Magyar vásárlói szokások – 5 érdekes tény

/ december 5, 2019/ Tanácsadás, Vásárlási tanácsadás

Az utóbbi 10-15 évben jelentősen változtak a vásárlási szokásaink. A hagyományos bolti vásárlásról, áttevődött a hangsúly a webes vásárlásra. Négy év alatt 2018-ra 2,5 szeresére nőtt (összértéken 1000 milliárd forintra) az internetes kiskereskedelemben elköltött összeg mértéke. A hagyományos és webes vásárlásnál felfedezhetők hasonlóságok és különbségek egyaránt. Most nézzük meg, hogy mi jellemző ránk magyarokra és milyen irányba mozdultak el vásárlói szokások az utóbbi években.

Bár az e-kereskedelem hazánkban is egyre nagyobb teret hódít magának, a magyar vásárlói szokások sokkal lassabban és nem olyan mélyen alakulnak át, mint a világ más tájain.

Magyar vásárlói szokások, szemben a világgal

A világon mindenhol, így nálunk is jelentősen nőtt az elmúlt években a netes vásárlások száma. Az egyre biztonságosabb online fizetés elterjedése, fejlődése, valamint az otthon adta kényelmes vásárlás lehetősége, nagyban elősegítette ezt a folyamatot. Meglepő módon azonban a fejlett államokhoz képest a magyar vásárlók nem igazán szeretnek okostelefonról rendelni, hanem ragaszkodunk a laptophoz vagy az asztali számítógéphez. A rendelések mindössze 36 %-a származik okos telefonokról. 

Jellemző magyar vásárlói szokások

Habár minden piacon folyamatosan nő a webes vásárlások értéke, szinte minden szektorban, azonban még mindig vannak olyan dolgok, amiket szívesebben vásárolunk meg a boltokban, áruházakban.

A hagyományos vásárlói szokások erőteljesen tartják magukat, a netes vásárlások leginkább a műszaki termékekre jellemzőek.

  • Neten a legkeresettebbek a műszaki cikkek, játékok. Nem meglepő ez a tendencia ugyanis a műszaki termékek esetén minden termék tulajdonsága elérhető, így sokszor sokkal könnyebb összehasonlítani őket egymással, mintha személyesen megyünk el egy üzletbe.
  • A játékok pedig nem igazán igényelnek személyes jelenlétet vásárlás esetén, mert egyszerűen ugyanazt látjuk a boltban és nem ad többlet információt, ha személyes megyünk el érte.
  • Ráadásul szerencsés módon, a műszaki termékekhez kapcsolódó hasznos szolgáltatásokat, mint például a kiterjesztett garancia, szintén könnyen intézhető akár interneten keresztül is.
  • A legkevésbé az úgynevezett FMCG-termékek (élelmiszerek, italok, vegyiáruk, háztartási, kozmetikai termékek) vásárlása terjedt el a neten keresztül. Itt jelenleg, csupán mintegy 1-2 %-a kerül a vásárlókhoz a termék neten keresztül, ami még a 3%-os régiós átlaghoz képest is jelentősen elmarad.

Miért vásárolnak a magyarok a neten és mitől félnek?

Egy kutatás szerint a netes vásárlás népszerűségének legfőbb oka a magyarok körében a kedvezőbb ár, ami nyilván azzal magyarázható, hogy a webshopoknak egy csomó fix költséggel nem kell számolniuk a hagyományos boltokhoz képest, így áraikat alacsonyabban tudják tartani. Ezt követte a kényelmet szolgáló áruátvétel házhozszállítással, illetve az átvételi pontokon. A harmadik legfontosabb tényező pedig az árak összehasonlíthatósága volt. Az adatok azt mutatják, hogy az egyik legnagyobb félelmünk viszont az online fizetés, ugyanis kevesebb, mint 20 %-át fizetjük elektronikusan a rendeléseknek. 

A magyar vásárlói szokások még nem tartanak lépést a nagyvilággal, főként, ami az online fizetést illeti.

Kevesebb helyen, többet és gyakrabban

Meglepő módon az utóbbi években kialakult az a trend, hogy a vásárlók ugyan nagyobb összegeket költenek, azonban ezt kevesebb helyen teszik. Sűrűsödnek az úgynevezett nagybevásárlások és a kisebb feltöltő jellegű vásárlások is. A különböző akciókra, promóciókra való érzékenység még mindig nagyon magas, a magyarok közel 75 %-a nagy figyelmet fordít erre.

Jogi különbségek webes és hagyományos vásárlás között

Habár nem a szokásainkhoz kapcsolódik, azonban jó tisztába lenni a vásárlások esetén milyen jogok illetnek meg minket. Az alapvető garancia és jótállás kérdésében nincs különbség a két vásárlás típusa között. A köztudatban sajnos viszont van egy nagy tévhit a cserejoggal kapcsolatban, ugyanis többen azt hiszik, hogy 3 napon belül cserejoggal élhetnek a vásárlók a bolti vásárlás esetén. Ez az állítás sajnos téves, az igazság az, hogy személyes vásárlás esetén ez nem létezik. A kereskedőkkel ugyan meg lehet állapodni és sokszor rugalmasak is a kérdésben, de a törvény nem kötelezi őket a cserére.

Más a helyzet azonban a webes vásárlások esetén, mivel ott a törvény lehetőséget ad arra, hogy a vásárló 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldje a terméket. Ennek oka, hogy netes vásárlás esetén, a hagyományos bolti vásárláshoz képest, nincs lehetőségünk a termék közvetlen megtekintésére.

Netes vásárlás esetén is vannak olyan termékek, ahol nem lehet élni az elállás jogával, ilyen termékek például:

  • kibontott csomagolású CD/DVD,
  • élelmiszer,
  • higiéniai termékek, illetve
  • az egyénre legyártott termékek. 

Vásárlói szokások és a garancia

Sajnos még mindig nem elég jellemző a hazai vásárlói szokásokra, hogy rögtön a vásárlás után kiterjesztett garancia szerződést is kötünk. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy sokan nincsenek is tisztában azzal, hogy a kötelező gyártói garancián túl is vannak lehetőségek. A baleseti garancia és a kiterjesztett garancia megkötése a tudatos fogyasztó védjegye, ám ez sajnos itthon még ütközik a hagyományos vásárlói szokásokkal.

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post