Miért olyan népszerű a vlogolás?

/ június 15, 2020/ Egyéb, Inspiráló

A vlogolás lefedi az összes témát az utazástól az étkezésen át a divaton keresztül az informatikáig. Olyan határterületeken is képes állandó, sőt bővülő rajongói bázist képezni, mint a táblás és videójátékok végigjátszása, a matematika korrepetálás, élmény- és teljesítménytúrázás. A vlogolás nem feltétlenül a fiatalok kiváltsága. Szép számmal találhatunk az idősebb korosztályból is népszerű vloggereket, akik barkácsolásról, kertgondozásról, kreatív kézimunkázásból, vagy éppen unokáknak szóló esti mesélésből építettek többezres, ha nem százezres rajongói bázist. Sőt, még divat-vlogot is vezetnek, ahol a korosztályuk tagjai számára állítanak össze outfiteket és sminktanácsadással is foglalkoznak. A vlogolásban hihetetlen kapacitás és pénzben kifejezhető érték rejlik, csak meg kell találnunk a témánkat és felépíteni a rajongói bázist. De vajon bízhatunk-e abban, hogy a vlogolás, mint új trend kiállja az idő próbáját is?

A vlogolás új lehetőségeket teremt nemcsak az önkifejezésre, de arra is, hogy vállalkozásunkat fellendítsük a termék/szolgáltatás népszerűsítésével.

Mi az a vlog?

A vlog az angol video és a blog, illetve egy másik értelmezés szerint a video és a log szavak összevonásából keletkezett, a videó formájában rögzített bejelentkezést értjük alatta. A közzététele lehet élő, vagy a korábban rögzített vlogot egy médiacsatornán – weboldal, saját honlap, vagy ingyenes blogoldal, közösségi média felület, online streaming csatorna – előre időzíthetjük és tetszőleges sorrendben/időben lejátszhatjuk a látogatóknak.  

Ahogy azt a bevezetőben említettük, szólhat bármiről. Lehet énblog, de lehet egy vállalkozás brandjének, márkáinak tudatos építése is.

A vlogolás, mint virtuális vállalkozás

Az interneten előbb az írott naplók, azaz a blogok indultak el, ekkor még elvétve akadt egy-két youtuber, aki elkezdte használni a közösségi média erejét a tevékenysége, vállalkozása népszerűsítésére. Aztán a Facebook, majd az Instagram robbant be a köztudatba, majd Magyarországon is elérhetővé vált a streaming.  A 21. század második évtizedére elérkeztünk oda, hogy tizenévesek építenek, akár több milliós bevételt hozó, működő – és ami még fontosabb, növekvő, fejlődő – vállalkozást pusztán azzal, hogy élőznek az Instagramon.

Legalábbis így látják a vlogolást azok, akik egy olyan rendszerben szocializálódtak, ahol kötelező volt végigmenni a szamárlétrán a jó fizetésig, és rengeteget kellett eközben eltűrni, feláldozni.

Mesterségem címere: vlogger

Az egyik legismertebb hazai vlogger, aki tizenévesként vállalkozást épített: Trunk Tomi, azaz Dablty.  Sportcipőszakértő, a magyar mellett németül és angolul is vloggerkedik, valamint könyvet írt és konferenciákat tart a saját korosztályáról, emellett élsportolóként Ausztriában él és tanul. Sokan egy egész élet munkájával jutnak el oda, ahova ő pár év alatt feldolgozta magát a technológiában rejlő lehetőségek felismerésével.

Irigyelni nem kell érte, annál inkább felnyitja a szemünket a példája: bizony sokan beleragadtunk a generációs szerepkörünkbe, és bár előttünk a lehetőség, nem vagyunk mind képesek arra, hogy kitörjünk onnan, ahova önmagunkat pozicionáljuk.

A vlogolás nemcsak a fiatalabb generáció számára jelent új lehetőségeket, számos népszerűs vloggert találhatunk az idősebb korosztályban is.

A vlogolás lehetősége mindenki előtt ott áll, így ahelyett, hogy értetlenül és talán kicsit féltékenyen figyeljük az éppen felnövekvő generáció diktálta tempót, vegyük fel a ritmust. Aktuális példával élve, azok, akik képesek voltak gyorsan reagálni a pandémia okozta válsághelyzetre, alig egy héttel a korlátozások után már megjelentek az első vlogokkal a közösségi média felületeiken, sőt, az élelmesebbek egyenesen becsatornázták magukat a látogatóik, azaz potenciális vásárlóik mindennapjaiba.

Jen McKinnon, ausztrál vlogger, video marketing és social media specialista szerint, mivel a világ az online tartalomhoz fordul, hogy kitöltse a társadalmi események és tevékenységek hiánya okozta űrt, a vlogolás virágzó trenddé vált 2020-ra, annak ellenére, hogy messze nem a legújabb tendencia.

A vlogolás technológiai háttere

Az első vlogok még úgy készültek, hogy a vlogger felállította a kamerát az állványra, és úgy vette fel a videót, mintha éppen a barátaival beszélgetne. Az így készült tematikus vlogok rendkívül népszerűvé váltak, hiszen a követők a saját identitásuknak megfelelő érdeklődési köreiket strukturálhatták, és becsatornázhatták a keresőjükbe; lásd például a szépemlékű RSS Feed metódust, ami alig tíz éve még mindennapos használatban volt. A világ azonban a valós idejű élménymegosztás és a fast web irányába indult el, amivel az RSS nem volt képes lépést tartani.

A vlogoláshoz ma már nem feltétlenül szükséges a kamera, egy okostelefonnal is megoldható, valamint a szükséges kiegészítők beszerzésével.

Az okostelefonok és a közösségi média felületek megjelenésével az addig szélesnek hitt világ egyre gyorsuló ütemben vált még nagyobbá, még szélesebbé, és a vlog képes volt felvenni a ritmust, és kiszolgálni a növekvő igényeket mind a vlogger, mind a néző oldalán.

A Media Kix cikke szerint:

  • 2019-re a digitális tartalmakat nézők száma 2,6 milliárdra növekedett,
  • csak az USA-ban 2022-re 248 millió nézőt prognosztizálnak.

Valóban a pandémia okozta a vlogolás népszerűségének növekedését?

A hihetetlen léptékű érdeklődésnek a pandémia nem az oka, csupán a katalizátora, ahogy azt Jen McKinnontól már tudjuk. Az oka egyértelműen az ember voyeur hajlamára vezethető vissza. Egyszerűen szeretünk leselkedni. És a számok tekintetében levonhatjuk a következtetést, hogy jobban szeretünk leselkedni, mint saját élőket közvetíteni.

Minden pejoratív értelmezést félretéve, az ember kíváncsi természet, és a kíváncsiságának folyamatosan teret keres. Legyen szó a világűr kutatásáról, robotikáról, vagy a Föld óceánjainak feltérképezéséről, a kíváncsiság hajt minket előre, mondhatni ez hozott le a közmondásos fáról.

  • Ez a hajlam néha megelégszik pusztán azzal, hogy bekukkanthatunk hírességek nappalijába. (Lásd Ozzy Osbourne-t, Lindsey Lohant, és a Kardashianeket.)
  • Vagy Jamie Oliver konyhájába.
  • Néha pedig odáig hajt, hogy képesek vagyunk akár éveket ölni abba, hogy egy minket érdeklő témát teljes egészében feltérképezzünk és megtanuljunk.

Bármilyen témával elindulhatunk a vlogolás útján, és nemcsak közzé tehetünk sjaát bejegyzéseket, de tanulhatunk is más vlogokból.

A vlogolás tehát nemcsak a kukucskálási szenvedélyünk kielégítésére, de bizony marketingcélok beteljesítésére is alkalmas. Nézői szemszögből tekintve nagyszerű lehetőség arra is, hogy autodidakta módon szélesítsük ismereteinket elméleti és gyakorlati szinten egyaránt.

Ma már egy-egy vlog követésével megtanulhatunk:

  • összeállítani egy komplett nappali bútorzatot,
  • új kárpitot húzni a nagyi hőn szeretett hintaszékére, vagy
  • keresztelőruhácskát horgolni az unokahúgunknak.

A tanulás és a terepismeret megszerzése is sokkal élvezetesebb, ha nem pusztán jelölőnégyzeteket kattintgatunk, hanem:

  • várnéző élménytúrára megyünk a skót Felföldre, vagy
  • a Metropolitan Múzeumba virtuális tárlatra.

Mindehhez csupán egy okostelefonra és egy szelfibotra, vagy tripod állványra van szükségünk. Esetleg egy drónra és persze engedélyezett repülési időre.

Valamint egy minden igényt kielégítő kiterjesztett garancia és baleseti garancia konstrukcióra, hiszen az ördög nem alszik.

A  vlogolás nem várt veszélyeket is tartogathat, főleg, ha:

  • megbokrosodik a drón, amivel a légi felvételeket készítjük, vagy
  • ellenségessé válik a tűzhelyen, bográcsban rotyogó bolognai.