Ismerjük meg a reklámcsapdák kivédésének lehetőségeit

/ november 26, 2019/ Tanácsadás

Gyakran felmerül a kérdés a médiában, de még az ismerősi körökben is, főként a különböző kiemelt akciós napok (Black Friday, Joy-napok, Glamour-napok) környékén, hogy mennyire valós az a kedvezmény, amit a vásárlóknak a különböző cégek nyújtanak. A reklámok kapcsán további dilemmát szokott jelenteni, hogy a gyártók és a forgalmazók a hirdetések segítségével mennyire képesek befolyásolni minket. Az úgynevezett reklámcsapdák ellen nem egyszerű felvértezni magunkat. Szerencsére, manapság az internet ezekre a kérdésekre is segít megadni a választ. Az információkat ellenőrizni tudjuk, az árakat összehasonlítani, ezáltal a legjobb döntést meghozva tudunk vásárolni. Nézzük most meg a lehetőségeinket egy kicsit közelebbről.

A reklámcsapdák rengeteg áldozatot szednek és sok esetben jogorvoslatra sincs lehetőség.

A reklámcsapdák kikerülésének első szabálya: az árak ellenőrzése

Lehetőségünk van arra, hogy árösszehasonlító oldalak segítségével akár több webáruház árait is összevessük egymással.

  • Ennek segítségével megnézhetjük, hogy az adott terméken lévő kedvezmény mennyire reális.
  • A hitelre vett termékeknél is jó, ha az árakat ellenőrizzük, főleg, ha a cég kihangsúlyozza a 0% THM-et, vagyis kvázi az ingyenhitelt.
  • Itt időnként találkozhatunk azzal, hogy:
    • kamatot ugyan nem kell fizetnünk, de a termék ára jóval borsosabb, mintha máshol vásárolnánk meg.
  • Szintén árbefolyásoló tényező lehet a szállítási költség:
    • amely az árat olyan mértékben emelheti meg, hogy bizonyos esetekben mástól már olcsóbban be tudjuk szerezni az adott terméket.
    • néha ez jelenti az internetes és a bolti ár közötti különbséget, ezért minden esetben mielőtt döntenénk érdemes a termék árához a szállítási díjat is hozzászámolni

Az árak ellenőrzése és előzetes összehasonlítása segít elkerülni a reklámcsapdák okozta bosszúságot.

Kire hatnak leginkább a reklámok és reklámcsapdák, és hogyan lehet a hatásukat kizárni

A pszichológusok szerint azoknak kell leginkább vigyázni, akik az úgymond „nárcisztikus vásárlók”, vagyis akik ki akarnak tűnni a tömegből. Leginkább az ilyen beállítottságú emberekre hatnak a reklámok, mivel ők különlegesebbek szeretnének lenni másoknál. Az én-központú üzenetekkel könnyebben tudják rávenni őket a reklámok a vásárlásra. Esetükben az segíthet, ha nem hirtelen döntenek, inkább megállnak egy pillanatra és átgondolják tényleg szükségük van-e az adott termékre vagy sem. Persze legyünk őszinték, egy kicsit mindenki szeretne egyedi lenni- Éppen ezt használják ki azok, akik a reklámokat készítik.

A leggyakrabban használt reklámcsapdák

Érdemes megnézni azt is, hogy melyek a gyártóknak és a kereskedők által leggyakrabban használt trükkök. Ha ugyanis tisztában vagyunk azzal, hogy mire kell odafigyelnünk, akkor könnyebben el tudjuk kerülni a fölösleges pénzköltést.

A reklámcsapdák már a tényleges vásárlás előtt hatnak, hiszen látjuk őket a tévében, az interneten és még a postaládáinkba is eljutnak a szórólapokkal, ingyenes újságokkal.

Határidős ajánlat

    • A kereskedők gyakran használják azt a trükköt, hogy egy ajánlatot rövid lejárathoz, azonnali vásárláshoz kötnek,
      • így a vásárlónak nincs ideje végiggondolni, hogy igazán szüksége van-e a termékre, vagy azért az árért megéri-e számára a vásárlás.
    • Az is elő szokott fordulni a nagy sietségben, hogy nagyobb értékű termékekre sem kötünk megfelelő kiterjesztett garanciát, holott komoly értékük folytán ez bizony fontos lenne.
    • Szerencsére azonban ezt bizonyos feltételekkel utólag is pótolhatjuk, elkerülve a felesleges kockázatokat és kellemetlenségeket.

Apróbetűs rész

    • Számos esetben a reklámoknak csupán a kisbetűs részeiben tüntetik fel az igazán fontos részleteket, amelyeket sajnos csak fizetéskor (néha még akkor sem) veszünk észre.
    • Ezek jelentősen ronthatják az általunk előzőleg vélt vásárlási feltételeket.
    • Legyünk hát körültekintőek és az apró betűs részekre is figyeljünk oda.

Az árleszállítás hatékony vásárlócsalogató, de hogy elkerüljük a reklámcsapdákat, mindig olvassuk el az akciók apró betűs részét is.

Utolsó darabos ajánlatok

    • Egy nagyon elterjedt és igazából mondhatni a határidős ajánlat egy verziója, hogy a kereskedő vagy a gyártó a vásárlás sürgősségének érzését keltik a vásárlóban azzal, hogy a termék az utolsó darab vagy mondjuk már csak 2-3 darab van belőle készleten.
    • Ehhez kapcsolódóan a legújabb taktika, hogy informálnak minket arról, hogy:
      • jelenleg hányan érdeklődnek az adott termék iránt, vagy
      • éppen hányan vásárolták meg adott időn belül.

Megtévesztő illusztráció

  • Találkozhatunk azzal az esettel is, hogy a termék, amit megvásárolunk a képen sokkal jobban mutat, mint a valóságban. Hogy elkerüljük ezt a problémát érdemes személyesen is megtekinteni a terméket egy boltban vagy megnézni a vásárlói kommenteket, hátha már tapasztalt valaki hasonlót a múltban.
  • Ha esetleg mégis ebbe a helyzetbe kerülünk, akkor ne féljünk jelezni ezt az eladó felé.
  • Ne feledjük el, hogy webes vásárlások esetén élhetünk a 14 napos elállás jogával, ebben az esetben is!

További extra költségek

    • Kevésbé gyakori eset, de felmerülhet olyan helyzet is, hogy nem derül ki egyértelműen a reklámból, hogy a termék nem tartalmaz bizonyos tartozékokat, vagy ezeket csak extra költségen lehet megvásárolni.
    • Lámpáknál vagy elektronikus játékoknál például az elem egy ilyen tartozék lehet, vagy egy hátizsáknál a reklámban feltűnő esővédő huzat.

Mi a teendő, ha reklámcsapda gyanújába keveredett a kiszemelt termék?

Nyilván nem lehet kijelenteni, hogy a reklámok mind átverések, mert az esetek nagy részében a kedvezmények, az egyéb ajánlatok valós engedményt vagy szolgáltatást takarnak, de mindenképpen érdemes nyitott szemmel járni és körültekintően dönteni mielőtt kifizetünk egy terméket vagy szolgáltatást, különösen, ha nagyobb értékű vásárlásról van szó.