A Black Friday stratégia

/ november 22, 2019/ Tanácsadás

A Black Friday izgalmas időszak, de ha nem tudjuk, hogyan készüljünk fel rá, akkor valószínűleg többet veszítünk rajta, mint amennyi haszonnal jár. A Fekete Péntek hatalmas üzleti lehetőség a kereskedőknek, a vásárlók megszerzésére irányuló törekvéseik azonban nem feltétlenül a mi érdekeinket szolgálják. Ha el akarjuk kerülni a rejtett csapdákat, nekünk kell okosnak lennünk. Ehhez pedig egy jó stratégia nélkülözhetetlen.

A Black Friday akkor igazán jó lehetőség, ha megtervezzük a bevásárlás egész folyamatát.

Vigyázz, kész, Black Friday!

  • Térképezzük fel az interneten Black Friday akcióban résztvevő üzleteket.
  • Tanulmányozzuk a boltok és webshopok hirdetéseit.
  • Keressük fel az üzletek közösségi médiafelületeit, valamint iratkozzunk fel a hírleveleikre, és az online piacterek hírleveleire.

Az árak összehasonlítása

Az előzetes bevásárlólistán szereplő tételek árait ellenőrizzük, mégpedig jóval a Fekete Péntek előtt, hogy meg tudjuk állapítani, tényleg van-e rajta kedvezmény, vagy csak az árcédulákkal és a marketingelemekkel trükköznek a kereskedők.

A Black Friday költségvetés

Számoljuk ki az abszolút maximum összeget, amit a Black Friday-ra tudunk költeni anélkül, hogy veszélyeztetnénk a megélhetést, és/vagy hosszú távú kiadásokba sodornánk magunkat, egy hirtelen ötlettől vezérelt személyi kölcsön felvételével.

Hosszú távon gondolkodva: a kiszemelt termékek gyártói garanciájának is nézzünk utána, és vásárláskor, de minimum a gyártói garancia lejárata előtt 60 nappal kössük meg a kiterjesztett garanciát.

A Black Friday stratégia legfontosabb eleme az árak összehasonlítása és a lista elkészítése.

Igazítsuk a Black Friday bevásárló listát a költségvetéshez, és tüntessük fel a következő adatokat:

  • a webshopok és boltok neve, utóbbiak nyitvatartási ideje, ahol a termék/ek vásárlását tervezzük,
  • a boltok ügyfélszolgálatok telefonszáma,
  • a termék/ek neve, cikkszáma, rangsora,
  • a termék/ek bolti és online ára – a Fekete Péntek előtti és alatti pontos összegek,
  • az ajtónyitás időpontja,
  • az ajtónyitás akció időtartama.

A bevásárló listát – íme egy egyszerűbb, angol nyelvű, letölthető változat – nyomtassuk ki több példányban, hogy mindenkinél legyen, és a kapcsolattartás során ügyeljünk arra is, hogy a lista aktualizálva legyen.

Csapatmunka a Black Friday alatt

Nem csak a móka kedvéért érdemes a Black Friday ideje alatt csapatban levadászni a listaelemeinket, de az esélyeinket is növeljük azzal, ha nem egyedül vágunk neki a forgatagnak.

Az optimális Black Friday csapat a bevásárlólista függvénye, általában 3-5 fő. A későbbiekben ez a csapat egy aktív rajtaütési csoportként fog működni. Bár elsőre mókásan hangzik, de aki volt már Black Friday eseményen, az tudja, hogy minden, csak nem vicces ezer ember közt állva egy talpalatnyi, fix pozícióért megküzdeni, valamint idejében távozni a következő állomásra.

A tömegben könnyű elveszíteni a fókuszt, főleg, ha sokáig tart  avárakozás. Vigyünk magunkkal lejátszólistát, hangoskönyvet, e-könyvet, bármit, amivel éberen tudjuk tartani magunkat az ajtónyitásig.

  • kell valaki(k),  aki fizikailag van jelen a boltoknál (abban az esetben, ha nincs online vásárlásra lehetőség,
  • kell legalább egy autóügyeletes, akinél le lehet tenni a megvásárolt holmikat, majd tovább indulni a következő bolthoz. A boltok közti közlekedéshez inkább tömegközlekedést válasszunk, mert lehet, hogy az autó a dugóban ragad valahol két állomás között, vagy nem talál parkolóhelyet a célnál.
  • kell valaki(k), aki állandóan online készenlétben van:
    • figyeli az úgynevezett ajtónyitás (doorbuster) adatokat, azaz, hogy:
    • melyik üzletben, mikor van az ajtónyitás,
    • az ajtónyitás akciók egészen pontosan mikor járnak le,
    • és mindezekről – plusz az útvonaltervekről – tájékoztatja azokat, akik kint vannak a boltoknál,
    • intézi az online bevásárlást, hiszen előfordul, hogy a webshopokban hamarabb kezdődik az akció, mint a fizikai boltokban.
    • Neki fel kell készülnie:
      • a rövid időtartamú, gyors akciót igénylő vásárlásokra,
      • a készlet átláthatóságának hiányára, és
      • a webhelyek összeomlására.
      • az online ügyeletes még Fekete Péntek előtt könyvjelzőzze be a böngészőben a megvásárolni kívánt termékoldalakat, ezzel időhatékonyabbá tehető a vásárlás.
  • Az online vásárlás színhelyét mindenképpen ahhoz szervezzük, akinek a csapatból a legjobb minőségű internetkapcsolata és eszközparkja van.
  • A routerhez közvetlenül ethernet kábellel csatlakozó, stabil számítógép(ek)el álljunk neki az online vásárlásnak, ne wifin keresztül tableten vagy mobiltelefonnal!

A Fekete Pénteken résztvevő üzletek az online vásárlást néha hamarabb indítják el, mint a fizikai boltban lévőt, illetve vannak olyan termékek, amikhez csak webshopon keresztül tudunk hozzáférni.

Legyünk tisztában a jogainkkal!

Ahogy azt tavaly az Origo is összefoglalta:

  • A kereskedőnek a releváns árukészlet legalább 20 százalékát kell ellátnia a legmagasabb reklámozott kedvezménnyel.
  • Minden újonnan értékesített termékre kötelezően jár a szavatosságvállalás, a jogszabály alapján minimum 2 évig. Ha a termék jótállásra kötelezett, 1 év jótállás is jár. Ez akkor is érvényes, ha a terméket az eredeti ár töredékéért vásároljuk, például a Black Friday alkalmával.
  • Ha a kereskedő olyan, eredetinek feltüntetett árat jelenít meg áthúzva, amely korábban sosem létezett, az fiktív akcióra utal.
  • Az akciós időszakban a kereskedőnek biztosítania kell a várható igénynek megfelelő készletet, azaz nem kielégítő magyarázat, hogy elfogyott a termék.