Mikor kössünk utasbiztosítást, és kell-e külön poggyászbiztosítás?

/ június 2, 2021/ Tanácsadás

Egy családi nyaralás, de még egy üzleti út előtt is nyakig vagyunk az elintéznivalókban, aminek többsége nem épp a szívünk csücske, főleg, ha minden az utolsó pillanatra marad – márpedig törvényszerűen akkorra marad. Ennek ellenére csak beszerezzük az utolsó strandcipőt és búvárpipát is, gondoskodunk elegendő jégakkuról, megfelelő napernyőről és hányáscsillapítóról – miért is ne gondoskodnánk ugyanígy a biztonságunkról? Sok előre nem látható kellemetlenségtől és többletkiadástól kímélhetjük meg magunkat, ha utasbiztosítást kötünk, és jól jöhet egy poggyászbiztosítás is.

Az utasbiztosítást megköthetjük az alapszolgáltatásokon kívül további kiegészítő szolgáltatásokra is.

Mikor és főleg miért ajánlatos utasbiztosítást kötni?

Általánosságban az mondható, hogy minden külföldi utazás előtt célszerű utasbiztosítást kötni, legalábbis ha gondtalanul szeretnénk élvezni az utazást és az ott tartózkodást, legyen szó akár nyaralásról, akár üzleti vagy egyéb útról. A biztosítás ugyanis – ahogyan az a nevében is benne van – a saját biztonságunkat szolgálja: az út közben vagy a kint töltött idő alatt felmerülő váratlan problémák esetén nyújt anyagi és ügyintézési segítséget, illetve kártérítést.

Noha senki nem azzal indul útnak, hogy le fog robbanni a kocsija vagy kibicsaklik a bokája, netán elkallódik a poggyásza – és ne is történjen ilyen –, azonban ha mégis bekövetkezne a nem várt esemény, a biztosító segít az ügyintézésben, átvállalja a költségeket vagy megtéríti a minket ért kárt.

Az utasbiztosítást célszerű csoportos kedvezménnyel kötni az egész családra.

 

Gondoljunk csak arra, hogy mondjuk épp a Dinári-hegység szerpentinjén száll el az ékszíj a kocsiban – honnan és hogyan kerítünk szerelőt vagy trailert hirtelenjében, és mégis mennyibe fog ez nekünk fájni? Na és mi lesz az út szélén ragadt családtagjainkkal? Ha van megfelelő biztosításunk, nem maradunk magunkra egy ilyen meglehetősen rázós helyzetben, ráadásul a költségeket (részben vagy egészben) kifizeti a biztosító.

Mit tartalmaz az utasbiztosítás?

  • 24 órás asszisztencia szolgáltatást,
  • életbiztosítást,
  • balesetbiztosítást,
  • betegségbiztosítást,
  • poggyászbiztosítást

a választott biztosítási fedezet mértékében;

továbbá tartalmazhat:

  • gépjármű-biztosítást,
  • felelősségbiztosítást,
  • jogvédelem-biztosítást.

Az asszisztencia szolgáltatás lényege, hogy ha bajba kerülünk, az éjjel-nappal elérhető, magyar nyelvű telefonos ügyfélszolgálaton keresztül kaphatunk eligazítást arról, hogy mi a teendőnk a felmerülő biztosítási esemény – betegség, baleset, lerobbant autó, poggyászkár stb. – esetén, illetve a biztosító intézkedik a rá háruló ügyekben.

Pontosan mire terjednek ki ezek a szolgáltatások?

Minden biztosítónak többféle utasbiztosítási csomagja van, ezek éppen abban térnek el egymástól, hogy konkrétan mire és milyen értékben terjednek ki.

Amiket szinte minden alapszolgáltatás fedez:

  • egészségügyi ellátás és szállítás akut megbetegedés vagy baleset esetén,
  • haláleseti vagy rokkantsági kártérítés,
  • poggyászban esett károk, lopás vagy késedelem limitált megtérítése.

A poggyászbiztosítást fedezi az utasbiztosítás alapszolgáltatása, kivéve a nagyértékű poggyászt.

További megváltható szolgáltatások:

  • további segítségnyújtás vagy kártérítés akut megbetegedés vagy baleset esetén (kórházi napidíj, meghosszabbodott kint tartózkodás vagy hozzátartozó kiutazásának költsége, beteg vagy holttest hazaszállítása, keresés/helikopteres mentés költsége stb.),
  • kiegészítő sportbiztosítás: például vadvízi evezés, búvárkodás, síelés és más sporttevékenység esetére,
  • bővített poggyászbiztosítás: nagyobb értékű műszaki cikkekre, sportfelszerelésekre, útiokmányok pótlására stb.,
  • gépjárműbiztosítás: asszisztencia szolgáltatás, helyszíni javítás, elszállítás, hazaszállítás szervezése/költségtérítése;
  • jogvédelem: ügyvédi költségek, óvadékelőleg stb.
  • felelősségbiztosítás: másnak okozott kár térítése.

Kössünk kiegészítő sportbiztosítást, ha kifejezetten e célból utazunk külföldre.

Hogyan biztosíthatom be legjobban a laptopomat, okostelefonomat, tabletemet?

Utazás során az okoskütyüink bizony fokozottan ki vannak téve a sérülés veszélyének, elég egy nagyobb fékezés, és máris lepottyant a tablet, vagy egy rossz mozdulat miatt a vízben landol a mobilunk.

Az okoseszközökre nemcsak az utazás előtt, hanem általában is érdemes megkötni a baleseti garanciát.

Az ilyen „balesetekből” eredő károkra nem érvényes a gyári garancia – de erre való a baleseti garancia. Készülékeinkre – nem csak utazás esetére – vásárolhatunk baleseti garanciát, mely fedezi a véletlen bekövetkező megrongálódások javításának költségeit, vagy akár egy új készüléket.

Milyen szempontok szerint válasszunk utasbiztosítást?

  1. Legfontosabb, hogy a biztosítási szolgáltatások tartalma minél jobban illeszkedjen az utazásunk jellegéhez: azaz elsősorban azt kell figyelembe vennünk, hogy milyen eseményekre terjed ki az adott biztosítás. Ha autóval utazunk, feltétlenül olyan csomagot válasszunk, amely tartalmaz gépjárműasszisztenciát, ha pedig búvárkodni vagy síelni megyünk, érdemes kiegészítő sportbiztosítást is választani; repülős utazás esetén fokozottan figyeljünk oda, hogy a poggyászkár minél szélesebb körű és magasabb fedezetű legyen, és így tovább.
  2. Ha olyan országba utazunk, ahol az egészségügyi ellátás részben fizetős, feltétlenül válasszunk minél több ellátásra kiterjedő, magas fedezetű egészségbiztosítási szolgáltatást. Tévedés, hogy az EU-s egészségbiztosítási kártyával minden EU-tagállamban ingyenesen részesülünk ellátásban! Nézzünk ennek is utána. Továbbá egy kórházi bent fekvés esetén a járulékos költségek is rettentő magasra rúghatnak, amit nem feltétlenül érdemes kockáztatni.
  3. Az egyes biztosítások a csomag tartalma szerint nagyon különböző árfekvésűek, ez is befolyásolhatja választásunkat. Ezért is érdemes az 1. és 2. pontban leírtak alapján kiválasztani, hogy mire lehet elsősorban szükségünk, vagy milyen kockázatot nem szeretnénk bevállalni.

Mennyibe kerül az utasbiztosítás?

Ez – ahogyan már volt róla szó – elsősorban csomagfüggő: személyenként napi pár száz forinttól pár ezer forintig terjed. Ha az előző pontban leírtak szerint kiválasztottuk, hogy körülbelül milyen csomagot szeretnénk, össze tudjuk hasonlítani a különböző biztosítók ajánlatait, sőt kifejezett kalkulátorok is vannak erre az interneten.

Pótdíjat számíthatnak fel:

  • Európán kívüli utazás
  • magas életkor
  • krónikus betegség
  • extrém sportok
    esetén.

Csökkentheti a díjat:

  • csoportos kedvezmény
  • gyermek vagy családi kedvezmény

Hol, mikor és hogyan köthetjük meg az utasbiztosítást?

A biztosítást kizárólag az utazás előtt köthetjük meg, a kint tartózkodás alatt erre már nincsen mód!

Ma már sok helyen és módon köthetünk biztosítást:

  •  biztosítótársaságok irodáiban,
  • bankfiókokban,
  • határmenti benzinkutaknál,
  • pénzváltó irodákban,
  • közlekedési vállalatok nemzetközi jegyirodáiban,
  • online az interneten,

illetve a legtöbb bankkártyához is kapcsolódik valamilyen utazási- és balesetbiztosítás, vagy lehetőség van díj ellenében váltani hozzá. Feltétlenül meg kell azonban győződni arról, hogy fedezetet nyújt-e azokra a dolgokra, amelyek kockázatát szeretnénk biztosítani.

Ha rendelkezésünkre áll egy jól megválasztott utas- és poggyászbiztosítás, illetve a nagy értékű eszközeinkre van baleseti garancia, nyugodtabb szívvel indulhatunk útnak.