A podcast alapjai

/ szeptember 8, 2020/ Okoseszközök

Okos otthonokban élünk, drónokat reptetünk, és a Marsra tervezett emberes küldetés talán hamarabb valósul meg, minthogy az önvezető autók és az okosaszfalt hálózat átszövik a világunkat. Egy komplex, geostacionárius műhold-rendszer kering a fejünk fölött. Mindezt a fejlődést egy 19. századi találmány, a rádió teszi lehetővé, és ugyanez a találmány „működtet” szinte mindent a digitális világban. A biztonsági kamerát, a műholdakat, és az otthoni okoshálózattal összekapcsolt eszközeinket a mobiltelefontól a villanykörtén át a laptopon keresztül a bébimonitorig. A rádió alatt a 20. században azonban már nemcsak egy elektromágneses hullámjelenséget értettünk. A rádió az információcsere első számú eszköze volt sok-sok évtizeden át, majd leszállóágba került. Aztán az ezredforduló elején egy újabb technológia kapcsolódott fel a rádióhullámok biztosította infokommunikációs szupersztrádára: a podcast. A rádiózás pedig újra divatba jött, sőt, manapság egyre népszerűbbé válik.

A podcast egyszerre jelenti a letölthető audiotartalmat és magát a csatornát, ahonnan a tartalom letölthető.

Mi az a podcast?

A podcast elnevezés az Apple egyik terméke, az iPod és a broadcast (közvetíteni, sugározni) szavak összeolvadásából született, lényegében az internetről letölthető audiotartalmat és magát a műsort közvetítő csatornát is jelenti. Bár a podcast kifejezés azt sugallja, hogy az audiotartalmak hallgatásához specifikus, hordozható zenelejátszóra van szükség, ez így, ebben a formában nem fedi a valóságot.

Tény, hogy egy hagyományos rádión nem fogunk tudni podcast csatornát hallgatni, ugyanakkor a laptopunk, az asztali számítógépünk és még a tablet, vagy az okostelefon is tökéletesen alkalmas a podcast letöltésére és meghallgatására. Akár a podcast letöltéséről, meghallgatásáról, vagy a podcast felvételéről van szó, technikai háttértámogatás mindegyikhez szükséges. A technikai háttér – legyen az zenelejátszásra alkalmas okostelefon, vagy a hangszerkesztő szoftver futtatására alkalmas számítógép – sérülékeny, ennél fogva a podcast biztosításának egyik igen fontos összetevője, a kiterjesztett garancia és a baleseti garancia.

Hogyan hallgathatjuk az online adásokat?

A külföldi és hazai online audiocsatornák között ugyanúgy böngészhetünk, mint ahogy a tévénken keresgéljük az ízlésünknek megfelelő filmet az HBO GO vagy a Netflix applikációval. És ezzel el is érkeztünk a podcast egyik leglényegesebb pontjához: ahhoz, hogy podcastet tudjunk letölteni és meghallgatni, nemcsak zenelejátszásra alkalmas eszközre van szükség, hanem egy kompatibilis applikációra is. További előnye a podcast applikációknak – például Podcast Go, Podcast Addict, AntennaPod -, hogy nemcsak online működnek. Az applikáció egyrészt jelzi számunkra, ha a követett műsor frissül, másrészt letöltés után bármikor, akár offline üzemmódban is meghallgathatjuk a kedvenc csatornáink műsorát.

A podcast bárhol és bármikor meghallgatható, akár offline üzemmódban is.

Mi a podcast célja?

A podcast bizonyos szempontból egyenértékű a rádióval, ugyanakkor ahhoz képest előrelépést is jelent. Célja nemcsak a szórakoztatás és az információcsere, hiszen kiválóan funkcionál marketingelemként is. Elérkeztünk tehát az egyik legizgalmasabb területhez, a saját audiocsatorna indításához.

Egy hagyományos rádiócsatornát nem lehet csak úgy elindítani egyik napról a másikra, ám ez – a podcasttel szemben – nem kizárólagosan a technológiai háttértől függ. A műsorszóró adók rádióengedélyezési eljárását ugyanis a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatalának Frekvencia- és Azonosítógazdálkodási Főosztálya, azon belül pedig a Médiafrekvencia-tervezési és -koordinációs Osztály felügyeli. Egy audiocsatorna indítása ennél lényegesen egyszerűbb, ráadásul bárki számára elérhető.

A podcast indításához techmnikai háttértámogatásra van szükség.

További előnye, hogy sokkal kevésbé zsúfolt a terep. Ha valaki egy honlappal, vagy közösségi oldallal szeretne érvényesülni, annak sokkal nehezebb kihallatszani a reklámzajból, mintha egy podcast-csatornával tenné ugyanezt. Mivel ez az információs csatorna nem vizuális, nem vonja el figyelmünket az aktuális tevékenységeinkről, bármikor és bárhol meghallgatható. Amíg egy közösségi oldalt, vlogot, honlapot látnunk kell ahhoz, hogy el tudjuk olvasni – és ehhez időt kell szakítanunk magunknak az egyéb tevékenységeink között – addig az audiotartalom hallgatása közben például biztonságosan vezethetünk is.

A podcast indításának alapjai

Az indítás némileg alaposabb tervezést igényel, például:

  • a név, a téma és a célok meghatározása,
  • a script megírása, epizódokra bontása,
  • az anyag felvétele, szerkesztése, illetve
  • a közzététel.

Ezt a négy témát tovább bontottuk egy részletesebb listára, hiszen az indítás előtt nem árt kicsit mélyebben beleásni magunkat abba, hogy:

  • Miért csináljuk?
  • Kinek szól?
  • Miért hallgassák a podcastünket azok, akiknek szól?
  • Mi legyen a neve?
  • Hány perces legyen egy epizód?
  • Milyen gyakorisággal kövessék egymást az epizódok?
  • Mi legyen az epizódok címe?
  • Milyen formátumot válasszunk?
  • Melyik tárhelyet, tárhelyeket válasszuk?
  • Hogyan küldjük be a rögzített felvételeinket?
  • Hogyan és mivel rögzítsük, majd szerkesszük a hangfelvételt?
  • Hogyan írjuk meg, vagy kivel írassuk meg a scriptet?
  • Hogyan válasszuk ki, vagy tervezzük meg a coverartot, a logót, és a szignált?
  • Hogyan kell beszélni a mikrofonba, egyáltalán tudunk-e beszélni a mikrofonba?
  • A témánk, témáink hitelesebbek lehetnek-e szakértő vendégek bevonásától?
  • Lehet-e szükségünk társ-házigazdára?

Az online audiocsatorna nagyszerű marketing elem, feltéve, ha tudatosan tervezett és optimálisan felépített az adásszerkezete.

Ahogy az mindebből kitűnik, a jó podcast, amit epizódról epizódra valóban követni fognak majd a hallgatóink, sosem lehet esetleges. Ez egy alaposan és körültekintően megtervezett műsor, ami a hagyományos rádióműsorok mintájára épít. Ahogy egy vlogot sem veszünk fel úgy, hogy a képbe besomfordál a macska, úgy a rádiófelvétel készítése során is törekednünk kell a zavaró tényezők és zajok kiiktatásáról. A jó podcast tehát professzionális eszközzé válhat a kezünkben, mely alkalmas lehet értékesítési csatornának, de arra is, hogy közösséget építsünk a velük azonos érdeklődésű emberekből.

 

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post