Digitális diákszéf az általános iskolások szolgálatában

/ november 29, 2021/ Okoseszközök

A szürke elefánttól a letölthető mobil applikációig. Ha abból indulunk ki, hogy a szintén „diák” jelzővel ellátott Sziget a 90’-es évek elejétől milyen fantasztikus „karriert” futott be a kezdetben hazai, majd pedig nemzetközi kulturális és könnyűzenei életben akkor talán egy apró elvonatkoztatással könnyen elképzelhető, hogy a pénzkultúránk tekintetében a fiatalokat megcélzó digitális diákszéf, ha nem is a szórakoztatóiparban, de a tudatos pénzhasználat elterjesztésében hasonló sikertörténet lehet.

A Digitális Diákszéf applikáció segítségével a gyerekek elkezdhetik a pénzügyi tudatosság megtanulását.

A pénz kezelését mindenkinek tanulni kell

A tudatos pénzkultúra hiánya a társadalom idősebb korosztályai körében sajnos gyakran nagyon súlyos torzulásokhoz, nemegyszer családi pénzügyi tragédiákhoz vezetnek. Tanulmányok és a gyakorlati tapasztalások igazolják, hogy a felnőttek berögződött szokásait már nagyon nehéz megváltoztatni. A pénzkultúra tekintetében pedig sajnálatos módon talán még inkább igaz ez az állítás.

Éppen ezért célozta meg a fiatalabb korosztályt a Magyar Nemzeti Bank 2020 év végére elkészült innovatív fejlesztése, melyet stílszerűen „digitális diákszéfre” kereszteltek. Már csak a „retró” korosztály emlékezhet arra, hogy milyen élmény volt a szülőktől és nagyszülőktől kapott, megtakarításoknak szánt forintokat összegyűjteni az általános iskolai takarékbetétkönyvekbe a szürke elefánt fémjelezte 20 Ft-os és kisebb, 5-10 Ft címletű takarékbélyegek segítségével. Ezeket aztán az év végén be lehetett a bankban váltani és akkor, a 70-es évek-ben kiváló nyári zsebpénzként szolgáltak ezek a megtakarítások. De ami talán még ennél is fontosabb volt benne, generációs szinten tanított a tudatos takarékoskodásra.

A pénzügyi tudatosság túlmutat a malacperselyen, ezt tanítja a Digitális Diákszéf alkalmazás a gyerekeknek.

Betétkönyv helyett diákszéf applikáció

Persze azóta sokat változott a világ, viszont talán még soha nem volt akkora szükség a fiatalok pénzkultúrára való nevelésére, mint napjainkban. A digitális diákszéf már nem egy könnyen összegyűrhető és elhagyható papír könyvecske, hanem egy ingyenesen letölthető mobil applikáció. Az MNB a Pénziránytű Alapítvánnyal közösen indította el programját a 2020-as tanév szeptemberében, melynek célja, hogy az általános iskolás korosztály (8-14 éves korig) az alkalmazás segítségével játékos formában pénzügyi, digitalizációs és környezetvédelmi tematikájú kvíz kérdésekre válaszolva gyűjtsék a digitális érméket. Ezek az érmék és e-takarékbélyegek az ismeretterjesztés eszközei is azáltal, hogy magyar királyokról, várakról, városokról, az állatvilágról és nem utolsósorban a nagyvilágban is méltó elismerésre szert tevő magyar találmányokról kapták mintázatukat.

Ajándékra váltható pontok

Mikor aztán összegyűltek a megfelelő sorozatok, azokat a diákszéf PontVelem webshopban válthatják be a diákok a kiválasztott ajándékokra. Persze előfordulhat, hogy valakinek hiányzó elemei lesznek egy-egy teljes sorozathoz. Ebben az esetben a rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy egymás között cseréljék el például Szigetvárt Kőszeg várára, vagy éppen a Rubik kockát ábrázoló bélyeget a golyóstoll e-bélyegre az alkalmazás aktív élvezői. A digitális diákszéf megálmodói szerint a játékosan tanulás mellett az applikáció lényege a tárgyi ismeretterjesztés, amely a kvíz kérdésekben realizálódik. A tudás mellett a csere-bere készségek fejlesztésének eredményeként a teljes sorozatok birtokában a digitális diákszéf PontVelem webáruházában mindenki elnyerheti méltó ajándékát.

Tudatosan kiválasztott célok a diákszéf alkalmazással

45 hazai általános iskolában indították el a digitális diákszéf applikáció aktív bevezetését, melyhez természetesen más iskolákból is regisztrálhatnak tanulók. Érdekessége a programnak, hogy a diákok a csatlakozásukat követően megtakarítási célokat is meghatározhatnak maguknak, melyek aztán meghatározhatják egész „játékukat”. E célok megvalósulása pedig extra öröm faktort és elégedettség érzést generál a gyermekekben, mely érzések a felnőtt létben is –az applikáció megálmodói szerint – kísérni fogja Őket, és ezáltal rendszeresen törekednek majd a tudatos megtakarításokra. A kutatások szerint a családok anyagi biztonsága, a pénzügyi kockázatvállalások csökkentése szoros összefüggésben állnak meghatározott pénzügyi viselkedési formák tanulásával. Ezek a tanulási folyamatok pedig leginkább a gyermekkorban alapozhatóak meg. A megtakarítások mellett a legfontosabb tanulandó pénzügyi viselkedési folyamatok között a bevételek és a kiadások rendszeres nyomon követése, valamint a családi és egyéni pénzügyi tervek megfogalmazása és meghatározása állnak.

A célokat tehát a tervezők pontosan megfogalmazták. Létre is jött a termék, a digitális diákszéf, amely e célok megvalósítására maximálisan megfelelő. A gyerekek élvezik a programot és szívesen használják. Ahhoz azonban –különösen a kisebbeknél – hogy az applikáció képbe kerüljön, vagyis rátaláljanak az iskolások, felnőtt segítségre is szükségük lehet.

Ennyi energia befektetést pedig a jövő generációjának pénzügyi tudatosságra való nevelése mindenképpen megér.