CES 2020 – 4 világformáló trend
Ahogy tavalyi cikkünkben megígértük, íme, az idei, 2020-as Costumer Electronics Show beszámolója, egyenesen Las Vegasból. Az új kütyüktől az egészségmonitorozáson át az adatvédelemig a technológiai innovációk a jobb életminőség lehetőségét hordozzák. Ahogy a CES mindig is tette, ezúttal is az előremutató, a jövőt formáló termékeket és elképzeléseket vette górcső alá és díjazta azokat, amelyek kiemelkedő teljesítményt értek el a technológiai seregszemlén. A CES emellett egy nagyobb képet is mutat: arra keres választ, hogyan formálja át mindennapjainkat, a világnézetünket a technológia, hogyan válik természetessé mindaz, ami pár éve még szenzáció volt. Cikkünkben megvizsgáljuk azt a négy szegmenst, ami az idei CES-t uralta.
CES#1: A digitális szolgáltatások fejlődése
Tavaly megduplázódott a digitális szolgáltatások száma. Bár az Apple és a Disney között zajlik a harc az egyeduralomért, a két óriás mellett feltörekvő, új szolgáltatók jelentek meg a digitális piacon, a következő témákban:
- élelmiszer-kiszállítás,
- ételrendelés,
- bevásárlás,
- ruhaküldő-szolgálat,
- utazás, nyaralástervezés,
- egészséges életmód:
- étkezés
- testmozgás és sport,
- meditáció, relaxáció,
- online biztonság.
Bár a digitális szolgáltatások és előfizetések igénybevétele egy fenntarthatóbb üzleti modellt kínálnak, olyan termékek is megjelentek a palettán, amikről nem is tudtuk, hogy szükségünk van rájuk. Majd a gyakorlat során kiderül, hogy melyek lesznek a valóban életképes megoldások, amik túlélik nemcsak a startot, de az idő próbáját is.
CES#2: A digitális tér elérése
Ha belegondolunk, hogy alig húsz éve még a desktop, az egér és a billentyűzet jelentette az általános – ha nem is kizárólagos – utat az online térhez, és ma már mindezt egy okostelefon formájában zsebre tehetjük, egy kérdés marad: vajon hova fejlődhet még a technológia?
A választ a CES is keresi, és a kiállítók között talán meg is találta azt:
- A hangalapú vezérlés kezdi kinőni a gyerekcipőt, Alexa és Siri, valamint a Google Assistant uralja a pályát.
- Emellett az UltraSense is dübörögni kezdett, a lehetőség, hogy minden hagyományos felület érintőképernyővé válhat, elképesztően gazdag és izgalmas változásokat hordoz magában.
- Az okos trend beszivárgott életünk minden szegmensébe, és a közeljövőben egyre szélesebb körben válik majd elérhetővé. Az akár ruhaként hordozható okostechnológia nemcsak tágabb, de szűkebb környezetünket is a digitális térbe olvasztja… velünk együtt.
CES#3: Egészség és wellness
Az elmúlt években a CES leggyorsabban bővülő kategóriája az egészség, fitnesz és wellness volt.
Az új technológiák az étkezés és alvás minőségét, a hatékonyabb edzést, egyszóval, az egészségtudatosabb életvitelt támogatják. A trend arra a megfigyelésre épül, hogy az elmúlt évtizedekben kirívóan megnőtt a képernyő előtt töltött órák száma, miközben az inaktivitás szinte fertőzésként terjed. A K+F során éppen ezért helyeztek nagyobb hangsúlyt arra, hogy az új termékek és szolgáltatások aktivitásra ösztönözzék a felhasználókat, és/vagy maga a termék, vagy szolgáltatás csak aktivitáson keresztül legyen elérhető.
Ilyen elgondolás például a CycloPath mini kerékpár. Hasonlóan a Wii, vagy Xbox Kinect megoldásához, a játékmenet alapfeltétele, hogy a felhasználó aktívan mozog, miközben teljesíti a pályát/küldetéseket. A különbség annyi, hogy a mini kerékpár akár egy okostelefonnal, tablettel is igénybe vehető, nem szükséges hozzá játékplatform.
(videó beágyazás: https://www.youtube.com/watch?v=xmd9R4SaxjM)
CES#4: Adatvédelem és biztonság
A tech-elemzők évek óta lobogtatják a vörös zászlót: a felhasználók figyelmen kívül hagyják azt, hogy a szolgáltatók hogyan és mi módon hasznosítják az adataikat. Ez mára már nemcsak biztonságtechnikai, de etikai kérdés is. Úgy tűnik, a célzott hirdetések száma tavaly elérte azt a küszöbértéket, ami már megmozdulásra készteti az egyszeri embert. Egyre többen fordítunk időt és energiát adataink megóvására, felhasználói felületeink elérésének biztonságára, privát szféránk megőrzésére.
Az Apple, a Google, az Amazon, a Facebook és a Twitter egymásra licitálva próbálják meg (vissza)nyerni a felhasználók bizalmát új szolgáltatásaikkal. Egyelőre inkább megmosolyogtató az igyekezet, tekintve, hogy pont ezek a szolgáltatók azok, akik a keresési előzményeink nyomán a másodperc töredéke alatt dobnak fel egy-egy új ajánlatot, reklámot, hirdetést. Annyira kísérteties mindez, hogy sokan el is pártoltak például a keresőóriástól, vagy aktivált AdBlockert használnak a hirdetések letiltására. Még akkor is, ha sok honlapot/szolgáltatást éppen emiatt nem tudnak elérni.
+1: 5G
Azt, hogy az 5G hogyan lép fel korszakújító technológiaként például:
- az egészségügy,
- a logisztika,
- az energetika és
- a közbiztonság
területén a februári Mobile World Congress bővebben tárgyalja majd, ezért erről a szegmensről majd akkor hozunk új híreket.