Feltörekvőben a Xiaomi
Bizonyos országokban a Xiaomi a legnépszerűbb okostelefon márka, más országokban pedig még egyáltalán nem is hallottak róla. Ez a kettősség elég nagy zavart okoz a márka és termékei megítélésében, főként az európai országokban, ahol a Xiaomi konkurenciáinak – Apple, LG, Huawei, Samsung – ismertsége és elismertsége talán a legnagyobb akadály a bizalom kialakulásához vezető úton. Cikkünkben összeszedjük a legfontosabb tudnivalókat a Xiaomi márkáról, ami remélhetőleg a közeljövőben segítséget nyújt egy megalapozott döntéshez, ha vásárlásra kerül sor.
Xiaomi?
Ha összehasonlítjuk a Xiaomi-t más, ismertebb okostelefon-márkákkal a legfeltűnőbb információ a cég kora. A Xiaomi 2010-ben indult, és ezzel a legfiatalabb a világ tíz legjobb okostelefon-gyártójának listáján.
A Xiaomi – ejtsd: “si-jáo-mi – története akkor kezdődött, amikor a vezérigazgató és az alapító Lei Jun, egy technológiai veteránokból álló csapatot állított össze, köztük a Google és a Motorola korábbi munkatársaival az élen. Az indulás után néhány hónappal a Xiaomi be is jelentette első termékét, az MIUI-t, egy Android-alapra épülő operációs rendszert, majd egy évvel később, 2011 augusztusában az első okostelefon modelljét, a Xiaomi Mi1-t.
Az okostelefon sikerében kétségkívül hatalmas szerepe volt a többi márkához képest alacsony ára, illetve, hogy csak otthon, azaz Kínában volt elérhető. Csak később indult meg a terjeszkedés az ázsiai és európai piacok felé. A Xiaomi immár nemcsak okostelefonokkal, de egyéb eszközökkel is szolgál.
Mit kínál a Xiaomi?
A Xiaomi természetesen rendelkezik a szokásos 2 éves gyártói garanciával. Tekintve, hogy a Xiaomi termékek, beleértve az okostelefonokat is, a megszokottnál tovább életképesek és működőképesek, nem utolsó érv az sem, hogy köthető rá kiterjesztett garancia és baleseti garancia. A hazai szervizhálózat is megnyugvást ígér azok számára, akik hosszú távban gondolkodnak.
A Xiaomi által kínált termékek listáját nem tudjuk itt felsorolni, hiszen a vállalat számos különböző típusú elektronikát készít és értékesít. Ezért inkább a vállalat portfóliójának legnagyobb kategóriáira összpontosítunk.
Xiaomi tablet és laptop szekció
A 2018-ban piacra dobott Mi Gaming Laptop kivételével a Xiaomi laptopok Mi Notebook márkanév alatt kerülnek forgalomba. Dizájnjukban leginkább az Apple MacBook esztétikáját hozzák, de nyilván nem iOS, hanem Windows alapon fut a rendszerük
Új tablettel már rég nem állt elő a cég, 2018-ban jött ki az utolsó „friss” széria, Mi Pad4 néven.
Hordozható Xiaomi eszközök
A Xiaomi áll a piac legsikeresebb fitnesztrackerei – Mi Band termékcsalád – mögött, melyeknek sikere a rendkívül jó ár-érték arány. A hordható és viselhető eszközök terén a vezetékes és vezetéknélküli fejhallgatók és fülhallgatók szintén népszerűek a vásárlók körében.
Okostévék és egyéb médiaközvetítők
A Xiaomi saját tévéket is készít, de ezek csak korlátozott területeken – Kínában és Indiában – érhetők el. Az Mi TV-k általában Android operációs rendszeren futnak, amely lehetővé teszi a média streamelését és számos kompatibilis alkalmazás használatát a Google Play Store-on keresztül.
A közelmúltban a cég piacra dobott egy hatalmas, 82 colos 8K képes okostévé modellt, melynek az ára is méltó a méretéhez, több mint 7000 dollárba kerül.
A márka legújabb streamerje a Xiaomi Mi TV Stick.
A Xiaomi Smart Home termékei
A cég jó néhány smart home terméket kínál, amelyek közül sok elérhető a világ minden táján, beleértve az Egyesült Államokat is.
Ilyenek okos Xiaomi termékek például:
- Biztonsági kamera
- Okoscsatlakozók
- Okostermosztát,
- Okosizzók
Xiaomi kiegészítők
A legnívósabb okoseszköz és smart home rendszer sem képes működni a kiegészítők nélkül, magától értetődő tehát, hogy ezen a téren sincs hiány a Xiaomi által gyártott modellekből. Ebben a kategóriában található a vállalat által kínált egyedülálló termékek egyike: a Xiaomi Mi 20W Smart Tracking vezeték nélküli töltőpad.
Xiaomi okostelefonok
Minden évben új számozott készülék jelenik meg, a legújabb tehát a 2020-as a Xiaomi Mi 10, ezen belül pedig a Pro, Ultra és Lite változatok. Általánosságban elmondható, hogy minden Mi telefon csúcskategóriás Qualcomm processzorral és csúcsminőségű kamerarendszerrel rendelkezik, valamint mind 5G-képesek.
Mi különbözteti meg a Xiaomit versenytársaktól?
Mint korábban említettük, a Xiaomi nagyon fiatal vállalat, amely csak egy évtizede van a piacon, éppen ezért megdöbbentő, hogy ennyi idő alatt ilyen mértékű növekedést ért el.
Sikere három fő okra vezethető vissza.
A kedvező ár
A Xiaomi telefonjai – és általában a legtöbb terméke – alacsony haszonkulccsal rendelkezik, a cég csak kis felárral értékesít, ami lehetővé teszi, hogy a konkurenciához képest kedvezőbb áron kínálja a termékeit.
Ennek oka, hogy a Xiaomi elsősorban adatcégként aposztrofálja saját magát, ami mellékesen hardvert is értékesít.
A nyereséget, tehát az operációs rendszerekre és egyéb, adatközpontú szoftveres alkalmazások fejlesztésére és kereskedelmére alapozza, nem az okostelefonokra és egyéb hordozókra, ezért képes alacsonyan tartani ez utóbbiak árát.
Kiterjesztett elérhetőség
Mivel a Xiaomi haszonkulcsai ennyire alacsony, nem tud minden évben új szériát piacra dobni, hiszen a kutatás-fejlesztés, a marketing, és egyéb a kiskereskedelemhez köthető kiadás túl magas lenne. Ehelyett a termékek kiterjesztett elérhetőségével teszi vonzóvá önmagát.
Röviden: a folyamatos frissítéseknek köszöhetően a szoftveres elavulás késleltetésével a Xiaomi eszközök jóval tovább elérhetőek és működőképesek, mint az ismertebb konkurencia termékei.
Például:
- A OnePlus általában évente két fő okostelefont bocsát ki:
- egy új modellt a fő számozott sorozatban,
- majd ugyanannak a modellnek a „T” változatát.
- Ezek a telefonok néhány hónapig állnak csak rendelkezésre, majd
- a OnePlus megkezdi a gyártás felszámolását,
- hogy felkészülhessen a következő modell bevezetésre.
Xiaomi ezzel szemben egy nagy kiadást indít, és sokáig, éveken keresztül elérhetővé és működőképessé teszi azt.
Ezzel a metódussal:
- A lehető legtöbb pénzt veszi ki a termékéből,
- Miközben megakadályozza a túltermelést,
- és lehetővé teszi a kínálat és a kereslet szigorú ellenőrzését.
Fókusz a feltörekvő piacokon
Mivel az árakat képes alacsonyan tartani, olyan piacokra összpontosít, ahol számottevő a népességszám ÉS a vásárlóerő.
- A feltörekvőben lévő kínai és indiai piacokon a legsikeresebbek a régióhoz szorosan kötődő Xiaomi okostelefonok.
- Az erős, beágyazott márkaidentitásnak köszönhetően maga mögé utasítja a Samsungot, és az Apple-t is.
Kétségkívül okos lépés a Xiaomi részéről a prémium piacok – Európa, Egyesült Államok – helyett a keleti régióra összpontosítani, főként, ha figyelembe vesszük, hogy nagynevű konkurencia képviselői túl sokáig hagyták figyelmen kívül azt.