A számítógép hagyományos és különleges perifériái – 1. rész

/ augusztus 26, 2020/ Okoseszközök, Számítástechnika

A számítógép perifériák olyan eszközök, amelyek nem képzik a számítógép központi, memória és adatfeldolgozó architektúráját. A perifériák bemeneti és kimeneti hardverekből és adattárolást támogató kisegítő rendszerekből állnak. Ezek a számítógépes perifériák a bemeneti portokhoz csatlakoztatható firewire adatkábelekkel, vagy vezeték nélküli kapcsolattal, például wifi vagy Bluetooth útján csatlakoznak a számítógéphez. A perifériák minden számítógépet használó ember számára ismertek, de vannak szokatlan formájú, rehabilitációs támogatást nyújtó, vagy pusztán esztétikai szempontból értékes perifériák is. Cikkünket ezúttal a hagyományos és különleges számítógépes perifériáknak szenteljük.

A számítógép mindenki által ismert és használt perifériáin túl számos szokatlan és különleges kiegészítővel találkozhatunk.

A számítógép hagyományos perifériái

Az általános felhasználói ismeretekkel rendelkezők számára a perifériák általában a következőket jelentik:

  • Bemeneti perifériák: egér, billentyűzet, webkamera, játékvezérlő
  • Kimeneti perifériák: képernyő, nyomtató, hangszórók, fejhallgató
  • Adattárolás: külső merevlemez, pendrive, CD, DVD

Az adattárolást szolgáló perifériák alig tíz éve még mindennapos használatban voltak, mára azonban a felhőalapú adattárolás szolgáltatások lehetőségével a fizikai adattároló hardverek alkalmazása egyre inkább kikopik a köztudatból, ahogy az korábban a floppyval, még előtte pedig a szalaggal is megtörtént.

Az elavulás azonban korántsem fenyegeti olyan léptékben a számítógépet és annak perifériáit, mint a véletlen balesetek, vagy a karbantartás elmaradásának hiányából adódó problémák. A szervizköltségeket mindkét esetben jelentősen redukálja, ha van megkötött kiterjesztett garancia és baleseti garancia szerződésünk.

Adatátvitel a számítógép és perifériája között

  1. A perifériás hardverek számítógéppel való összekötése különböző típusú, a számítógép bemeneti portjaival kompatibilis adatkábelekkel, leginkább USB, HDMI és VGA csatlakozókkal, illetve az ezek közötti adatátvitelt segítő adapterekkel (jelátalakítókkal) történik.
  2. A számítógép bemeneti adatportjainak korlátozott száma miatt úgynevezett HUB-okat használunk, ami szintén egyfajta periféria. Segítségével egyetlen bemeneti porton keresztül akár 4-8, vagy még több hardvert csatlakoztathatunk a számítógéphez.
  3. Ismertek még az úgynevezett GPIO portok, melyek olyan általános bemeneti és kimeneti portok, amit közvetlenül a telepített szoftverek vezérlenek. Ilyen portokkal rendelkezik például a Raspberry PI és az Arduino Board, melyek voltaképpen apró, nagyjából bankkártya méretű áramköri lapra integrált, önálló számítógépek. Az okostelefonokon, asztali számítógépeken és laptopokon nincs GPIO port.

A számítógép különleges perifériái

Az adatátvitelhez olyan perifériákat is használhatunk, melyek nem olyan széles körben ismertek, mint az egér, a billentyűzet, a digitális kamera, a webkamera, a nyomtató, vagy a szkenner. A 3D nyomtató például egy olyan, feljövőben lévő kimeneti periféria, melynek hétköznapi alkalmazásán túl számos területen vehetjük hasznát, a szívműtéttől az űrkutatásig.

A 3D nyomtató talán az egyik legkülönlegesebb és egyúttal legújabb számítógépes periféria.

A görgetőgolyó

Hasonlóan az egérhez, ott alkalmazható, ahol rendkívüli pontosságra van szükség – például CAD, hang- és képszerkesztés, valamint egyes orvosi képalkotó alkalmazások (például az MRI-szkennelés) esetén.

A grafikus tábla

Egy fizikai pad, mely hasonló méretű, mint az egérpad, a kéz és az ujjak érintésére reagál, segítségével egészen finom mozdulatokat is átvihetünk a kijelzőre.

Játékvezérlő, más néven kontroller 

A korai, joystick kontrollerekhez képest a modern játékvezérlők általában jobb és baloldali joystick karral, funkcionális és irányvezérlő gombokkal, valamint mindkét oldalt két-két speciális gombbal rendelkeznek. A kontroller minden gombjához és karjához különböző funkciók társíthatók – azaz a kontroller testreszabható – amelyek az egyéni szempontoknak megfeleltetett használatot támogatják. Természetesen nemcsak játékok vezérlésére használható a kontroller, hanem minden olyan folyamathoz, mely többféle parancsot egyidőben teljesítő, összetett irányítást igényel.

Vezeték nélküli bemenetek

Egyes hardver perifériák a vezeték nélküli adatátvitelre használhatók, működésüket teszik lehetővé például az:

  • RFID (rádiófrekvenciás ID) chipek – az egyirányú kommunikáció érintés nélküli kivitelezésére szolgálnak.
  • NFC (közeli kommunikáció) chipek – az RFID-re épül, azzal a különbséggel, hogy kétirányú kommunikációt biztosít, például a hordozható okoseszközök között.
  • Mágneses csík – különféle típusú kártyák mágneses sávokat használnak információk tárolására.
  • Vonalkód-olvasó – a vonalkódokat egy olvasó szkenneli, és a kódban szereplő számok megfelelnek az adatbázisban szereplő rekordoknak.

Érzékelők

Az érzékelőket számos számítógépes rendszerben használják, beleértve a biztonságot, a hőmérsékletet, a mozgást és a szemkövetést. Ezeket nemcsak a konzoljátékokban használják, de segítenek az orvosoknak a betegek pontos állapotfelmérésében. A leggyakrabban használt passzív érzékelő az infravörös érzékelő.

A különböző típusú érzékelők szintén egy számítógép külső perifériájaként funkcionálnak.

A mozgásérzékelők technológiai alkalmazására kiváló példa a Leap Motion, mely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy érintés nélkül vezérelje a számítógépet. A játékok terén a Wii és a Kinect, mint mozgásérzékelésre épülő játékplatformok nemcsak a szórakozásban, de a konkrét fizikai rehabilitációban is igen hatékonyak.

Komplex számítógép perifériák

Vannak perifériák, melyek be- és kimenetként egyaránt szolgálnak.

A hangkártya

Mely általában az alaplaphoz csatlakozik a számítógép belsejében, de vannak külső hangkártyák is, melyek firewire, vagy USB kábellel kommunikálnak a számítógéppel. A nagy teljesítményű külső hangkártyákat a zenei stúdiókban használják az élő zenei felvételek feldolgozására.

A mikrofon

A hangok rögzítésére és az interneten keresztüli, valósidejű kommunikációra alkalmas eszköz, mely az analóg hangot digitális formátumba konvertálja. A hangvezérlő eszközök lehetővé teszik számunkra, hogy hangvezérlés útján irányítsuk a számítógépet.

A mikrofon is ma már a számítógép egyik perifériája.

Az érintőképernyő

Lehetővé teszi az kijelző/ikonok megérintése révén a számítógépes képernyővel történő közvetlen interakció intuitívabb formáját. Az átlátszó érintőkijelző például egyre inkább elhozza otthonainkba a jövő technológiáját.

Interaktív tábla

Az interaktív tábla összetettebb manuális folyamatok vezérlésére alkalmas számítógépes periféria.

Az érintésérzékeny felülettel rendelkező interaktív tábla a számítógéphez és a kivetítőhöz kapcsolódik. A felhasználó az ujjával vagy egy speciális tollal vezérli.

Multi-touch asztal

Az eszköz túlmutat a touchpad, vagy a grafikus pad lehetőségein. Maga az asztal teljes felülete az érintőfelület, amely általában félig átlátszó anyagból készül, például üveg vagy plexi. Az asztallap alatt egy projektor található, melynek infravörös kamerája érzékeli a felülettel kölcsönhatásban lévő tárgyakat és azok mozgását.

Haptikus interaktív felületek

A haptikus felülettel ellátott eszközök olyan outputokat adnak, amelyeket a felhasználó érzékelhet a bemenetek jelzései alapján.

Cikkünk következő részében a rehabilitációt elősegítő és a különleges esztétikumú perifériákkal foglalkozunk.