PS4 vs. Xbox One, avagy mi rejtőzik a konzolok mögött? – 1. rész
Már felnőtt egy generáció, akiknek az első videójátékok megjelenése egy csodával ért fel. Ők a mai, X-generációként, avagy digitális bevándorlóként emlegetett harmincas-negyvenesek, akik a számítógépes és konzoljátékok fejlődésének szinte teljes palettáját végignézhették, és valószínűleg kíváncsiak a folytatásra. Az újabb, digitális benszülöttként aposztrofált generációk – az Y, a Z és főként az alfa -, számára már hétköznapi és megszokott a PC- és/vagy konzoljátékok napi szintű elérése. Az igényeik éppen emiatt sokkal magasabbak is. Tény, hogy a konzolok két legnagyobb konkurense, a Sony PlayStation és a Microsoft Xbox egyre-másra próbálja túllicitálni egymást, hogy minél több hódolót vonzzanak magukhoz. Ez azonban nem feltétlenül és kizárólag a játékfejlesztést jelenti. Cikkünkben utánajárunk, hogy a két cégóriás PS4 és Xbox One termékei milyen opciókkal kényezteti az immár négygenerációnyi „megszállott gamerhordát”.
Konzolok a játékkönyvtár tekintetében
Bár azzal indítottunk, hogy nem feltétlenül a játékfejlesztésen van a hangsúly, azért adjuk meg a konzolkirályoknak, ami jár.
Amíg apu és anyu lelkendezve csücsül le egy C64 Emulátor elé, de közben úgy csetlik-botlik a VR-valóságban, mint Alice Tükörországban, addig a pixelgrafika inkább a retrórajongók igényeit elégíti ki. Szó mi szó, azért a pixelmániások között is szép számmal akadnak az ifjabbak közül is, elég, ha a rendkívüli népszerűségnek örvendő és már az oktatásba is beszivárgott Minecraftot említjük. Annyira népszerű, hogy kiadták PS4 és Xbox One konzolra is.
A PS4, és az Xbox One konzolok vetekednek a leggazdagabb, minél több generációt konzol elé ültető játékkönyvtár megtisztelő címéért, az olyan játékok rajongóinak bevonzásával, mint pl:
- a Red Dead Redemption 2,
- a Sekiro: Shadows Die Twice,
- a Resident Evil 2,
- a Mortal Kombat – immár a 11.
- a Celeste,
- a Stardew Valley,
…és persze a tavalyi év legnépszerűbb independent játéka, a Two Motion stúdió Dead Cells-je, aminek sajnálatos módon nem lesz folytatása, ellenben az alapjáték bővítését tervezik a fejlesztők.
Mindkét konzol elnyeri a hardcore tankok és elszállt sniperek szívét az Apex Legends, a Fortnite és a PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds) csataszimulátorokkal.
Mindezek ellenére a PS4 mérföldeket vert az Xboxra ebben, exkluzív, zártkörű, stílusosan szólva Battle Royale-ban, amihez leginkább:
- a God of War,
- az Uncharted 4,
- a Marvel Spider-Man,
- és a Horizon: Zero Dawn,
mint abszolút ütőkártyák kijátszása segítette hozzá.
Ez nem jelenti azt, hogy az Xbox One-nak nincsenek ászkategóriás partijátékai, hiszen:
- a Forza Horizon 4,
- a Gears of War 4,
- a Halo 5,
- a Sunset Overdrive címek azért magukért beszélnek.
Az Xbox rajongók számára reményre adhat okot a Gears of War 5, és a mind a látvány, mind a játékmenet tekintetében csak szuperlatívuszokban emlegetett Ori and the Blind Forest folytatása, az Ori and the Will of Wisps tervezett megjelentetése.
A győztes tehát a PS4! Bár mindkét rendszer rengeteg nagyszerű játékkal szolgál, mégis a Sony konzoljának mennyiségileg több, csak és kizárólag konzolon játszható találata van.
Kompatibilitás és szolgáltatási rendszer
Mivel számos Xbox játék Windows 10 alatt futó PC-n is játszható, érthető, hogy a tisztességes „gamergéppel” rendelkezők részéről nincs kifejezett igény az Xbox One megvásárlására. Ugyanakkor, ha valaki a harácsszenvedélyének is él, akkor az Xbox One kiváló lehetőséget ad arra, hogy az évek során összegyűjtött konzoljátékok méltó platformon kerülhessenek kijátszásra.
A teljes Gears of War és Mass Effect-sorozat, a Star Wars: Old Republic, és közel 400 egyéb, ma már klasszikusnak számító Xbox 360 játék kompatibilis az Xbox One konzollal.
A PS4 konzolon is sok régebbi játék kijátszható. Elérhetők pl. a PS2-klasszikusok 1080p-s szűk választéka is, mégpedig kereshető trófeákkal és olyan funkciók támogatásával, mint a Share Play és a Remote Play. A PS4 tehát nem ad közvetlen kompatibilitást a régebbi PlayStation játékok javarészével. Ezt a problémát orvosolandó, a Sony a PS5 specifikációinak nyilvánosságra hozatalakor megerősítette, hogy a következő generációs PlayStation támogatni fogja… a PS4 játékokat.
A PlayStation Now szolgáltatáson keresztül felhőből le lehet tölteni a PS4 és PS3 játékokat, természetesen ez egy fizetős megoldás.
Ezzel ellentétben a Microsoft Xbox Game Pass több mint 100 Xbox One és Xbox 360 játékhoz biztosít hozzáférést, ami szintén fizetős, de körülbelül fele-harmada annak, amit a Sony elkér egy havi előfizetésért. Mivel az Xbox az EA Games, mondhatni otthona, a fejlesztő által kiadott játékok is egyre nagyobb polcot kapnak a virtuális könyvtárban, de ez már értelemszerűen magasabb árkategóriába esik.
A győztes itt egyértelműen az Xbox One, hiszen sokkal jobb eredményei vannak a platformon keresztüli letöltés támogatásának terén.
Konzolok versenye a hardver terén
- a PS4 Slim és az Xbox One S letisztult, vonzó designt kínál, amelyek egyrészt jól néznek ki a tévé alatt, másrészt fitten bepakolhatók egy hátizsákba. Elvégre akkor igazi az élmény, ha a játékosok együtt gyúrják a kontrollert.
- a 4K képes PS4 Pro valamivel vékonyabb, mint az Xbox One.
- Mindkét konzol 500 GB-os tárolóval rendelkezik, ami külső merevlemez csatlakoztatásával könnyen bővíthető.
- a PlayStation VR fejhallgatónak köszönhetően a PS4 az egyetlen, ami jelenleg támogatja a virtuális valóság alapú játékokat.
- a PSVR játékszerkezete az évek során is meglehetősen meggyőző volt, amire pl. a Tetris Effect, a Resident Evil 7, az Astro Bot: Rescue Mission az „élő” bizonyíték.
- jelenleg nincs egyenértékű szett az Xbox One-hoz, és úgy tűnik, a Microsoft nem is tervezi, hogy Xbox-ra VR-játékokat hozna ki.
- ugyanakkor a Microsoft konzolja az egyetlen, amely támogatja a PC-vezérlő perifériákat. Ilyen a Razer Turret wireless billentyűzet és egér, melynek például a Fortnite és a Warframe esetében vehetik hasznát azok, akik megszokták a PC vezérlést és nehézkes számukra a kontroller használata.
Győztes a PS4. A Sony konzolja vonzóbb és gazdagabb felszereltségű vezérlővel rendelkezik, és a VR-játékok elérésének lehetősége kétségkívül behozhatatlan előnyt jelent.
Cikkünk következő részében áttekintjük, hogy mit tudnak nyújtani a konzolok a teljesítmény és grafika, a felhasználóbarátság, a szimultán szórakozási lehetőségek és az online szolgáltatások tekintetében.