Az otthoni iroda eszközei
Az otthoni iroda kialakítása nagyon fontos egy vállalkozónak. Első lépésként kialakítjuk a munkaterületet és a lehetőségeinkhez mérten megvásároljuk a legkényelmesebb, ergonómiai szempontoknak is megfeleltetett íróasztalt és irodaszéket. A következő lépés, hogy gondoskodunk a megfelelő világításról, esetleg a szellőzésről is. Egy jól funkcionáló és a hatékony munkavégzést támogató otthoni irodának azonban egyéb tárgyi feltételei is vannak. Nézzük hát, hogy melyek ezek.
Az otthoni iroda alapja: a stabil internet
Ma már elképzelhetetlen egy vállalkozást működtetni internet elérés nélkül. Az internet persze nemcsak akkor létszükséglet, ha webshopot működtetünk, hiszen számos ponton támogatja a vállalkozás menedzselését.
A munkatársakkal és a munkafolyamatokért felelős személyekkel megosztható programok ügyfélmenedzsment és projektmenedzsment programok, de még csak egy szimpla Google fiókhoz csatolt naptár és drive is sokat lendít az ügymeneten és az adminisztratív folyamatokon. A vállalkozás hivatalos ügyeinek intézése pedig hihetetlen időpazarlást jelent, ha a hagyományos, időpontfoglalós, bejelentkezős, sorbanállós metódust választjuk. Az interneten a változásbejelentéstől az adózáson keresztül a befizetésekig mindent el tudunk intézni. Feltéve, ha stabil a kapcsolatunk.
És ebből következik az örök kérdés:
Desktop, vagy laptop?
A mai laptopok, notebookok már ugyanolyan stabil és megbízható eszközök, mint a desktopok, a hordozhatóság pedig hatalmas előnyt jelent.
Ha tehát a laptop mellett döntünk, gondoskodjunk:
- a szellőzésről hűtőpad formájában,
- az ergonomikus használatról különböző állványok, hidak segítségével,
- szerezzük be a szükséges kábel- és csatlakozó-készletet,
- legyen pótakkumulátorunk,
- a billentyűzetet és az egeret is igazítsuk a saját igényeinkhez, például wireless verzióval,
- mérjük fel, hogy megfelelő-e a routerünk kapacitása.
A desktop ugyan nem hordozható, de van két olyan tulajdonsága, amivel nem minden laptop vetekedhet: a bővíthetőség és a stabil ethernet csatlakozás lehetősége.
A laptopok, notebookok korlátozott bővítési lehetőséggel rendelkeznek, gyakran külső eszközöket – például külső HDD, vagy optikai meghajtó – kell bevetnünk annak érdekében, hogy praktikusan alkalmazkodjanak a vállalkozásunk megnövekedett igényeihez.
Sok esetben a laptopok, notebookok USB portjainak száma is korlátozott, persze ez a probléma egy több portos HUB-bal megkerülhető.
Nagyobb problémát okoz, hogy nincs minden esetben rajtuk ethernet port, azaz kizárólag wifin keresztül tudnak felcsatlakozni az internetre. Ebben az esetben el kell gondolkodnunk azon, hogy az otthoni router kapacitása megfelel-e az igényeinknek. Lehet, hogy pont a munkában fog minket akadályozni a routerhez wifin keresztül csatlakozó családtagjaink eszközeinek – tablet, mobiltelefon, egyéb hordozható okoseszközök és laptopok- száma.
A desktop ezzel szemben rugalmasan bővíthető, természetesen a felhasználható slotok számától függően. Végső esetben akár az egész házat ki lehet cserélni nagyobbra és máris megoldottuk a plusz ventilátor, vagy plusz meghajtó behelyezésének problémáját. A desktop ráadásul ethernet kábellel csatlakozik a routerhez, azaz nincs szüksége wifi-lefedettségre ahhoz, hogy elérje az internetet.
Egy monitor, kettő, vagy még több?
A második monitor nemcsak praktikus, de a hatékonyságot és ezáltal a termelékenységet is magasabb szintre emelheti. Célszerű, ha a második monitor ugyanaz a modell, mint az elsődleges monitorunk. Ha az elsődleges monitor a laptop kijelzője, akkor lehet, hogy a beállításokkal kicsivel több idő megy el, de mégis praktikusabb, mint egyazon kijelzőn zsonglőrködni a megnyitott ablakokkal.
Egy harmadik, vagy negyedik monitor alkalmazása speciális esetben válhat szükségessé, ha valaki olyan multitaskingra képes, amire csak kevesen.
Azaz, például egyszerre, egy időben:
- dolgozik egy kreatív, grafikai projekten,
- vezeti a vállalkozás adminisztrációját,
- ezzel párhuzamosan skype-konferenciát tart egy beszállítóval,
- és még egy másik monitoron éppen egy statisztika-analízist futtat.
Az ilyesmi elég ritka, de nem elképzelhetetlen.
Az otthoni iroda környezeti változói
Az otthoni iroda jó esetben elszeparált az otthon többi részétől, így zavartalanul dolgozhatunk. Még jobb esetben saját szellőzéssel és természetes világítással is rendelkezik, azaz van ablaka. Ugyanakkor nem mindenki engedheti meg magának, hogy egy teljes szobát lefoglaljon a lakásban, sok esetben inkább csak egy sarkot különítünk el maguknak, ami számos problémát vethet fel.
Ha a munkaidőnk túlnyúlik a hagyományos nyolctól-négyig rendszeren, akkor bizony a családunk többi tagjával el kell fogadtatnunk ezt a tényt. Úgy nem lehet dolgozni, ha az éppen aktuális kedvenc sorozat epizódjai pörögnek a tévében, vagy a hátunk mögött porszívózik valaki, esetleg a totyogókorú kisbaba rántja magára az íróasztalunkról a monitort, vagy a nyomtatót.
Emellett még azt is meg kell értetnünk hozzátartozóinkkal és barátainkkal, hogy az otthoni munka nem azt jelenti, hogy random elérhetőek vagyunk a nap huszonnégy órájában bármikor.
Ugyanakkor, amíg az emberek képesek igazodni hozzánk, vannak olyan tényezők, amiket nem tudunk befolyásolni, ezért nekünk kell alkalmazkodunk hozzájuk.
A környezeti változók az otthoni irodai élet megkeserítői. Nyáron túl meleg van, vagy nagyon párás a levegő, az átmeneti évszakokban már, vagy még nincs fűtés. Ezen a helyzeten sokat lendíthet egy fordított ciklusban is működtethető split klímaberendezés, vagy akár egy mobilklíma.
Ha ezt a megoldást egyelőre nem engedhetjük meg magunknak, akkor is célszerű legalább egy ventilátort és egy hősugárzót beszerezni, hiszen nagykabátban dideregve, vagy éppen a hőségben izzadva nem lehet hatékonyan, eredményesen dolgozni.
Vállalkozói attitűd az eszközhasználatban is
Vállalkozóként sokkal tudatosabban kell bánnunk az eszközeinkkel. Nem elégedhetünk meg egy általános fogyasztói attitűddel, ki kell alakítanunk egy felelősségteljesebb, előrelátóbb gondolkodást. Ami az eszközeinket illeti: mindig legyen egy póteszköz otthon talonban, amit szükség esetén bevethetünk, ha a saját gépünk, eszközünk meghibásodik. A kiesett időt és az ezzel járó anyagi veszteséget ugyanis nem pótolja számunkra senki.
Abban az esetben, ha valóban biztosra akarunk menni, még a vállalkozás beindítása előtt vizsgáljuk felül a rendelkezésünkre álló eszközöket, hogy alkalmasak-e egyáltalán egy vállalkozás működtetéséhez. Ha szükséges inkább ruházzunk be egy új eszközre, vagy ellenőrizzük, hogy érvényes-e még a gyártói és forgalmazói garancia.
Ha új eszközt veszünk, mindenképpen kössünk készülékbiztosítást, hiszen egy kiterjesztett garancia és a vele járó javítási asszisztencia gond esetén anyagilag tehermentesít. A baleseti garancia szolgáltatás igénybevétele pedig a váratlan események előfordulásakor nyújt hatékony támogatást. Ha nem vásárolunk új eszközt, viszont a gyártó garancia még érvényes és minimum 60 nap még hátra van a lejártáig, a készülékbiztosítást abban az esetben is megköthetjük.