8K minőséget, addig ezek a technológiák kézzelfogható haszonnal nem igazán kecsegtetnek.

Az átlátszó kijelző

Az egyéb LG Display prototípusok közé tartoznak a könnyedén mozgatható, hordozható asztali monitorok, valamint az átlátszó OLED kijelző. Ez a paneltechnológia nyilván nemcsak az otthonainkban szolgálhat második-sokadik monitorként, de hirdetési felületként cégek, vállalkozások, nagyvállalatok, társadalmi szervezetek és természetesen a kereskedelmi iparág számára is rendkívüli haszonnal kecsegtető újítás.

A személyre szabott hirdetés

A hirdetés az üzenetek pozicionálásán alapul, bárhol is van a célközönség. A közeljövőben idejét múlttá válik a kereskedelmi tévécsatornák műsorai közti szünetekben sugárzott reklámtípus. Az új analitikai eszközök a tévécsatornák üzemeltetőit abban is támogatják, hogy feltárják az előfizetőik szokásait és személyes igényeit. Ez hatékonyabb formátumok létrehozását teszi lehetővé a számukra. Ezeknek a modelleknek a létrehozása, majdani kiajánlása és forgalmazása, a reklámpiac egyensúlyát minden bizonnyal fel fogja borítani. Ugyanakkor a fogyasztó, mint végfelhasználó számára a célzott, személyre szabott és valóban érdemi reklámtartalom elérése maga a kánaán.

A személyre szabott hirdetés lesz az új reklámtípus, mely az IoT, az innovatiív analitikai eszközök és az okos tévé támogatásával valósulhat meg.

A megkerülhetetlen Apple

Nemcsak az LG, de a Samsung is nagyot dobbantott a januári technológiai seregszemlén. Az okostévéihez iTunes alkalmazást illesztett, ami a HomeKit és az AirPlay2 számára is elérhető, így minden Apple okoseszközön tárolt médiatartalmat – zenét, filmet, videót, képet- le lehet játszani a Samsung okostévéken is. Hogy az újítások mekkora piaci nyomást generálnak, mi sem jellemez jobban annál, hogy a Samsung bejelentése után rögtön másnap a Vizio és az LG is előrukkolt azzal, hogy készülékeik immár támogatják a HomeKit-et és az AirPlay-t.

Közeledik a televiziodonok kora

A tévé evolúciója lassan, de biztosan eléri azt a méretet, amikortól, ha nem is dinoszauruszként, de barátságos óriásként aposztrofálhatjuk. Említettük ugye, a 88 colos tévét?

Nos, van nagyobb is:

  • A szintén Samsung gyártmányú 219 colos tévé, a tavaly bemutatott óriástévé, a The Wall néven emlegetett óriás még nagyobb verziója.
  • A panel technológia és az óriás méretek nászából született a 75 colos, moduláris MicroLed kijelzővel rendelkező óriástévé. A technológia egyelőre még nem engedheti meg magának az igazán kapitális méreteket, de a moduláris kivitelezés izgalmas vizuális megoldásokat tesz lehetővé. A 75 colos kijelzőkből egyetlen, hatalmas, 270 colos kijelzőt lehet létrehozni. A moduláris technológiának köszönhetően egy óriási, vagy több, egymástól eltérő formájú és méretű képernyőblokk megjelenítése válik lehetővé.
  • A 8K képes óriások is megszülettek a Sony jóvoltából, a gyártó gigatévéje 85 és 98 colos változatban lesz kapható, majd egyszer.
  • A TCL Roku 75 colos változattal állt elő.
  • A Hisense bemutatta a 4K képes lézer projektort, ami 100 és 120 colos kijelzővel kerül piacra.

Hangvezérlés

A technológiai evolúció kihalásra ítélte a tévé vezérlés elpusztíthatatlannak hitt dinoszauruszát, a távirányítót. A hangvezérlés továbbra is az összes tévé gyártó legnépszerűbb kiegészítője, amellyel az intelligens asszisztens alkalmazásokon (például Google Assistant, Amazon Alexa, Apple HomeKit), keresztül vezérelhetjük az okos tévéket, és immár az LG készülékeket is.

A majd száz éve a társadalmi tudatba beágyazott tévé technológiai evolúciója immár nemcsak a CRT tévét, de a távirányítót is idejétmúlt szerkezetté degradálta.

Ennyi újítással a láthatáron sem szabad azonban könnyelművé válni, sőt. Sok évnek kell még eltelnie, mire ezek a technológiák olyan szinten beágyazódnak, hogy egy váratlan vis major ne jelentsen súlyos anyagi terhet. Éppen ezért, ha elérhetővé válik számunkra egy feltekerhető tévé, vagy egy gigantikus televiziodon, mindenképpen kössünk rá kiterjesztett garanciát és/vagy baleseti garanciát, hiszen, Murphy sosem alszik.