Mi a teendő, ha vírusos az okostelefon? – 2. rész

/ október 27, 2020/ Tanácsadás

Cikkünk első részében átvettük, hogy milyen jelek utalhatnak arra, hogy az okostelefon rosszindulatú programmal fertőződött. Ezúttal annak járunk utána, hogyan távolíthatjuk el manuálisan a kártevőt, valamint utánajárunk annak, miért is fontos, hogy ne egyénként, hanem közösségként lépjünk fel a vírusok és a kiberbűnözés ellen.

Ha gyanítjuk, hogy az okostelefon vírusos lett, kezdjük meg a manuűlis tisztítást, lépésről-lépésre haladva szűkítve a kört, meg fogjuk találni a gondot okozó programot.

Az okostelefon kártevő-mentesítése

Miután megbizonyosodtunk arról, hogy a telefon vírussal fertőzött, el kell azokat távolítani manuálisan, vagy biztonsági megoldások igénybevételével. A legkézenfekvőbb természetesen, hogy rögtön a telefon vásárlása után egy robosztus antimaleware szoftverrel ajándékozzuk meg a készüléket, azaz megtesszük a legfontosabb lépést a hackelés kivédésére. Ugyanekkor érdemes a kiterjesztett garancia és baleseti garancia megoldásokban is gondolkodni, amivel az okostelefon élettartamának maximalizálása mellett foglalunk állást.

A rosszindulatú programok manuális eltávolításának lépései

A rosszindulatú programok manuálisan is eltávolíthatók, a szükséges lépések betartásával, melyek a telefon típusától függően eltérőek lehetnek. Keressük meg a lentebb felsorolt menüpontokat a saját készülékünkön, hiszen a metódus azonos: törlés+újraindítás+ellenőrzés újra, meg újra, míg el nem érjük a kívánt célt.

  1. Indítsuk újra a telefont csökkentett módban, hogy csak a Rendszeralkalmazások legyenek aktívak.
  2. Nyissuk meg az Alkalmazásbeállítások lehetőséget, és egyenként távolítsuk el az összes nemrégiben telepített alkalmazást.
  3. Készítsünk listát az eltávolított alkalmazásokról, hogy ha nem azok okozták a problémát, visszatölthessük őket.
  4. Ennek persze az a feltétele, hogy minden egyes eltávolított alkalmazás után újra kell indítani a készüléket normál üzemmódban és megfigyelni, hogy a korábbi, gyanús tünetek még fennállnak-e.
  5. Ezeket a lépéseket addig ismételjük, amíg el nem érjük azt az alkalmazást, ami a gondokat okozta.
  6. Ha eltávolítottunk minden rosszindulatú alkalmazást, kapcsoljuk ki, majd vissza az okostelefont és telepítsük újra a korábban törölt, nem kártékony applikációkat.
  7. A rosszindulatú alkalmazások eltávolítása után újratelepítheti a többi biztonságos alkalmazást.

Tippek az okostelefon fertőződésének megelőzéséhez

Az okos telefon védelmének legjobb módja hogy megelőző intézkedéseket hozunk és végzünk.

Az okostelefon védelmében hetente legalább egyszer intézzük el programok karbantartását, és a rendszerfrssítést, a duplikátumok és feleslegessé vált fájlok törlését.

Íme néhány tipp ehhez:

  • Mindig tartsunk minden okoseszközünkön biztonsági alkalmazásokat.
  • Gyakran, legalább hetente egyszer ellenőrizzük a telefon frissítéseit és tartsuk karban a tárhelyet, a galériát, a videótárat, könyvtárat, egyszóval tartsunk rendet a mobilon.
  • Kerüljük a nem megbízható forrásból származó adatok, játékok, videók, képek letöltését.
  • Ha ismeretlen forrásból érkező e-maillel és csatolmánnyal találkozunk, véletlenül se kattintsunk rá, még kíváncsiságból se a megelőző átvizsgálás nélkül.

Honnan származnak a rosszindulatú programok?

Nyilván valaki valahol megírta és feltöltötte azokat, de a személy felderítése nem a mi feladatunk, azt hagyjuk a nyomozóhatóságokra. Személyesen a kártevők terjedése ellen tudunk védekezni egyéni megoldásokkal és közösségi összefogással.

A rosszindulatú programok általános hordozói a közösségi oldalakon terjedő kattintásra ösztönző mémek, nametest és hasonló játékok, kvízek, valamint a pop-up hirdetések, hírlevelek, és az e-mail csatolmányok.

Kerüljük el az ismeretlen forrásból származó képek, videók, játékok és egyéb alkalmazások letöltését az okostelefonra.

A védelem és egyúttal a probléma megoldás tehát egyszerű:

  • Nem szabad rájuk kattintani.
  • Ne fogadjuk el a kvíz- és játékmeghívásokat.

Nagy a valószínűsége, hogy nem is az ismerősünk, hanem az okostelefonjára települt kártevő küldte el számunkra a felkérést. Ilyen esetben egy független platformról, például PC-ről, tabletről küldjünk a számára értesítést arról, hogy furcsa felkérést, meghívást, üzenetet kaptunk tőle, és ellenőrizze a készülékét.

Közösségi összefogással a kiberbűnözés ellen

Amikor egy kártevő települ az okostelefonunkra, azonnal értesítenünk kell arról minél több olyan embert, akivel közös a kapcsolati hálónk, személyesen is ismerjük egymást, és a névjegytárunkban el vannak mentve az adatai. (Név, cím, telefonszám, e-mail cím.)

Ha felmerül a gyanú, hogy a telefonunk fertőződött, vagy szokatlan üzenetet, csatolmányt, értesítést kapunk egy ismerősünktől, lépjünk fel közösségként a vírus megállítása érdekében.

A rosszindulatú programok elleni küzdelemben ugyanis sosem egyedül veszünk részt. Akár a mi készülékünk fertőződött, akár egy családtagunkké, ismerősünkké, minden esetben értesítsük őt erről. Ez esetben ugyanis szinte törvényszerű, hogy előbb-utóbb valakitől csak beférkőzik a telefonunkra egy kártevő, vagy mi magunk adjuk tovább azt.