A számítógép hagyományos és különleges perifériái – 1. rész
A számítógép perifériák olyan eszközök, amelyek nem képzik a számítógép központi, memória és adatfeldolgozó architektúráját. A perifériák bemeneti és kimeneti hardverekből és adattárolást támogató kisegítő rendszerekből állnak. Ezek a számítógépes perifériák a bemeneti portokhoz csatlakoztatható firewire adatkábelekkel, vagy vezeték nélküli kapcsolattal, például wifi vagy Bluetooth útján csatlakoznak a számítógéphez. A perifériák minden számítógépet használó ember számára ismertek, de vannak szokatlan formájú, rehabilitációs támogatást nyújtó, vagy pusztán esztétikai szempontból értékes perifériák is. Cikkünket ezúttal a hagyományos és különleges számítógépes perifériáknak szenteljük.
A számítógép hagyományos perifériái
Az általános felhasználói ismeretekkel rendelkezők számára a perifériák általában a következőket jelentik:
- Bemeneti perifériák: egér, billentyűzet, webkamera, játékvezérlő
- Kimeneti perifériák: képernyő, nyomtató, hangszórók, fejhallgató
- Adattárolás: külső merevlemez, pendrive, CD, DVD
Az adattárolást szolgáló perifériák alig tíz éve még mindennapos használatban voltak, mára azonban a felhőalapú adattárolás szolgáltatások lehetőségével a fizikai adattároló hardverek alkalmazása egyre inkább kikopik a köztudatból, ahogy az korábban a floppyval, még előtte pedig a szalaggal is megtörtént.
Az elavulás azonban korántsem fenyegeti olyan léptékben a számítógépet és annak perifériáit, mint a véletlen balesetek, vagy a karbantartás elmaradásának hiányából adódó problémák. A szervizköltségeket mindkét esetben jelentősen redukálja, ha van megkötött kiterjesztett garancia és baleseti garancia szerződésünk.
Adatátvitel a számítógép és perifériája között
- A perifériás hardverek számítógéppel való összekötése különböző típusú, a számítógép bemeneti portjaival kompatibilis adatkábelekkel, leginkább USB, HDMI és VGA csatlakozókkal, illetve az ezek közötti adatátvitelt segítő adapterekkel (jelátalakítókkal) történik.
- A számítógép bemeneti adatportjainak korlátozott száma miatt úgynevezett HUB-okat használunk, ami szintén egyfajta periféria. Segítségével egyetlen bemeneti porton keresztül akár 4-8, vagy még több hardvert csatlakoztathatunk a számítógéphez.
- Ismertek még az úgynevezett GPIO portok, melyek olyan általános bemeneti és kimeneti portok, amit közvetlenül a telepített szoftverek vezérlenek. Ilyen portokkal rendelkezik például a Raspberry PI és az Arduino Board, melyek voltaképpen apró, nagyjából bankkártya méretű áramköri lapra integrált, önálló számítógépek. Az okostelefonokon, asztali számítógépeken és laptopokon nincs GPIO port.
A számítógép különleges perifériái
Az adatátvitelhez olyan perifériákat is használhatunk, melyek nem olyan széles körben ismertek, mint az egér, a billentyűzet, a digitális kamera, a webkamera, a nyomtató, vagy a szkenner. A 3D nyomtató például egy olyan, feljövőben lévő kimeneti periféria, melynek hétköznapi alkalmazásán túl számos területen vehetjük hasznát, a szívműtéttől az űrkutatásig.
A görgetőgolyó
Hasonlóan az egérhez, ott alkalmazható, ahol rendkívüli pontosságra van szükség – például CAD, hang- és képszerkesztés, valamint egyes orvosi képalkotó alkalmazások (például az MRI-szkennelés) esetén.
A grafikus tábla
Egy fizikai pad, mely hasonló méretű, mint az egérpad, a kéz és az ujjak érintésére reagál, segítségével egészen finom mozdulatokat is átvihetünk a kijelzőre.
Játékvezérlő, más néven kontroller
A korai, joystick kontrollerekhez képest a modern játékvezérlők általában jobb és baloldali joystick karral, funkcionális és irányvezérlő gombokkal, valamint mindkét oldalt két-két speciális gombbal rendelkeznek. A kontroller minden gombjához és karjához különböző funkciók társíthatók – azaz a kontroller testreszabható – amelyek az egyéni szempontoknak megfeleltetett használatot támogatják. Természetesen nemcsak játékok vezérlésére használható a kontroller, hanem minden olyan folyamathoz, mely többféle parancsot egyidőben teljesítő, összetett irányítást igényel.
Vezeték nélküli bemenetek
Egyes hardver perifériák a vezeték nélküli adatátvitelre használhatók, működésüket teszik lehetővé például az:
- RFID (rádiófrekvenciás ID) chipek – az egyirányú kommunikáció érintés nélküli kivitelezésére szolgálnak.
- NFC (közeli kommunikáció) chipek – az RFID-re épül, azzal a különbséggel, hogy kétirányú kommunikációt biztosít, például a hordozható okoseszközök között.
- Mágneses csík – különféle típusú kártyák mágneses sávokat használnak információk tárolására.
- Vonalkód-olvasó – a vonalkódokat egy olvasó szkenneli, és a kódban szereplő számok megfelelnek az adatbázisban szereplő rekordoknak.
Érzékelők
Az érzékelőket számos számítógépes rendszerben használják, beleértve a biztonságot, a hőmérsékletet, a mozgást és a szemkövetést. Ezeket nemcsak a konzoljátékokban használják, de segítenek az orvosoknak a betegek pontos állapotfelmérésében. A leggyakrabban használt passzív érzékelő az infravörös érzékelő.
A mozgásérzékelők technológiai alkalmazására kiváló példa a Leap Motion, mely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy érintés nélkül vezérelje a számítógépet. A játékok terén a Wii és a Kinect, mint mozgásérzékelésre épülő játékplatformok nemcsak a szórakozásban, de a konkrét fizikai rehabilitációban is igen hatékonyak.
Komplex számítógép perifériák
Vannak perifériák, melyek be- és kimenetként egyaránt szolgálnak.
A hangkártya
Mely általában az alaplaphoz csatlakozik a számítógép belsejében, de vannak külső hangkártyák is, melyek firewire, vagy USB kábellel kommunikálnak a számítógéppel. A nagy teljesítményű külső hangkártyákat a zenei stúdiókban használják az élő zenei felvételek feldolgozására.
A mikrofon
A hangok rögzítésére és az interneten keresztüli, valósidejű kommunikációra alkalmas eszköz, mely az analóg hangot digitális formátumba konvertálja. A hangvezérlő eszközök lehetővé teszik számunkra, hogy hangvezérlés útján irányítsuk a számítógépet.
Az érintőképernyő
Lehetővé teszi az kijelző/ikonok megérintése révén a számítógépes képernyővel történő közvetlen interakció intuitívabb formáját. Az átlátszó érintőkijelző például egyre inkább elhozza otthonainkba a jövő technológiáját.
Interaktív tábla
Az érintésérzékeny felülettel rendelkező interaktív tábla a számítógéphez és a kivetítőhöz kapcsolódik. A felhasználó az ujjával vagy egy speciális tollal vezérli.
Multi-touch asztal
Az eszköz túlmutat a touchpad, vagy a grafikus pad lehetőségein. Maga az asztal teljes felülete az érintőfelület, amely általában félig átlátszó anyagból készül, például üveg vagy plexi. Az asztallap alatt egy projektor található, melynek infravörös kamerája érzékeli a felülettel kölcsönhatásban lévő tárgyakat és azok mozgását.
Haptikus interaktív felületek
A haptikus felülettel ellátott eszközök olyan outputokat adnak, amelyeket a felhasználó érzékelhet a bemenetek jelzései alapján.
Cikkünk következő részében a rehabilitációt elősegítő és a különleges esztétikumú perifériákkal foglalkozunk.