Bütykölés helyett szerviz
Van egy közkeletű szólás, amit szinte mindenre rá tudunk húzni: oldjuk meg okosba’. Bár e gondolat és a vele együtt járó mentalitás eredője valamilyen szinten a takarékosság, számos esetben a szerviz megkerülése több kárt okoz, mint hasznot. Ebbe a kategóriába tartoznak a komoly barkácstudással rendelkező MacGyverek éppúgy, mint a Sufnituning Művek bütykölésben élenjáró dilettánsai. A probléma mindkét esetben ugyanaz. Míg messzeringó gyermekkorunk világában minden tisztességes családi háznál volt egy garázs vagy sufni, ahol apa vagy nagyapa értő és óvó tekintete, vezetése mellett nőtt bele a gyerek a barkácsolásba és tanulta meg a „szakma” csínját-bínját, addig ez ma már nem jellemző. Másrészt viszont a mai kütyük és gépek otthoni javítása már nem mindig oldható meg házilag. Maga a technológia nem ad rá lehetőséget. Míg alig harminc éve még elég volt a kézügyesség, a megfigyelésre alapozott tapasztalat és a gyakorlás, addig ma már minimum elektrotechnikai beavatottság és speciális műszerek szükségesek ahhoz, hogy a házi bütykölés ne végződjön csúfos kudarccal.
Miért akarjuk szerviz helyett otthon megjavítani az eszközeinket?
A válasz egyszerű: pénzt és időt akarunk spórolni a házi megoldásokkal. Sokan gondolják úgy, hogy mindenhez értenek egy kicsit, ezért a szerviz, mint lehetőség legalábbis az első pillanatban nem merül fel. Az ugyanis pénzbe kerül és lehet, hogy hosszú időre nélkülöznünk kell a meghibásodott eszközt. És különben is, ha bármi balul sülne el, ott a gyári garancia, az mindenre jó.
Hogy miért nem tévedhetnénk ennél nagyobbat?
Régen egyetlen tévé, varrógép, vasaló, hűtő, porszívó szóval, semmilyen háztartási eszköz nem kerülhette el gazdája kitüntető figyelmét, valamint a csavarhúzót meg a szigetelőszalagot. Az esély a „gyógyulásra” megvolt, főleg, ha a tulajdonos tényleg hasznos órákat tölthetett különböző eszközök, gépek szét- és összeszerelésével.
De ha ma leszedjük valaminek a hátlapját, 10-ből 9 esetben nyomtatott áramkörrel találkozunk. Valamint – egyre nagyobb eséllyel – egy MI-vel.
Mert okos:
A világítás is okos, sőt a termosztát is „beszél” hozzánk.
Az asztali számítógép vagy a belassult laptop, tablet sem köszöni meg, ha barkácsfurfanghoz folyamodunk, főleg, ha még azzal sem vagyunk tisztában, hogy:
- a slotokba mekkora memória helyezhető,
- az LPDDR3 RAM nem cserélhető le csak úgy DDR3-ra,
- egyáltalán hány volton működnek az SDRAM-ok,
- a pasztát tilos leszedni a prociról.
Ma már nem elég dörzspapírral megcsiszolni a korrodált érintkezőket, esetleg megblankolni néhány vezetéket, majd visszacsavarozni szépen a fedőlapot. Komoly háttértudásra van szükség a precíz munkához. Ráadásul a gyártói garancia sem érvényes minden esetben, akkor meg főleg nem, ha mi már belepiszkáltunk a készülékbe. A szerviz megkerülése tehát a gyártói garancia elvesztését jelenti, nem is beszélve az anyagi kárról, amit okozhatunk.
Bütykölés helyett vásárlói gondoskodás és szerviz
Amikor megveszünk egy elektromos eszközt, legyen az robotporszívó vagy okoshűtő, egyszóval bármi, annak van egy „alapértelmezett” gyártói garanciája. Ez a gyártói garancia a jótállásban meghatározott esetekben érvényesíthető, ugyanakkor nem vonatkozik például a baleset okozta sérülésekre, vagy a felhasználói dilettantizmusból eredő károkra. Gondolkozzunk kreatívan, de ne imbuszkulccsal a kezünkben! Kössünk inkább készülékbiztosítást!
A vásárlói gondoskodás keretében erre két lehetőségünk is van:
A baleseti garancia szerződéssel a zsebünkben akkor is biztonságban tudhatjuk iPhone-unkat vagy akár okostévénket, ha egy vis major lép fel.
- A szerződéskötésnél számoljunk az átfutási idővel is, ami 60 nap.
- Készüljünk fel minden eshetőségre és nézzünk utána annak is, hogy mely esetekben kell önrészt fizetnünk, illetve mikor teljesen ingyenes a javítás.
Az szintén ismert jelenség, hogy még a rendeltetésszerű és abszolút bütykölésmentes használat mellett is előfordulhat, hogy az eszközeink éppen akkor „betegednek meg”, amikor lejárt a gyártói garancia. Nos, még ez sem jelenti azt, hogy szabad lenne a pálya a csavarhúzó és a forrasztópáka előtt.
Legyünk mi is legalább olyan okosak, mint az eszközeink! Pontosan tudjuk, hogy mikor fog lejárni a gyártói garancia. Tehát, ha a vásárláskor nem gondoltunk rá, most megtehetjük, hogy a lejárat előtt 60 nappal megkötjük a kiterjesztett garancia szerződést az eszközre.
Ez esetben ugyanis, ha tényleg elromlik a készülék:
- egyrészt a javítási asszisztencia szolgáltatás igénybevételével akár helyszíni kiszállás nélkül is támogatást kapunk, vagy
- ha tényleg szervizre kerül a sor, a javítás nem okoz anyagi katasztrófát.
Senki sem várja el tőlünk, hogy mindent értsünk a 21. századi technológiából. Az viszont a mi felelősségünk, hogyan bánunk az értékeinkkel.