A nyári fotózás: tippek és témák kezdő fotósoknak
Ha megkérdezzük a gyakorlott fotósokat, hogy melyik a kedvenc évszakuk a fotózáshoz, tízből kilenc a a tüzes színekkel és viharos felhőkkel kecsegtető őszt fogja választani. Noha a nyár elméletileg a hosszabb nappalok miatt tökéletes időszaka a fotózásnak, azonban ilyenkor sokkal nehezebb a fotós dolga. A fény szinte egész nap felülről érkezik, a minősége ezért nem a legideálisabb. A táj sokszor kiégett, az égen sehol egy felhő. A tenger is inkább szürkének látszik semmint kéknek, és a városi képekről is sokkal nehezebb az utómunkával eltüntetni a hő és légszennyezés nyomait. A nyár tehát különleges előkészületeket igényel, viszont éppen ez az a pont, ahol a kihívás is ránk talál. Nyáron egészen biztosan megtanulhat a kezdő fotós rugalmasan alkalmazkodni az adott körülményekhez, és abból a legjobbat kihozni. A hosszabb nappalok tehát kitűnő lehetőséget adnak a fotózás megtanulására. Nézzük hát, hogy melyek azok a tippek és témák, amelyeknek köszönhetően nyáron is sikerrel fotózhatunk.
A fotózás időpontjának megtervezése
A hosszú nappalok ellenére, sőt, inkább épp azért, az elhivatott fotós bizony beállítja az ébresztőjét. A legszebb színeket és fényeket kora reggel kaphatjuk el, ám ez azt jelenti, hogy akár 04:30-ra már a kiszemelt helyszínen kell lennünk. A fotózás időpontját tehát meg kell terveznünk, aminek nemcsak egy előzetes terepszemle a része, hanem az időjárás-jelentés figyelése is. Ha elképesztő napfelkeltét szeretnénk fotózni, azt nemigen oldhatjuk meg szürke esőfüggöny mögül.
Még nyaralás alatt is elkaphatjuk a napfelkeltét. Amíg a család hajnalban épp a másik oldalára fordul, a fotós felszereléssel a vállán, egy adag forró kávéval a termoszban, felkeresi az előző nap feltérképezett tengerpartot, tópartot. Érdemes már napfelkelte előtt legalább fél órával a helyszínre érkezni.
És hogy miért vízfelszín közelében érdemes megejteni a hajnali fotózást? A reggel még mozdulatlan víztükör nagyszerűen tükrözi az eget. Ezzel az egyszerű trükkel fokozhatjuk a kép hangulatát, és nem kell attól sem tartanunk, hogy a vízisportok szerelmesei belerobbannak a kompozícióba.
A fotózás biztonsági felkészítése
Figyelem, hajnalban a harmat még nem szállt fel, ezért a fű csúszós lehet. Nemcsak zárt, csúszásmentes cipőt érdemes felvenni, de a kamera számára is biztosítsuk a vízhatlan és ütésálló védőfelszerelést, ugyanakkor számítsunk arra is, hogy az ördög nem alszik. Kellemetlen sajnos, de egy véletlen baleset útját állhatja a terveinknek, ezért még utazás előtt ellenőrizzük a fényképezőgép, kamera, okostelefon és/vagy tablet gyártói garanciáját, illetve kössünk baleseti garancia szerződést.
Természetesen nemcsak hajnalban érhetnek váratlan meglepetések, ezért az ütésálló és vízhatlan védőfelszerelést mindig tartsuk magunknál, ha fotózni indulunk. Akkor is, ha csak pár percre ugrunk le a partra.
A felszerelés több, mint a technika
A nyári kihívásokhoz összeállított fotósfelszerelés átsegíthet a kompozíció rögzítésének nehezén. A felszerelés azonban nem korlátozódik a technikai kiegészítőkre. A kompozíciót teljesen hétköznapi tárgyakkal is finomíthatjuk, például egy darab függönyszövettel, kártyalappal, áttetsző színes, vagy teljesen átlátszó műanyag fóliával; a lehetőségeink száma szinte végtelen. Ugyanígy használjuk ki a környezeti adottságokat is a kompozíció hangulatának árnyalásához.
- A polarizátor elengedhetetlen feltétele a valóban jó nyári képeknek. Az ég kékjének elmélyítése, a felhők hangsúlyozása mellett csökkenti a tükröződést, amivel növelhető a színtelítettség.
- Az égbolt fényképezésekor célszerű úgy belőni a képet, hogy a fényvisszaverő felület és a lencse tengelye 30° fokot zárjon be, a Napot pedig oldalra „állítjuk” a kompozícióban. Ezzel kiküszöbölhetjük a tükröződést.
- Ha árnyékban fotózunk, megváltozik a kemény és vakító nyári fény, lágyabbá válik. Az erős napsütésben még sűrű árnyék szinte felhígul egy épület, vagy lombos fa mellett állva, a kontrasztok pedig elmosódottá válnak.
- Itt érdemes portrét készíteni, amivel az utómunka egy részét is megspórolhatjuk, hiszen nem lesz gondunk a szem és orr környékén megülő mély árnyékokkal.
- A csendélet-kompozíciók is jobban fényképezhetők árnyékban, ám, ha arra nincs lehetőség a kompozíció természetes közegében, használhatunk valamilyen árnyékolót.
- Gyakorlati példával élve: ha egy virágról szeretnénk portrét készíteni, előbb lőjjünk pár képet teljes napsütésben, majd egy áttetsző és egy tömör árnyékot adó tárggyal árnyékoljuk le a virágot. A három kép közötti különbség kottázható.
- A nyár a legjobb időszak az infravörös fotózáshoz. A sok buja zöld lomb, a puha, bolyhos felhők és a száraz, hidegkék fény nagyszerű kontraszt lehetőségeket teremt, ami szinte követeli az infra használatát.
- Helyszínválasztásként a parkok, kertek, folyóparti területek ajánlottak. Az elhagyott épületek, templom és várromok, leépült üdülők fokozzák a kompozíció hangulatát. Ha a digitális kameránk nem rendelkezik az inframódosítás lehetőségével, használjunk infravörös áteresztő szűrőt.
A merész témaválasztás
A napfelkelte és napnyugta, a tengerpart, a falusi idill, a tábortűz, a hegycsúcsok mind klasszikusok, de a város az igazi dzsungel, ahol a merész témákra vágyó fotós számtalan különleges objektumot találhat magának.
Tiszta időben a fény intenzív, szinte durva, az árnyékok rövidek és tömörek. Hagyományos értelemben nem éppen ideális, ugyanakkor a megszokottól eltérő hangulatot és nézőpontot adhatunk a képeinknek, szinte grafikus megjelenést kölcsönözhetünk azoknak.
Mindebben a városi építmények lehetnek a partnereink:
- A hidak, épületek, a tiszta, mélykék ég háttere előtt, széles látószögű lencsével fotózva dinamikus kompozíciók középpontjává válhatnak.
- Keressünk egyszerű vagy absztrakt részleteket, állítsuk a hidegkék fényű eget háttérbe, és keressünk hozzá egy élénk sárga, vörös, zöld színű kontrasztot.
- Itt megint csak visszaköszön az előzetes terepmunka szükségessége.
Az elhivatott fotós mindig új utakat és témákat keres. Nemcsak a kíváncsisága hajtja, de a saját képességeit is folyamatosan próbára teszi, így válhat igazi profivá. Minden sikeres kép mögött van minimum száz másik, ami valamilyen okból nem felelt meg az elvárásainak, mert a fotós nem képeket készít, nem tárgyakat és tájakat fotóz, hanem fényt, árnyékot, témát. Megtalálja a történetet és a titkot abban amit lát, és kiragad belőle egy pillanatot a jelennek. Mindehhez persze ezernyi képen át vezet az út, de idővel megtanulja meglátni a képben a témát és ráirányítani a fókuszt, átvitt értelemben is.