Magyar vásárlói szokások – 5 érdekes tény
Az utóbbi 10-15 évben jelentősen változtak a vásárlási szokásaink. A hagyományos bolti vásárlásról, áttevődött a hangsúly a webes vásárlásra. Négy év alatt 2018-ra 2,5 szeresére nőtt (összértéken 1000 milliárd forintra) az internetes kiskereskedelemben elköltött összeg mértéke. A hagyományos és webes vásárlásnál felfedezhetők hasonlóságok és különbségek egyaránt. Most nézzük meg, hogy mi jellemző ránk magyarokra és milyen irányba mozdultak el vásárlói szokások az utóbbi években.
Magyar vásárlói szokások, szemben a világgal
A világon mindenhol, így nálunk is jelentősen nőtt az elmúlt években a netes vásárlások száma. Az egyre biztonságosabb online fizetés elterjedése, fejlődése, valamint az otthon adta kényelmes vásárlás lehetősége, nagyban elősegítette ezt a folyamatot. Meglepő módon azonban a fejlett államokhoz képest a magyar vásárlók nem igazán szeretnek okostelefonról rendelni, hanem ragaszkodunk a laptophoz vagy az asztali számítógéphez. A rendelések mindössze 36 %-a származik okos telefonokról.
Jellemző magyar vásárlói szokások
Habár minden piacon folyamatosan nő a webes vásárlások értéke, szinte minden szektorban, azonban még mindig vannak olyan dolgok, amiket szívesebben vásárolunk meg a boltokban, áruházakban.
- Neten a legkeresettebbek a műszaki cikkek, játékok. Nem meglepő ez a tendencia ugyanis a műszaki termékek esetén minden termék tulajdonsága elérhető, így sokszor sokkal könnyebb összehasonlítani őket egymással, mintha személyesen megyünk el egy üzletbe.
- A játékok pedig nem igazán igényelnek személyes jelenlétet vásárlás esetén, mert egyszerűen ugyanazt látjuk a boltban és nem ad többlet információt, ha személyes megyünk el érte.
- Ráadásul szerencsés módon, a műszaki termékekhez kapcsolódó hasznos szolgáltatásokat, mint például a kiterjesztett garancia, szintén könnyen intézhető akár interneten keresztül is.
- A legkevésbé az úgynevezett FMCG-termékek (élelmiszerek, italok, vegyiáruk, háztartási, kozmetikai termékek) vásárlása terjedt el a neten keresztül. Itt jelenleg, csupán mintegy 1-2 %-a kerül a vásárlókhoz a termék neten keresztül, ami még a 3%-os régiós átlaghoz képest is jelentősen elmarad.
Miért vásárolnak a magyarok a neten és mitől félnek?
Egy kutatás szerint a netes vásárlás népszerűségének legfőbb oka a magyarok körében a kedvezőbb ár, ami nyilván azzal magyarázható, hogy a webshopoknak egy csomó fix költséggel nem kell számolniuk a hagyományos boltokhoz képest, így áraikat alacsonyabban tudják tartani. Ezt követte a kényelmet szolgáló áruátvétel házhozszállítással, illetve az átvételi pontokon. A harmadik legfontosabb tényező pedig az árak összehasonlíthatósága volt. Az adatok azt mutatják, hogy az egyik legnagyobb félelmünk viszont az online fizetés, ugyanis kevesebb, mint 20 %-át fizetjük elektronikusan a rendeléseknek.
Kevesebb helyen, többet és gyakrabban
Meglepő módon az utóbbi években kialakult az a trend, hogy a vásárlók ugyan nagyobb összegeket költenek, azonban ezt kevesebb helyen teszik. Sűrűsödnek az úgynevezett nagybevásárlások és a kisebb feltöltő jellegű vásárlások is. A különböző akciókra, promóciókra való érzékenység még mindig nagyon magas, a magyarok közel 75 %-a nagy figyelmet fordít erre.
Jogi különbségek webes és hagyományos vásárlás között
Habár nem a szokásainkhoz kapcsolódik, azonban jó tisztába lenni a vásárlások esetén milyen jogok illetnek meg minket. Az alapvető garancia és jótállás kérdésében nincs különbség a két vásárlás típusa között. A köztudatban sajnos viszont van egy nagy tévhit a cserejoggal kapcsolatban, ugyanis többen azt hiszik, hogy 3 napon belül cserejoggal élhetnek a vásárlók a bolti vásárlás esetén. Ez az állítás sajnos téves, az igazság az, hogy személyes vásárlás esetén ez nem létezik. A kereskedőkkel ugyan meg lehet állapodni és sokszor rugalmasak is a kérdésben, de a törvény nem kötelezi őket a cserére.
Más a helyzet azonban a webes vásárlások esetén, mivel ott a törvény lehetőséget ad arra, hogy a vásárló 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldje a terméket. Ennek oka, hogy netes vásárlás esetén, a hagyományos bolti vásárláshoz képest, nincs lehetőségünk a termék közvetlen megtekintésére.
Netes vásárlás esetén is vannak olyan termékek, ahol nem lehet élni az elállás jogával, ilyen termékek például:
- kibontott csomagolású CD/DVD,
- élelmiszer,
- higiéniai termékek, illetve
- az egyénre legyártott termékek.
Vásárlói szokások és a garancia
Sajnos még mindig nem elég jellemző a hazai vásárlói szokásokra, hogy rögtön a vásárlás után kiterjesztett garancia szerződést is kötünk. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy sokan nincsenek is tisztában azzal, hogy a kötelező gyártói garancián túl is vannak lehetőségek. A baleseti garancia és a kiterjesztett garancia megkötése a tudatos fogyasztó védjegye, ám ez sajnos itthon még ütközik a hagyományos vásárlói szokásokkal.