Ajándék vásárlás biztonságosan

/ november 30, 2021/ Tanácsadás

A karácsony előtti héten már feltehetőleg megvan az ünnepi menü, szeretteink ajándékai becsomagolva sorakoznak, a lakás pedig csillog-villog. Nyugodtan, hátradőlve, egy kényelmes papucsban olvasgatva számoljuk vissza a napokat. Nos ez egy vattacukorfelhőbe csomagolt, fiktív vízió! A filmekben talán így van, de a való életben ez az az időszak, amikor a kollégákkal vérre menő harcok folynak az ünnepi beosztások ügyében. Amennyiben mázlink van, és szabira tudunk menni, előre kell dolgoznunk, 120 százalékon kell pörögnünk, hogy mindent rendben hagyjunk a munkahelyünkön. Emellett kell megoldani valahogy az ajándékok és a karácsonyi menü hozzávalóinak megvásárlását, a lakás, esetleg a kert dekorálást is. Vannak, akik egész évben toporzékolva várják, hogy belekezdjenek ebbe a projektbe. A másik tábor pedig ötlettelenül csapong, egy koncepciót követve: „Ha lehet, ne ugyanazt vegyük senkinek, mint tavaly”. Viccet félretéve, nyilván nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni semmit. Ekkor ugyanis már a népszerűbb, akciós termékekből készlethiány lehet. Kereshetjük a vásárlás alternatíváit, vagy improvizálhatunk vaktában bolyongva a sokadik üzletben. A netes rendelések kiszállítása pedig a karácsonyi hajrában bizonytalan lehet, főleg a jelenlegi helyzetben.

A karácsony előtti vásárlás sokszor marad az utolsó pillanatra, ami minden, csak nem biztonságos.

Online, vagy offline vásárlás?

Az offline vásárlás gyakorlatilag azt foglalja magában, hogy sorra járjuk az üzleteket. Ezt talán inkább a hölgyek kedvelik, véletlenül útba ejtve a karácsonyi dekorációs pultokat, bár az urak is kiveszik a részüket az elektronikai részlegen. Ilyenkor a kiszemelt ajándékot kézbe vehetjük, átnézhetjük, illetve sok esetben akár ki is próbálhatjuk. Például egy tévé esetében a kiállított terméket kapcsolgathatjuk, megnézhetjük mit tud, milyen a képe, honnan mennyire jól látszik. Az áruházi szakemberektől pedig bátran kérdezhetünk. Ha külön érvényesíteni kell a garanciapapírt a vevőszolgálatnál, azt semmiképpen se mulasszuk el! Amennyiben házhoz hozzák a megrendelésünket, ne felejtsünk el meggyőződni a csomagolás sértetlenségéről.

Amikor online vásárlás után megkapjuk a csomagot, mindig bontsuk ki és ellenőrizzük, főleg, ha ajándékba szántuk a tartalmát.

Ne csak akkor bontsuk ki, nézzük át és próbáljuk ki a terméket, ha magunknak rendeltünk, de akkor is, ha ajándékba szánjuk, hogy ne érjen senkit kellemetlen meglepetés az ünnepek alatt. Amennyiben bármilyen sérülést fedezünk fel, ne vegyük át a terméket, és mindenképpen vetessünk fel jegyzőkönyvet az esetről! Sértetlen termék esetén már ekkor érdemes rá a gyári garancia mellé kiterjesztett garancia-, sőt akár baleseti garancia szerződést is kötni.

Kényelmes vásárlás otthonról

Az egyre inkább teret hódító online vásárlás nagy előnye, hogy kényelmesen a fotelből böngészhetjük a kínálatot, a választott termék pedig akár házhoz is jön. Nem kell a tömegben bolyonganunk, és belogisztikázni például egy mosógépet a csomagtartóba. A nagy hátránya, hogy személyesen nem győződhetünk meg róla, hogy mit is raktunk a virtuális kosarunkba. Ahhoz, hogy ne érjen minket csalódás, érdemes a kiszemelt árunak alaposan utánanézni. Egy jó webshop lehetőséget ad a termékek értékelésére, ezért azokat mindig érdemes elolvasni. Igen, olvassuk el őket, hiszen előfordulhat, hogy azért kap egy termék egy csillagot, mert nem kapta meg időben a megrendelő. Ettől függetlenül az a termék még lehet tökéletes. Különféle fórumokon is érdemes rákeresnünk a termékre. Ezeken sokszor bővebb lére eresztett személyes tapasztalatokat, teszteket is találhatunk, ami sokat segít vásárláskor. Szinte nincs olyan áru, amiről ne lenne „unboxing” videó a különféle videómegosztó portálokon. Ezeken nem egy jól marketingelt fotót láthatunk, hanem magát a terméket, valamint a csomagolás tartalmát. Ezen túlmenően pedig a készítő személyes első benyomásait is figyelemmel kísérhetjük.

Online vásárlás esetében kizárólag megbízható, leinformálható webshopból rendeljünk, ahol az adatainkat védő fizetési rendszer van integrálva.

Bankkártyás fizetést csak titkosított csatornát használó (SSL tanúsítvánnyal rendelkező) weblapról indítsunk! Ezt a böngésző címsorában egy pici, lakatszerű ábra jelöli. Internetes vásárlás során a kereskedő soha nem kérheti a bankkártya PIN kódját! Amennyiben mégis ezt tenné, azt soha ne adjuk meg! A kártyán szereplő nevet, a kártyaszámot, a kártya lejárati dátumát, valamint a hátlapon szereplő CVV kódot kérhetik. A kétfaktoros hitelesítés is a mi biztonságunkat szolgálja. Ennek köszönhetően azonnal értesülünk róla, ha gyermekünk venne magának párezer forintért életkristályt, vagy bányászérmét valamelyik játékhoz. 

Mennyi az annyi?

Az ár nagyon fontos tényező a döntéshozatalban. Érdemes ezért ár-összehasonlító oldalakon is böngészni. Nézzünk árdiagramot is, így könnyen kiderülhet, hogy egy vonzónak tálalt Black Friday akció valójában egy átlagos szerdai árszínvonalnak felel meg csupán. A fizetési módokról mindig tájékozódjunk a wesbhopban. A vevő számára az előre utalás a legkockázatosabb fizetési mód. A kiszállítást követő kiegyenlítés a futárnál történik. Utánvéttel (készpénzben), illetve webshoptól/futárszolgálattól függően akár bankkártyával is lehet erre lehetőségünk.

A karácsonyi ajándékok vásárlását főleg, ha rendeljük azokat, érdemes idejekorán megkezdeni, hiszen a kiszállítás ilyenkor már tetemes késéssel történik meg.

Ha valami nem stimmel…

Ha nem kapnánk meg a terméket, hibás terméket, vagy valamilyen teljesen más árut találunk a csomagban, a bankunkon keresztül kártyaperes (chargeback) eljárást indíthatunk. Erre azonban kizárólag bankkártyás fizetés esetén van módunk, és meglehetősen hosszú folyamatról van szó, és a termék kézhezvételétől számított 120 napon belül van rá lehetőség. A vásárlót ezen túlmenően elállási jog is illeti. Amennyiben az online rendelt termékkel nem vagyunk elégedettek, indoklás nélkül visszaküldhetjük azt. Ezzel a termék kézhezvételét követő 14 napon belül élhetünk!

Ne csak a vásárlás biztonságára ügyeljünk, hanem, ahogyan azt már említettük, éljünk a lehetőséggel és a megvásárolt nagyértékű termékekre kössünk kiterjesztett garancia szerződést. Így akár öt évvel is meghosszabbíthatjuk a garanciális időszakot. A balesetekből származó károkra a gyári garancia, de még a kiterjesztett garancia sem vonatkozik, így a drágább termékeket (például egy digitális fényképezőgép, okostelefon, vagy akár laptop) érdemes bebiztosítani baleseti garanciával is!