Gamer kontra gamer, avagy kulcs a gamerközösséghez

/ november 24, 2020/ Inspiráló

Figyelemfelkeltő tény, hogy egy League of Legends vagy Fortnite Világbajnokság lassan több követőt szerez az online térben, mint a SuperBowl, vagy a FIFA a stadionokban. Alig tíz-húsz évvel ezelőtt a játékosokat a valódi világtól elzárkózó álmodozónak titulálták. Mára a virtuális és kiterjesztett valóság, az MI-k és az e-sport fejlődésével a 21. század fontos piaci szereplőivé váltak. Rajtuk keresztül ugyanis elérhetjük nemcsak a követőket, de a gamerek zárt és összetartó közösségét, amely kifejezetten nem fogékony a hagyományos reklámokra és reklámhordozókra. A gamer presztízsét felhasználva azonban eljuttatható szinte bármilyen termék a végfelhasználóhoz: a teljes gamer közösséghez, játékoshoz és nézőhöz/követőhöz egyaránt.

A gamer talán a legfurább emberfajta, legalábbis marketing szempontból a hagyományos eszközökkel a legnehezebben megtalálható és becélozható.

Mennyit játszik egy gamer?

Az LG hazai felmérése szerint a core gamerek – olyan játékosok, akik nem a játéknak rendelik alá az életüket – 57%-a naponta minimum két és fél órát játszanak, szemben az „átlagmagyarral”. Utóbbiak alkalmanként 84 percet töltenek valamilyen PC, konzol, vagy mobiljáték előtt, és azt sem napi, sokkal inkább heti rendszerességgel. A hardcore játékosok esetében pedig ez az idő drasztikusan megemelkedik, akár napi! 7-10-15 órára is. 

Miért nem lehet elérni a gamer közösséget hagyományos módon?

A gamer közösségek nemcsak a megszokott tartalmi formákra „vakok”, de tekintve, hogy a gondolkodásuk is másmilyen metódusban zajlik, mint a nem játékosoké, nem is tartják hitelesnek a „külsősöket”. 

Akadnak próbálkozások szép számmal, de egy igazi gamer számára nagyon hamar kiderül, hogy a klaviatúra másik végén nem olyan ember ül, aki maga is rendszeresen játszik. Attól ugyanis, hogy letolunk pár kört a Fortnite-ban, vagy más battle royal játékban, esetleg annak idején kimaxoltuk a Dead Islandet, a Mass Effectet és az Assassin’s Creedet, még nem válunk gamerré. A gamer közösség pedig kifejezetten érzékeny arra, ha egy kívülálló akarja nekik megmondani a tutit. 

A gamer saját jól felfogott érdekében megköti a vásárlói gondoskodást az eszközeire, de az egyéb márkák leginkább a játékokon keresztül juttathatók el hozzá.

Az elkötelezett játékos nyilván meg fogja kötni a kiterjesztett garanciát és baleseti garanciát a konzoljára, okostelefonjára, laptopjára, 4K UHD kijelzőjére, hiszen a hardver védelme számára alapvető fontossággal bír. De a Nike Air Jordan sportcipő már a Fortnite- ban jut el hozzá, a Coca-Cola márkaüzenete pedig az EA Sport FIFA Global Series játékaiban.

Miért fontosak a gamerközösségek a vállalatok számára?

Az ilyen közösségek létszáma már évek óta növekvő tendenciát mutat, amire most a pandémia csak ráerősített. A 2020-as év legnagyobb forgalmát a játékkonzolok és a játékszoftverek forgalmazói, valamint a játékfejlesztők bonyolították. Az előrejelzések szerint 2021-ben a játékipar elképesztő, 180 milliárd dollárt forgalmazó piaccá fog nőni csak az Egyesült Államokban. Tekintve, hogy az elkötelezett core gamerek és hardcore játékosok nagyobb része azonban a Távol-Keleten és Dél-Kelet-Ázsiában él, a játékok piaci részesedése szó szerint csillagászati összegre rúg már most.

A fő kérdés tehát világszerte az lett, hogyan lehet bekapcsolni a brandeket és márkákat a játékosok világába.

A gamer közösségek és az e-sport bajnokságok világszerte többmillió követővel rendelkeznek, ezért ez egy nyilvánvalóan fontos célpiac.

A streaming hatalma a gamer felett

Az influencer marketing már nem idegen számunkra, szinte minden iparág márkájával találkozunk a közösségi oldalakon. Legyen az Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, a közösségi média “celeb” platformjai százezres követőt húznak magukkal. Ugyanakkor igen kicsi a gamerek száma ezekben a közösségekben.

Egy gamer, ha megnéz egy végigjátszást, vagy Boss Fightot, azt az általa preferált online platformokon teszi meg, mégpedig más játékosok által streamelt tartalmakat követ be.

A figyelmét tehát nem lehet megragadni egy vállalat által szponzorált “átlagos” influencer Facebook vagy Insta-oldalával azon egyszerű okból, hogy a gamer vagy nincs fent ezeken a platformokon, vagy nem elég rendszeresen használja ahhoz, hogy a márka üzenete eljusson hozzá.

Hogyan kommunikálnak egymással a játékosok?

  • A kifejezetten játékosok számára létrehozott csatornákon – Steam,Twitch – az önmagukat építő közösségekben online kapcsolódnak össze a játékosok, játékot tölthetnek le és/vagy videókat oszthatnak meg egymással, illetve élőznek.
  • Egyes szoftverek, például a Discord és a Parsec lehetőséget teremtenek arra, hogy játék közben egy a játéktól független platformon kommunikáljanak egymással.
  • Sokan még a multizásnak is új értelmet adtak:
    • Többféle játékkal játszanak egyszerre több kijelzőn, vagy megosztott képernyőn. Az egyiken mondjuk LAN-partiban Minecreftoznak, a másikon az idén húszéves MMORPG kultjáték, a Runescape megy, vagy épp egy Skyrim streamet követnek félszemmel.
    • Nyilván nem mindenfajta játéktípus alkalmas erre. Egy tower defense, vagy battle royal típusú játék olyan magas szintű koncentrációt igényel, ami mellett nem lehet mással foglalkozni.

Ami viszont szinte mindenfajta játék közben követhető, az a podcast. azt ugyanis nem kell nézni, elég hallani. Viszont a mikrofon sem adható olyasvalaki kezébe, aki nem érti a játékmenetet, és természetesen a szlenget. A játékosok ugyanis egy sajátos hunglish nyelven kommunikálnak egymással, ami a játékban használt kifejezésekkel van teletűzdelve, amit egy átlagos hallgató nagy valószínűséggel nem is fog megérteni. A gamer számára pedig nyakatekertebbnek és mondhatni eretnekségnek tűnik a tökéletes, irodalmi magyarsággal közvetített anyag. Hogy miért?

Miért kell használni a közvetítésekben a gamerszlenget?

  • A játékok leggyakrabban angolul beszélnek.
    • Akkor is, ha nem angolszász a fejlesztő.
  • A gamer közösségek szerte a világon angolul kommunikálnak,
    • a játékot is angolul játszák,
    • sok esetben akkor is, ha van anyanyelvi fordítás, esetünkben úgynevezett magyarítás. 

A podcast tehát, bár az adott közösség anyanyelvén kommunikál:

  • Nem nélkülözheti az adott játék pontos ismeretét, és
  • az általános és a játékra jellemző hunglish gamer szlenget.

A játékosok között a leggyakoribb az a jelenség, hogy egy a játékban is használt szónak vagy kifejezésnek csak az angol nyelvi változatát ismerik, a magyar megfelelőjét maximum körülírni tudják.

A gamer influencer

A gamer influencer a közösség hiteles tagjaként közvetít a márka és a játékosközösség között.

A gamer influencer a játékos közösség oszlopos tagja tehát:

  • A közösségben ismert és hiteles, beszéli és érti annak nyelvét.
  • Ideális esetben többféle platformon is játszik: konzolon, PC-n és mobilon is.
  • Még ideálisabb esetben többféle típusú játékmenetben is pro.

Természetesen nem minden gamer ilyen magas szinten képzett. 

A legtöbb játékosnak ugyanúgy van kedvence, mint bárki másnak:

  • Van, aki a battle royalra szakosodott, azon belül is az egyik pozíció kiemelt szakértője.
  • Van aki a tower defense-ben ász.
  • Van, aki a stratégiai játékok nagymestereként tesz szert világuralomra egész galaxisok felett.
  • Van, aki egy átlagos szemlélő számára követhetetlen sebességgel nyomja a Geometry Dash típusú, ritmusalapú platformjátékokat és olyan precíz a szem-kéz koordinációja, hogy egy profi ping-pong bajnok is megirigyelné.
  • Van aki a békés játékokat szereti, és kreativitása abban nyilvánul meg, hogy felépíti Minas Tirith-t, a párizsi Notre Dame-ot, vagy éppen a London Eye-t.

Bárhogy legyen is, a tudása, és az általa képviselt értékek vonzóak a közössége számára, így a gamer tökéletesen alkalmas arra, hogy a támogatásával bejuthassunk egy zárt közösségbe.

Szóljon hozzá Ön is!

komment

Share this Post