Tanuljunk egymás hibáiból – esettanulmány 1. rész

/ április 11, 2019/ Készülékvédelem, Sztori, Vásárlói gondoskodás


A halmozottan hátrányos helyzetű laptop esete

Véletlenek bárkivel előfordulhatnak, amiket egyszerűen képtelenség kivédeni. Ugyanakkor vannak esetek, amikor a még gyártói garanciális készülék olyan körülmények miatt hibásodik meg, melyek körültekintő és rendeltetésszerű használattal megelőzhetők lettek volna. Esettanulmány cikksorozatunk első része egy jobb sorsra érdemes laptop történetét dolgozza fel.

Esettanulmány cikksorozatunk első része a helytelen felhasználói magatartás és a véletlen baleset találkozásának nászának eredményeként súlyos károsodást szenvedett laptopról szól.

A halmozottan hátrányos helyzetű laptop esete

Már egyetlen vis major is elég ahhoz, hogy egy készülék – legyen az tévé, laptop, játékkonzol, mosógép, vagy bármi más- úgy károsodik, hogy muszáj szervizbe vinni. Néha azonban, a véletlenek ritka konvergenciájának eredményeként a jobb sorsra érdemes eszköz, balesetet előidéző események csomópontjába kerül. Esettanulmány cikksorozatunk első része éppen egy ilyen szituációról számol be.

Történetünk főszereplője egy alig 4 hónapos, még gyártói garanciát élvező laptop, melynek szerencsére volt őrangyala is. Tulajdonosai előrelátóan, Exkluzív szerződést kötöttek rá a Business Box vásárlói gondoskodás szolgáltatása keretében, így a laptop rendelkezett baleseti garanciával is. (Ha csak Prémium szerződést kötöttek volna, sajnos a laptop nem menekült volna meg a végzetétől. A Prémium szolgáltatáscsomag a rendeltetésszerű használat mellett bekövetkező működésképtelenség esetében érvényesíthető, balesetekre nem vonatkozik.)

Miért került az esettanulmány középpontjába ez a laptop?

Három tényező is közrejátszott abban, hogy a laptop balesetet szenvedett:

  • Kiskorú gyermek: a laptopot egy három éves gyerek használta.
  • Nem rendeltetésszerű használat: a gyermek az ölében tartotta a gépet.
  • Takarítás: anyuka takarítás közben a seprű nyelével kiütötte a gyerek öléből a laptopot.

Eredmény:

A laptop a földre esett a gyermek öléből, a kábel kiszakadt a helyéről, és eltört az egyik zsanér.

A nem rendeltetésszerű használat és a véletlenek egybeesésének következményeként a laptop eltörött, a kijelzője is megsérült és még a kábel is kiszakadt a helyéből. Szerencsére a megkötött baleseti garancia megóvta a tulajdonosokat a nagyösszegű javítási költségektől.

A szerviz elmondása szerint a laptop erősen megviselt állapotban volt, annak ellenére, hogy csupán négy hónapja teljesített „szolgálatot”. Bár a laptop általánosan elhanyagolt állapota közelítette a nem rendeltetésszerű használat tényét, a konkrét meghibásodás oka a véletlen baleset volt, mivel a laptop a földre eséskor éppen az egyik sarkára esett, ami előidézte a szerkezeti sérülést.

Megoldás:

  • LCD előlap csere
  • hátlap csere
  • zsanér csere

A baleset tanulsága

Volt régen egy mondás: Kés, villa, olló, gyerek kezébe nem való!

Ezt a figyelmeztetést napjainkban a következő kiterjesztéssel kellene használni:

  • okos eszköz,
  • szórakoztató elektronikai készülék,
  • hordozható számítógép,

szintén nem kisgyerekek kezébe való.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a gyerekeket el kell tiltani a számítógépektől, okoseszközöktől, sőt. A digitális készségek fejlesztése ma már természetes részét képezi a gyerekek nevelésének. Ugyanakkor, erre a célra egy régi, kimustrált családi vas is tökéletesen alkalmas.

  • Ha nincs a családban erre a célra megfelelő elavult gép, akkor kizárólag szoros felügyelet mellett engedjük a kisebb gyerekeket nagyértékű eszközeink közelébe és tanítsuk meg őket a rendeltetésszerű használatra is.
  • Sosem szabad felügyelet nélkül egyedül hagyni a gyerekeket a készülékekkel és nemcsak azért, mert az eszköz drága.
  • Ne feledjük ezek a készülékek elektromos árammal működnek és bizony a gyerekek még háromévesen is a szájukba vesznek mindenféle dolgokat. (Szerencsére a sztoriban szereplő kisgyermeknek eszébe sem jutott a kábelt/vezetéket rágcsálni, különben nagyobb baj is történhetett volna a laptop törésen kívül.)
  • Ha mégis úgy döntünk, hogy ezen az új készüléken indítunk el egy mesét a hároméves gyereknek, tegyük azt körültekintően, azaz a rendeltetésszerű használat előírásainak megfelelően.
    • A laptopnak semmi keresnivalója nincs a gyerek ölében.
    • A laptopot mindig olyan körülmények között használjuk, ami a készülék élettartamának maximalizálását is szolgálja egyben.  
    • Biztonságos távolságra és magasságban, egyenes, lapos felületen, biztosítva a megfelelő szellőzést.

Egy felnőtt öléből is lecsúszhat a laptop, egy apró, mozgáskoordinációjában még nem teljesen biztos gyermek még nem elég érett a laptop önálló kezelésére.

Ha mégis úgy döntünk, hogy figyelmen kívül hagyjuk a potenciális veszélyforrásokat, akkor legalább arról gondoskodjunk, hogy a saját, közvetlen magatartásunkkal ne okozzunk még nagyobb bajt. Tehát, ha mindenképpen takarítanunk kell, akkor legalább arra az időre vegyük el a laptopot a gyerektől és tegyük biztonságos helyre.

Az esettanulmány konklúziója

A legtöbb baleset az adott eszköz birtokosának felhasználói magatartásából ered. A vágyott okostelefon, tablet, laptop, vagy játékkonzol sajnos sokszor esik áldozatául a felelőtlenségünknek. Az a tény, hogy a készülékek megbecsülése a birtokba vételt követően az idő előrehaladtával egyre inkább csökken, súlyos fogyasztói magatartásbeli hiba.

A legjobb megoldás az lenne, ha a saját példamutató magatartásunkkal szavak nélkül adjuk át az üzenetet a gyerekeknek: a birtokunkban lévő minden készülékkel felelősségteljesen és körültekintően kell bánni, meg kell becsülni azt. Ha nem így teszünk, azzal anyagi kárt és komoly bosszúságot okozhatunk saját magunknak.

Szerencsére az esettanulmány főszereplőit, a halmozottan hátrányos helyzetű laptopot és gazdáit megvédte a baleseti garancia őrangyala a komoly és visszavonhatatlan következményektől.