Valóban a 3D megjelenítésé a jövő?
Manapság szinte napról napra új trendek jelennek meg életünk minden területén. Technológiák jönnek-mennek, de van ami marad és a hétköznapjaink részévé válik. E technológiák tündöklése mögött évtizedek munkája áll, ám a bukás nem feltétlenül végleges. Sokkal inkább az új irányt mutatja, amerre továbbfejleszthető a technológia. Nincs ez másként a 3D megjelenítéssel sem. A mai felnőtt generáció talán még emlékszik az első, úgynevezett panoráma moziélményre, amit a Budapesti Vidámparkban élhetett át. Volt ott minden, az akkor még nálunk nem ismert ciklon rendszerű hullámvasúttól a helikopteres túráig a Grand Kanyonban. Nem kellett hozzá 3D szemüveg, hiszen valójában nem 3D-ben vetítették a filmet, csupán a gömbformájú kupola és a speciális kamerabeállítások adták az élethű 3D élményt. Az akkori lassabb és kevésbé technológiafüggő 1980-as évek hétköznapjaiban élők számára hihetetlen élmény volt a panorámamozi, és bizony volt, aki rosszul lett a látvány okozta hatástól. Ma pedig már teljesen természetes, hogy 3D filmekre veszünk jegyet a moziban, hogy a CGI soha nem látott mélységbe és magasságba repít, és olyan történeteket is láthatunk élethűen megelevenedni, melyeket korábban éppen a technológiai hiányosságok miatt nem lehetett filmre vinni. A 3D azonban többet jelent a moziélménynél.
3D biztonság
Minden érzékeny technológia feltétele a biztonság, melyet nevezhetünk akár 3D biztonságnak is, hiszen minimum három összetevő együttműködésében valósulhat csak meg teljes értékűen.
- Az ember maga, és a felelős fogyasztói szemlélet.
- A fizikai eszköz informatikai biztonsága.
- A fizikai eszköz karbantartása, és élettartamának maximalizálása, azaz a vásárlói gondoskodás keretében megkötött kiterjesztett garancia és baleseti garancia.
A grafikai tervezés
Magas színvonalú fotorealisztikus grafikákat láthatunk lépten-nyomon, ha felugrunk a világhálóra. Vannak olyan hihetetlen ügyességgel rendelkezők, akik néhány ceruza, toll, ecset, festék és egyéb rajzeszközök segítségével is képesek olyan rajzot, festményt készíteni, melyről végül nem lehet megállapítani, hogy fotó-e vagy sem. A 3D grafika azonban nem ezt a különleges képességet jelenti.
A projekt lényege, hogy:
- A tér valósághű képét tükrözi, például láthatjuk, hogyan fog kinézni álmaink háza, vagy kertje.
- Már a megvalósítás előtt képet kaphatunk arról, hogy a különböző textúrák, természetes és mesterséges fények hogyan működnek együtt, és
- ami a legnagyszerűbb: a 3D grafikai tervezés során bármely paramétert megváltoztathatjuk.
- Ennek köszönhetően még az építkezés, átépítés előtt játszhatunk a térrel, és
- nem utolsó sorban rengeteg pénzt takarítunk meg azzal, hogy abba a végeredménybe fektetünk, amiben valóban élni szeretnénk.
A mozgás megjelenítése
A 3D megjelenítés másik ismert trendjét tapasztalhatjuk meg a mozikban és azokban a természetfilmekben, amiket például a National Geographic csatornáján láthatunk. A méltán népszerű és elismert David Attenborough nemrégiben forgatott új sorozatát is 3D technológiával vették fel. Amellett, hogy a sorozat adásba ment, elkészült a sorozat werkfilmje is, ami bemutatja, hogy maga a 3D felvétel és az utómunkálatok mennyire érzékeny folyamatok. A mozgás megjelenítése azonban nem a mozi és filmek kiváltsága.
A mozgás valójában egy adatfolyam, amit:
- a szemünk továbbít az agyunknak,
- ami feldolgozza, majd lefordítja ezt az adatot,
- és ennek a folyamatnak az eredménye a 3D látás képessége.
Ahogy arról már korábban említést tettünk egy a HDR-ről szóló cikksorozatunkban, az emberi látás rendkívüli jelfeldolgozó képességét mindeddig nemigen volt képes visszaadni a technológia. Most azonban elérkeztünk ahhoz a fordulóponthoz, hogy akár egy mobiltelefonnal is készíthetünk olyan videót, ami mind mélység-élességében, mind színeiben hihetetlen pontossággal megközelíti a valóságot.
A 3D megjelenítés egy többrétegű leképezés eredménye, mely:
- Különböző színeket, árnyalatokat, szögeket és mélységeket képes visszaadni, és
- mindez akkor sem vész el, ha a felvétel tárgya mozgásban van.
Túl a szelfiken és a mozin a 3D mozgás megjelenítése az előzetes tesztelés lehetőségét adja, melynek segítségével:
- valósághű pontossággal megtervezhetünk akár egy speciális műtétet,
- majd az azt követő mozgásszervi rehabilitációt,
- egy felhőkarcoló várható kilengését egy 5-ös erősségű földrengésre, vagy
- modellezhetjük egy műhold röppályáját a Földtől a Jupiterig.
A textúra
Egy olyan világban élünk, ahol a látvány tartja életben a piacot. Ma már nem elég kitenni egy póló, kabát, vagy cipő képét a webshopba. A 3D termékmodellek létrehozásában kiemelkedő szerepe van – természetesen a mozgás mellett – a textúra élethűségének.
A 3D termékmodell egy olyan kép, amelyet:
- Egy sokszögű modellre alkalmaznak átfedéssel,
- hogy a modell textúrája, felületének változatossága, az élek, szögek és domborulatok, valamint a kívánt színhatás megjeleníthető legyen.
A 3D tervezés a termékmodell létrehozásának és megjelenítésének fontos szakasza, amely lehetővé teszi, hogy egy térfogat-objektum felületéhez bizonyos paramétereket és tulajdonságokat adjon. Ennek eredménye a valós objektumhoz való szinte meghökkentő hasonlóság.
A 3D textúrák fontosságát valószínűleg a játéktervezők és a gamerek ismerik a legjobban. Ugyanakkor az élethű animáció mellett még mindig töretlen a népszerűsége az úgynevezett pixelart játékoknak.
- A Minecraft, a Stardew Valley, a Terraria, ha nem is örökre, de hosszú ideig képes volt maga mögé utasítani az olyan játékokat, mint akár a Fortnite, God of War, vagy a Last of us, és még a megátalkodott CGI és battle royal hívők szívét is elrabolta a retro feeling.
- Hasonlóképpen a látvány és a játékmechanika dicséretét zengi a Blizzard máig szinte töretlen népszerűségű MMORPG-je, a World of Warcraft, ami megjelenésének idején korszakalkotónak számított a megjelenítés és a textúrák területén.
A 3D virtuális eszköz
Ez bőven több mint a 3D renderelés iparának szokásos felfogása, hiszen a 3D technológia legfejlettebb funkcióját képviseli, és rengeteg kézzelfogható, hétköznapi szinten érdemben alkalmazható előnnyel és haszonnal rendelkezik.
- Ezek egyike például az úgynevezett 3D virtuális túra, melynek előnyeit az oktatástól a munkán keresztül a turisztikáig ezerféle területen élvezhetjük.
- A hordozható mobileszközök lehetővé teszik, hogy a fizikai jelenlétünk nélkül is megnézzük azt, amit akarunk és meghozzuk a döntéseinket.
- A 3D-s virtuális túrák az információkat vizuálisan, szöveg nélkül reprezentálják, ez lehetővé teszi a megtekintők számára az összes érdekes részlet megvizsgálását, és annyi időt tölthetnek az adatok megfigyelésével, helyszíni elemzésével, amennyire szükségük van.
- Emellett sok cég a virtuális túra, mint hirdetési eszköz előnyeit használja fel termékei népszerűsítésére.
Ennek a nemrégiben lezajlott pandémia idején volt kiemelkedő jelentősége, hiszen számos vállalat és cég csak ezzel a módszerrel volt képes életben tartani a vásárlók érdeklődését. A továbbiakban azok, akik felismerik a 3D túrákban rejtőző lehetőséget, modern vállalatként pozícionálhatják magukat.
A csúcstechnológiát alkalmazva egy korlátlan időtartamú, jövedelmező befektetést tudhatnak magukénak, hiszen:
- a virtuális túra egész évben, a nap bármely szakaszában elérhető a látogatók számára,
- azaz a vállalat javára működik.
Ez a trend lesz várhatóan a 3D technológia csúcspontja business vonalon.