Tarts lépést a mindennapokban appok és módszerek segítségével

/ szeptember 22, 2021/ Tanácsadás

Egyre nagyobb kihívás a mindennapokban helytállni. Évről-évre pörgősebbé válnak a hétköznapok, teendők sora áll előttünk minden reggel, mikor a pihentető alvás után kinyitjuk a szemünket. Így nem is csoda, ha egy idő után úgy érezzük, kiégtünk a szerepünkben, muszáj lenne valamit váltani. Vannak azonban módszerek, segédeszközök, például mobilra telepíthető appok, amelyekkel kezünkbe vehetjük az irányítást mindennapjaink és terjedelmes to-do listánk felett. Ezeket szedtük össze cikkünkben.

A hatékonyságnövelő appok okostelefonra, tabletre, számítógépre is telepíthetők.

Hatékonyságnövelő és kommunikációs appok

A hatékony munkavégzés szerves eleme az olajozott kommunikáció. Mivel a feladataink nagy részét nem elzárva, remeteként végezzük, azok másokra és mások időrendjére is befolyással bírnak. 

Emiatt különösen fontos, hogy a velünk kapcsolatban álló családtagokkal vagy munkatársakkal megosszuk a feladatainkkal, teendőinkkel kapcsolatos információkat:

  • Ha például már napokkal előre egyeztettük párunkkal, hogy ki megy el a gyerekért az iskolába, de valami közbejön, érdemes egy telefonhívással jelezni, hogy módosítani kell a másiknak a napirendjén. 
  • Ugyanez igaz a munkára is, főleg napjainkban, mikor a távoli munkavégzés és a home office egyre elterjedtebb a munkáltatók körében. 
  • Ilyenkor a munkanapok hatékony kommunikáció nélkül vaksötétben, füldugóval végzett légtornászatra emlékeztetnek – az eredmény tehát borítékolható.

Szerencsére a munkatársak online, akár kontinensekre egymástól is megszervezhetik a munkanapjaikat, közös megbeszéléseiket:

  • A napi kommunikáció lehetséges olyan eszközökkel, mint például a Slack, amelyet kifejezetten az üzleti kommunikációra fejlesztettek ki. 
  • A kollégákkal itt úgy társaloghatunk, mintha a munkahelyünkön lennénk – hiszen külön szobákat hozhatunk létre csapatoknak, vagy a munkától független beszélgetéseknek is.
  • Ráadásul Google Drive integrációval még automatizált értesítést is kaphatunk, ha egy közös mappába feltöltötte a kollégánk azt az anyagot, amin nekünk a nap hátralévő részében dolgoznunk kell. 
  • Ha esetleg kérdésünk, vagy megjegyzéseink vannak az elkészült anyaggal kapcsolatosan, mindössze egy gombnyomással indíthatunk hívást a kollégával, amibe mások is csatlakozhatnak.
A munkatársakkal közösen dolgozhatunk projektmenedzsment appok segítségével.

Menedzsment appok – irányítsd a teendőid és az időd!

Mind az üzleti életben, mind a magánéletben fontos, hogy napi teendőink végére érjünk. 

Ha még nem tettük, próbáljuk meg feladatainkat rendszerezni:

  • Kezdjük azzal a napunkat, hogy összeszedjük a tennivalóinkat egy listába, ezután osztályozzuk őket fontosság és sürgősség szerint. (Erre az appok is lehetőséget adnak általában.)
  • Így abban az esetben, ha nagyon zsúfolttá válik a napunk, tisztább képet kaphatunk arról, mit hova kell priorizálnunk. 
  • Értelemszerűen, ha valami fontos és sürgős is, akkor az élvezi a legmagasabb prioritást, ami után a sürgős, a fontos, illetve a nem sürgős és nem is fontos következik.
A letölthető appok segítenek a feladatok rangsorolásában és időbeosztásában is.

Ezeket a teendőket akár papíron, vagy appok segítségével is listázhatjuk:

  • Ebben segíthet nekünk például a Todoist, amely az egyéni feladataink listázására tökéletes.
  • Ha csapatszintű tervezésről van szó, akkor két üzleti szoftvert is tudunk javasolni:
    • Az egyik a Trello, ahol csapattagjainkkal feladatokat ütemezhetünk és mozgathatunk állapotok – például to-do, folyamatban, ellenőrzés alatt, stb. – szerint. 
    • A másik pedig az Airtable, amellyel munkafolyamatokat rendszerezhetünk, teendőkre bonthatunk le és rendelhetünk a munkatársainkhoz.

Az időmenedzselő cheatcode: a pomodoro technika

A pomodoro módszert az 1980-as években fejlesztették ki. Lényege, hogy rövid időtartamokra, 25 percre összpontosítjuk a fókuszt, kizárólag egy feladat elvégzésére. 

Annyira elterjedt, hogy applikációt is fejlesztettek már erre a módszerre, de okoseszközökkel akár mi magunk is a pomodoro technikára hangolhatjuk környezetünket:

  • A Xiaomi íróasztali lámpáját például a kiterjesztett garanciás okostelefonunkkal beprogramozhatjuk arra, hogy a munka időtartamáig világítson, majd a szünet alatt villódzon. 
  • Így anélkül értesülünk a “munkaidő” végeztéről és a szünet kezdetéről, hogy akár csak egy pillanatra is az óránkra néznénk.
A pomodoro technika segítségével hatékony, bár rövidebb etapokra bontjuk a munkaidőt, gyakori szünetekkel.

Pomodoro a gyakorlatban

A teendőinket 25 perces egységekben végezzük el, ami után 5 perces szüneteket tartunk. Eben a pomodoro technikára fejlesztett apppok is segítenek.

  • Fontos, hogy a napi teendőket aszerint priorizáljuk, melyik a legnehezebb teendő a listán, hogy annak az elvégzése után már lejtmenet legyen a nap hátralévő része!
  • Négy munkával eltöltött 25 perc után tartsunk egy hosszabb, 20 perces szünetet. Ezután térjünk vissza teendőinkhez, majd négy újabb 25 perces szakasz után szintén tartsunk hosszabb szünetet.
  • Előfordulhat azonban, hogy valakinek a 25 percnyi munka, szakadatlan figyelem mellett sem elegendő. 
  • Ilyenkor igényeink szerint bővíthetjük az időtartamot.