Az elektromos autók valóban a jövő zálogai?

/ február 18, 2020/ Egyéb, Inspiráló

A fosszilis eredetű üzemanyaggal működő autók alternatívájaként egyre több elektromos autó gurul le a gyártósorokról, és kapcsolódik be a forgalomba. Egyesek ezt csodálatos fejleménynek tekintik, de nem minden kritika méltánytalan az elektromos autókat illetően. Az akkumulátorok gyártásával kapcsolatos CO2-kibocsátás mértéke elég jelentős, a technológia pártolói szerint azonban ezt ellensúlyozza, hogy az elektromos autó később csak zöld energiát használ. Cikkünkben az elektromos autók témáját tárgyaljuk pro és kontra.

Az elektromos autók és járművek egyre gyakrabban színesítik az utcaképet, ám a CO2-kibocsátásuk kérdése még nem tisztázott.

Elektromos autók és a CO2-kibocsátás

Az elektromos járművek (EV) CO2-kibocsátásának összegzése bonyolult, mivel önmagában az autó nem fosszilis üzemanyaggal működik.

Ugyanakkor az egyenlegbe beleszámít például:

  • az EV-k és az EV-akkumulátorok innovációja,
  • a mindennapi használattal járó töltés energiaigénye,
  • a töltőállomások építése, üzembe helyezése,
  • az energiatermelés, elosztás, tárolás,

mennyi és milyen energiát igényel, illetve mekkora kibocsátással jár. 

Ezen kívül sokat számít az is, hogyan befolyásolja mindez – és az elektromos autó/akkumulátor nagykereskedelmi és kiskereskedelmi ára – a fosszilis üzemanyagok piacát, és általában a világgazdaságot.

Az elektromos autók számára töltőállomás-hálózatot is létesíteni kell.

Az elektromos autók CO2-kibocsátásának körülbelül fele az akkumulátorok gyártásából és összeszereléséből származik, abban az esetben, ha a gyárak által igénybe vett/felhasznált elektromosság fosszilis energiatermelőkből ered. Éppen ezért az akkumulátorok előállítása a viszonylag alacsony CO2-kibocsátású régiókban vagy megújuló energiával működő gyárakban csökkentheti jelentősen az elektromos autók CO2-kibocsátását.

Azért is elég nagy a bizonytalanság az EV-k CO2-kibocsátásával kapcsolatban, mert a különféle tanulmányok számottevően különböznek egymástól. Van, amelyikben kalkulálnak a fentebb felsorolt gazdasági, logisztikai és infrastrukturális tényezőkkel és azok következményeivel is, van, ahol nem, vagy csak részben veszik figyelembe azokat. Ezért nem egyértelmű, hogy az akkumulátorok gyártásával kapcsolatos CO2-kibocsátást elegendő mértékben kompenzálja-e az elektromos autó klímaelőnye.

Az elektromos autók energiaigénye

A nagy EV-bumm akár 20%-al több energiát igényelhet, ami problémákat okozhat:

  • az energia-elosztásban,
  •  az energiahálózat fenntartásában és üzemeltetésben is, különös tekintettel arra,
    • hogy a csúcsteljesítmény-töltési idők egybeesnek a téli fűtés csúcsigényével.

Az egyedi, azaz saját elektromos járműveknél energetikai szempontból kedvezőbb alternatívát nyújthat a jelenleg is rendelkezésre álló közlekedési infrastruktúra, azaz a tömegközlekedésben résztvevő járművek és a vonathálózat zöldenergiás továbbfejlesztése. Ezt társadalmi és környezeti szempontból is kedvezőbbnek lehet tekinteni.

Az elektromos autók megoldást jelenthetnek a megújuló energiaforrásokból származó energia tárolására és elosztására is.

Visszatáplálás az elektromos hálózatba

A társadalom megnövekedett energiaigényének kielégítése talán a legkényesebb kérdés, amire több nemzetközi projekt is keresi a választ. Az EV-k elterjedése lehetőséget teremthet a megújuló energiaforrások tárolásának támogatására is az úgynevezett Vehicle to Grid (V2G) opción keresztül. Ebben az esetben az EV-k akkumulátorai felhasználhatók a megújuló energiaforrások felhasználásának kiegyensúlyozására. Az EV-ket otthon vagy másutt a hálózati tápfeszültséggel töltik fel, és az akkumulátorok időnként áramellátást nyújthatnak, ha a hálózatban nincs áram. 

Az elektromos járművek számára külön parkolókat kell létrehozni és megoldást találni arra is, hogy azokat ne foglalják el más járművek.

A V2G megoldást nyújthat a megújuló energiaforrásokból származó energia tárolására is. A megújuló energia termelése, elosztása és tárolása elég bizonytalan, hiszen a teljes folyamat során számos befolyásolhatatlan változóval kell számolni, például régiónként eltérő időjárási tényezőkkel. A decentralizált energiaelosztás és az okos villamos hálózat lehetőséget teremt a koordinálásra.

A személyes felelősséget is tudomásul kell venni

Jelentős előnyökkel járhat tehát az elektromos járművek egymás közötti és a hozzájuk kapcsolódó otthoni intelligens energiaellátó és tároló rendszerek hálózatának kiépítése és használata. Az energiafelhasználásunk fényében azonban azt is át kell gondolnunk, hogyan maximalizálhatjuk a tulajdonunkban lévő elektromos eszközök élettartamát. Az egyéni felelősségvállalás készülékbiztosítás formájában, a hosszú távú eszközbefektetéseink biztonságát teremti meg. Ugyanúgy a fenntartható környezet iránti felelősségünk, mint az, hogy elektromos autóra cseréljük-e a benzin-, dízel- vagy gázüzemű autónkat.

Az elektromos autók, mint bevételi források

Egyes elemzések szerint a V2G egyfajta jövedelemforrásként gazdasági előnnyel is járhat a tulajdonosok számára. Az elektromos hálózat üzemeltetőinek, fenntartóinak „bérbeadott” akkumulátor, a tároló- és elosztórendszer részévé válhat, nyilván juttatásért cserébe. A V2G effajta használata azonban csak akkor életképes, ha van kiépített, ellenőrzött és stabil (!!!) elektromos hálózat.

Az elektromos járművek gyártói az akkumulátorok terén is innovatív megoldásokkal állnak elő, melyekkel már a korábbinál sokkal hosszabb utakat is meg lehet tenni.

Konzekvencia

Mint az látható, korántsem annyiból áll az átállás, hogy szuper autókat tervezünk a jövőnek, amit aztán egy tisztább, élhetőbb környezetben használhatunk majd. Az elektromos járműveké lehet(ne) a jövő, de ehhez teljes értékű életmódváltásra van szükség mind egyéni, mind pedig társadalmi szinten.

A hagyományos járművektől az elektromos járművek felé történő átmenet nagy szerepet játszik az éghajlatváltozás enyhítésében, a hatékonysága azonban az áramtermelés gyors szénhidrogén-mentesítésétől függ. Amíg az országok nem cserélik le/állítják át fosszilis üzemanyaggal működő erőműveiket, nem korszerűsítik az áramhálózatot, elosztást, tárolást, addig az elektromos járművek továbbra is távol állnak a „nulla kibocsátástól”.