Mennyire fontos számunkra a márka? – 1. rész

/ december 4, 2019/ Egyéb

Onnantól kezdve, hogy ébredés után az okostelefonért nyúlunk, egészen addig, amíg azt elalvás előtt letesszük az éjjeliszekrényre, a nap minden percében a reklámok, márkák és vásárlásra motiváló üzenetek világában élünk. Bár még nem ugranak az arcunkba az utcán a személyre szóló reklámok, de aki például Google-t, Facebookot használ napi szinten, az már megtapasztalta, hogy milyen érzés szembesülni a saját keresési előzményeinkkel egy random szituációban. Ez sokakat bosszant, és többen állítják, hogy rájuk nincsenek hatással ezek a reklámok. A statisztikák azonban egészen másról árulkodnak. A márka igenis befolyásolja döntéseinket és választásainkat, mégpedig sokkal nagyobb léptékben, mintsem azt gondolnánk.

Egy jól beágyazott, marketingkampánnyal megtámogatott márka akkor is vásárlásra készteti a fogyasztót, ha valójában nincsen szüksége az adott termékre.

A márkahűség és a kínálat bűvöletében

A márkahűség már a fogyasztói társadalom megjelenése előtt is fontos volt számunkra, ám hazánk geopolitikai jellemzői nem hagytak túl nagy mozgásteret sem a gyártók, sem a vásárlók számára. Ez a tendencia gyökeresen megváltozott a rendszerváltás után. Napjainkra pedig olyan mértékben uralja életünket, hogy sokan egyfajta nosztalgiával tekintenek vissza azokra az időkre, amikor:

  • a kínálat még sokkal kevésbé befolyásolta hétköznapjainkat, életünket és életterünket, személyes kapcsolatainkat
  • és nem utolsó sorban a társadalmi státuszunkat.

A továbbiakban a Demand Metric,  a Forbes, a HubSpot, a Coca-Cola Company, a Statista, a Circle Research, a Facebook, a LinkedIn, és a Hootsuite publikus statisztikáiból szemezgetünk.

Egy kiemelten beágyazott márkák akár világmárkává is válhatnak, köszönhetően a köréjük szerveződött marketingnek, idővel akár mémmé is változhatnak.

Melyek azok az eszközök, amelyek erősítik egy márka elismertségét és fogyasztói befogadását?

Alapvetően a vásárlók 56%-a tanúsít márkahűséget, közülük 89%-ra tehető azoknak a száma, akik azért választják azt a márkát, mert azonos értékrendet fogalmaznak meg a cégfilozófiával. Ha egy márka alapértékei megegyeznek a potenciális fogyasztók értékeivel, nagyobb a valószínűsége annak, hogy visszatérnek a termékekhez és a szolgáltatásokhoz.

Mindezt természetesen egyéb kommunikációs eszközökkel is meg kell erősíteni, vagyis:

  • Naponta 5–7 hagyományos/broadcast/digitális médiabenyomás szükséges ahhoz, hogy az emberek emlékezzenek a márkára.
  • A logó, a termékek, a digitális tartalom és a reklámanyagok következetes használata az egyértelműen identifikálható színpaletta révén akár 80% -kal növeli a márka fel- és elismerését.
  • A világ 100 legjobb márkájának harmada kék színű logóval rendelkezik.
  • A fogyasztók 73% -a ragaszkodik egy márkához, ha annak jó az ügyfélszolgálata.
  • A legjobb márkanevek 72% -t rövid szavak vagy rövidítések alkotják.

A statisztikák alapján jobban teljesít az a márka, amelyiknek logójában kék szín fordul elő, valamint egy dallam is társul a logóhoz.

Általános márka statisztikák

  • A fogyasztók 82% -a pozitívabban ítél meg egy márkát, ha annak van értékes és hasznos tartalommal feltöltött blogfelülete.
  • Az emberek 61% -a nagyobb valószínűséggel vásárol olyan cégnél, amely egyedi tartalmat tesz elérhetővé.
  • Az érdeklődők 94%-a válik szignifikánsan hűségesebbé azokhoz a márkákhoz, amelyek átláthatóak, például megosztják termékeik összetevőit, gyártási folyamatait, cégfilozófiájukat.
  • A fogyasztók 13% -a akár 50%-kal többet is kiad egy termékért, ha annak gyártója pozitív üzenetet közvetít társadalmi, vagy környezetvédelmi szerepvállalásával.
  • A fogyasztók 62% -a osztja meg vásárlásait, és eközben szerzett élményeit ismerőseivel és barátaival.
  • A nők 64, és a férfiak 68 százaléka érez érzelmi kötődést az általuk preferált márkákhoz.
  • A vásárlók 59% -a szívesebben vásárol új termékeket a már ismert márkák képviselőitől.

A vásárlókat nemcsak egy adott márka, de más vásárlók véleménye is befolyásol.

  • A hölgyek által a Facebookon lájkolt hirdetésekre a nők 38%-a pozitívan reagál, és nagyobb valószínűséggel vásárolja meg ugyanazt a terméket, amit a többi női facebook-felhasználó. Ez különösen a többgyermekes édesanyákra jellemző tendencia.
  • A Coca-Cola Company által közzétett márkafelismerési statisztikák azt mutatják, hogy a világ lakosságának 94% -a ismeri a Coca-Cola logót, és felismeri/azonosítani tudja a betűtípust is.
  • A fogyasztók 54% -a több videótartalomra és interaktív cikkekre vágyik az általuk előnyben részesített márkákról.
  • A márkanév-konzisztencia statisztikák szerint az egységesen bemutatott és kommunikált márkák három és félszer jobban teljesítenek a kasszánál.
  • Az emberek 63% -a körültekintőbben követi a márkához fűződő tartalmakat és nagyobb gonddal választ, ha okostelefont, vagy egyéb okoseszközt, kiterjesztett garanciával támogatható műszaki terméket akar vásárolni.
  • Karácsonyi időszakban a fogyasztók 44% -a a saját maga által preferált márkák közül választ ajándékot a szeretteinek.

A zene 46% -kal növeli a márka kedveltségét

Mindannyian felismerjük az egyes világmárkákhoz kapcsolódó szlogeneket, ám, ha ezekhez még zene/dallam is társul, az impulzus sokkal mélyebben ágyazódik be az emlékezetbe. Lásd például a Nokia csengőhangot., a McDonalds gyorsétterem, vagy a Milka és a Merci csokoládé zenés szlogenjét.

Cikkünk következő részében a márkahűséget befolyásoló tényezőkről – gyártói garancia, munkáltatói statisztika, társadalmi nyomásgyakorlás – ejtünk szót.