Az elektromos autók valóban a jövő zálogai?
A fosszilis eredetű üzemanyaggal működő autók alternatívájaként egyre több elektromos autó gurul le a gyártósorokról, és kapcsolódik be a forgalomba. Egyesek ezt csodálatos fejleménynek tekintik, de nem minden kritika méltánytalan az elektromos autókat illetően. Az akkumulátorok gyártásával kapcsolatos CO2-kibocsátás mértéke elég jelentős, a technológia pártolói szerint azonban ezt ellensúlyozza, hogy az elektromos autó később csak zöld energiát használ. Cikkünkben az elektromos autók témáját tárgyaljuk pro és kontra.
Elektromos autók és a CO2-kibocsátás
Az elektromos járművek (EV) CO2-kibocsátásának összegzése bonyolult, mivel önmagában az autó nem fosszilis üzemanyaggal működik.
Ugyanakkor az egyenlegbe beleszámít például:
- az EV-k és az EV-akkumulátorok innovációja,
- a mindennapi használattal járó töltés energiaigénye,
- a töltőállomások építése, üzembe helyezése,
- az energiatermelés, elosztás, tárolás,
mennyi és milyen energiát igényel, illetve mekkora kibocsátással jár.
Ezen kívül sokat számít az is, hogyan befolyásolja mindez – és az elektromos autó/akkumulátor nagykereskedelmi és kiskereskedelmi ára – a fosszilis üzemanyagok piacát, és általában a világgazdaságot.
Az elektromos autók CO2-kibocsátásának körülbelül fele az akkumulátorok gyártásából és összeszereléséből származik, abban az esetben, ha a gyárak által igénybe vett/felhasznált elektromosság fosszilis energiatermelőkből ered. Éppen ezért az akkumulátorok előállítása a viszonylag alacsony CO2-kibocsátású régiókban vagy megújuló energiával működő gyárakban csökkentheti jelentősen az elektromos autók CO2-kibocsátását.
Azért is elég nagy a bizonytalanság az EV-k CO2-kibocsátásával kapcsolatban, mert a különféle tanulmányok számottevően különböznek egymástól. Van, amelyikben kalkulálnak a fentebb felsorolt gazdasági, logisztikai és infrastrukturális tényezőkkel és azok következményeivel is, van, ahol nem, vagy csak részben veszik figyelembe azokat. Ezért nem egyértelmű, hogy az akkumulátorok gyártásával kapcsolatos CO2-kibocsátást elegendő mértékben kompenzálja-e az elektromos autó klímaelőnye.
Az elektromos autók energiaigénye
A nagy EV-bumm akár 20%-al több energiát igényelhet, ami problémákat okozhat:
- az energia-elosztásban,
- az energiahálózat fenntartásában és üzemeltetésben is, különös tekintettel arra,
- hogy a csúcsteljesítmény-töltési idők egybeesnek a téli fűtés csúcsigényével.
Az egyedi, azaz saját elektromos járműveknél energetikai szempontból kedvezőbb alternatívát nyújthat a jelenleg is rendelkezésre álló közlekedési infrastruktúra, azaz a tömegközlekedésben résztvevő járművek és a vonathálózat zöldenergiás továbbfejlesztése. Ezt társadalmi és környezeti szempontból is kedvezőbbnek lehet tekinteni.
Visszatáplálás az elektromos hálózatba
A társadalom megnövekedett energiaigényének kielégítése talán a legkényesebb kérdés, amire több nemzetközi projekt is keresi a választ. Az EV-k elterjedése lehetőséget teremthet a megújuló energiaforrások tárolásának támogatására is az úgynevezett Vehicle to Grid (V2G) opción keresztül. Ebben az esetben az EV-k akkumulátorai felhasználhatók a megújuló energiaforrások felhasználásának kiegyensúlyozására. Az EV-ket otthon vagy másutt a hálózati tápfeszültséggel töltik fel, és az akkumulátorok időnként áramellátást nyújthatnak, ha a hálózatban nincs áram.
A V2G megoldást nyújthat a megújuló energiaforrásokból származó energia tárolására is. A megújuló energia termelése, elosztása és tárolása elég bizonytalan, hiszen a teljes folyamat során számos befolyásolhatatlan változóval kell számolni, például régiónként eltérő időjárási tényezőkkel. A decentralizált energiaelosztás és az okos villamos hálózat lehetőséget teremt a koordinálásra.
A személyes felelősséget is tudomásul kell venni
Jelentős előnyökkel járhat tehát az elektromos járművek egymás közötti és a hozzájuk kapcsolódó otthoni intelligens energiaellátó és tároló rendszerek hálózatának kiépítése és használata. Az energiafelhasználásunk fényében azonban azt is át kell gondolnunk, hogyan maximalizálhatjuk a tulajdonunkban lévő elektromos eszközök élettartamát. Az egyéni felelősségvállalás készülékbiztosítás formájában, a hosszú távú eszközbefektetéseink biztonságát teremti meg. Ugyanúgy a fenntartható környezet iránti felelősségünk, mint az, hogy elektromos autóra cseréljük-e a benzin-, dízel- vagy gázüzemű autónkat.
Az elektromos autók, mint bevételi források
Egyes elemzések szerint a V2G egyfajta jövedelemforrásként gazdasági előnnyel is járhat a tulajdonosok számára. Az elektromos hálózat üzemeltetőinek, fenntartóinak „bérbeadott” akkumulátor, a tároló- és elosztórendszer részévé válhat, nyilván juttatásért cserébe. A V2G effajta használata azonban csak akkor életképes, ha van kiépített, ellenőrzött és stabil (!!!) elektromos hálózat.
Konzekvencia
Mint az látható, korántsem annyiból áll az átállás, hogy szuper autókat tervezünk a jövőnek, amit aztán egy tisztább, élhetőbb környezetben használhatunk majd. Az elektromos járműveké lehet(ne) a jövő, de ehhez teljes értékű életmódváltásra van szükség mind egyéni, mind pedig társadalmi szinten.
A hagyományos járművektől az elektromos járművek felé történő átmenet nagy szerepet játszik az éghajlatváltozás enyhítésében, a hatékonysága azonban az áramtermelés gyors szénhidrogén-mentesítésétől függ. Amíg az országok nem cserélik le/állítják át fosszilis üzemanyaggal működő erőműveiket, nem korszerűsítik az áramhálózatot, elosztást, tárolást, addig az elektromos járművek továbbra is távol állnak a „nulla kibocsátástól”.