Ismerjük meg a reklámcsapdák kivédésének lehetőségeit

/ november 26, 2019/ Tanácsadás, Vásárlási tanácsadás

Gyakran felmerül a kérdés a médiában, de még az ismerősi körökben is, főként a különböző kiemelt akciós napok (Black Friday, Joy-napok, Glamour-napok) környékén, hogy mennyire valós az a kedvezmény, amit a vásárlóknak a különböző cégek nyújtanak. A reklámok kapcsán további dilemmát szokott jelenteni, hogy a gyártók és a forgalmazók a hirdetések segítségével mennyire képesek befolyásolni minket. Az úgynevezett reklámcsapdák ellen nem egyszerű felvértezni magunkat. Szerencsére, manapság az internet ezekre a kérdésekre is segít megadni a választ. Az információkat ellenőrizni tudjuk, az árakat összehasonlítani, ezáltal a legjobb döntést meghozva tudunk vásárolni. Nézzük most meg a lehetőségeinket egy kicsit közelebbről.

A reklámcsapdák rengeteg áldozatot szednek és sok esetben jogorvoslatra sincs lehetőség.

A reklámcsapdák kikerülésének első szabálya: az árak ellenőrzése

Lehetőségünk van arra, hogy árösszehasonlító oldalak segítségével akár több webáruház árait is összevessük egymással.

  • Ennek segítségével megnézhetjük, hogy az adott terméken lévő kedvezmény mennyire reális.
  • A hitelre vett termékeknél is jó, ha az árakat ellenőrizzük, főleg, ha a cég kihangsúlyozza a 0% THM-et, vagyis kvázi az ingyenhitelt.
  • Itt időnként találkozhatunk azzal, hogy:
    • kamatot ugyan nem kell fizetnünk, de a termék ára jóval borsosabb, mintha máshol vásárolnánk meg.
  • Szintén árbefolyásoló tényező lehet a szállítási költség:
    • amely az árat olyan mértékben emelheti meg, hogy bizonyos esetekben mástól már olcsóbban be tudjuk szerezni az adott terméket.
    • néha ez jelenti az internetes és a bolti ár közötti különbséget, ezért minden esetben mielőtt döntenénk érdemes a termék árához a szállítási díjat is hozzászámolni

Az árak ellenőrzése és előzetes összehasonlítása segít elkerülni a reklámcsapdák okozta bosszúságot.

Kire hatnak leginkább a reklámok és reklámcsapdák, és hogyan lehet a hatásukat kizárni

A pszichológusok szerint azoknak kell leginkább vigyázni, akik az úgymond „nárcisztikus vásárlók”, vagyis akik ki akarnak tűnni a tömegből. Leginkább az ilyen beállítottságú emberekre hatnak a reklámok, mivel ők különlegesebbek szeretnének lenni másoknál. Az én-központú üzenetekkel könnyebben tudják rávenni őket a reklámok a vásárlásra. Esetükben az segíthet, ha nem hirtelen döntenek, inkább megállnak egy pillanatra és átgondolják tényleg szükségük van-e az adott termékre vagy sem. Persze legyünk őszinték, egy kicsit mindenki szeretne egyedi lenni- Éppen ezt használják ki azok, akik a reklámokat készítik.

A leggyakrabban használt reklámcsapdák

Érdemes megnézni azt is, hogy melyek a gyártóknak és a kereskedők által leggyakrabban használt trükkök. Ha ugyanis tisztában vagyunk azzal, hogy mire kell odafigyelnünk, akkor könnyebben el tudjuk kerülni a fölösleges pénzköltést.

A reklámcsapdák már a tényleges vásárlás előtt hatnak, hiszen látjuk őket a tévében, az interneten és még a postaládáinkba is eljutnak a szórólapokkal, ingyenes újságokkal.

Határidős ajánlat

    • A kereskedők gyakran használják azt a trükköt, hogy egy ajánlatot rövid lejárathoz, azonnali vásárláshoz kötnek,
      • így a vásárlónak nincs ideje végiggondolni, hogy igazán szüksége van-e a termékre, vagy azért az árért megéri-e számára a vásárlás.
    • Az is elő szokott fordulni a nagy sietségben, hogy nagyobb értékű termékekre sem kötünk megfelelő kiterjesztett garanciát, holott komoly értékük folytán ez bizony fontos lenne.
    • Szerencsére azonban ezt bizonyos feltételekkel utólag is pótolhatjuk, elkerülve a felesleges kockázatokat és kellemetlenségeket.

Apróbetűs rész

    • Számos esetben a reklámoknak csupán a kisbetűs részeiben tüntetik fel az igazán fontos részleteket, amelyeket sajnos csak fizetéskor (néha még akkor sem) veszünk észre.
    • Ezek jelentősen ronthatják az általunk előzőleg vélt vásárlási feltételeket.
    • Legyünk hát körültekintőek és az apró betűs részekre is figyeljünk oda.

Az árleszállítás hatékony vásárlócsalogató, de hogy elkerüljük a reklámcsapdákat, mindig olvassuk el az akciók apró betűs részét is.

Utolsó darabos ajánlatok

    • Egy nagyon elterjedt és igazából mondhatni a határidős ajánlat egy verziója, hogy a kereskedő vagy a gyártó a vásárlás sürgősségének érzését keltik a vásárlóban azzal, hogy a termék az utolsó darab vagy mondjuk már csak 2-3 darab van belőle készleten.
    • Ehhez kapcsolódóan a legújabb taktika, hogy informálnak minket arról, hogy:
      • jelenleg hányan érdeklődnek az adott termék iránt, vagy
      • éppen hányan vásárolták meg adott időn belül.

Megtévesztő illusztráció

  • Találkozhatunk azzal az esettel is, hogy a termék, amit megvásárolunk a képen sokkal jobban mutat, mint a valóságban. Hogy elkerüljük ezt a problémát érdemes személyesen is megtekinteni a terméket egy boltban vagy megnézni a vásárlói kommenteket, hátha már tapasztalt valaki hasonlót a múltban.
  • Ha esetleg mégis ebbe a helyzetbe kerülünk, akkor ne féljünk jelezni ezt az eladó felé.
  • Ne feledjük el, hogy webes vásárlások esetén élhetünk a 14 napos elállás jogával, ebben az esetben is!

További extra költségek

    • Kevésbé gyakori eset, de felmerülhet olyan helyzet is, hogy nem derül ki egyértelműen a reklámból, hogy a termék nem tartalmaz bizonyos tartozékokat, vagy ezeket csak extra költségen lehet megvásárolni.
    • Lámpáknál vagy elektronikus játékoknál például az elem egy ilyen tartozék lehet, vagy egy hátizsáknál a reklámban feltűnő esővédő huzat.

Mi a teendő, ha reklámcsapda gyanújába keveredett a kiszemelt termék?

Nyilván nem lehet kijelenteni, hogy a reklámok mind átverések, mert az esetek nagy részében a kedvezmények, az egyéb ajánlatok valós engedményt vagy szolgáltatást takarnak, de mindenképpen érdemes nyitott szemmel járni és körültekintően dönteni mielőtt kifizetünk egy terméket vagy szolgáltatást, különösen, ha nagyobb értékű vásárlásról van szó.

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post