Ajándék vásárlás biztonságosan
A karácsony előtti héten már feltehetőleg megvan az ünnepi menü, szeretteink ajándékai becsomagolva sorakoznak, a lakás pedig csillog-villog. Nyugodtan, hátradőlve, egy kényelmes papucsban olvasgatva számoljuk vissza a napokat. Nos ez egy vattacukorfelhőbe csomagolt, fiktív vízió! A filmekben talán így van, de a való életben ez az az időszak, amikor a kollégákkal vérre menő harcok folynak az ünnepi beosztások ügyében. Amennyiben mázlink van, és szabira tudunk menni, előre kell dolgoznunk, 120 százalékon kell pörögnünk, hogy mindent rendben hagyjunk a munkahelyünkön. Emellett kell megoldani valahogy az ajándékok és a karácsonyi menü hozzávalóinak megvásárlását, a lakás, esetleg a kert dekorálást is. Vannak, akik egész évben toporzékolva várják, hogy belekezdjenek ebbe a projektbe. A másik tábor pedig ötlettelenül csapong, egy koncepciót követve: „Ha lehet, ne ugyanazt vegyük senkinek, mint tavaly”. Viccet félretéve, nyilván nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni semmit. Ekkor ugyanis már a népszerűbb, akciós termékekből készlethiány lehet. Kereshetjük a vásárlás alternatíváit, vagy improvizálhatunk vaktában bolyongva a sokadik üzletben. A netes rendelések kiszállítása pedig a karácsonyi hajrában bizonytalan lehet, főleg a jelenlegi helyzetben.
Online, vagy offline vásárlás?
Az offline vásárlás gyakorlatilag azt foglalja magában, hogy sorra járjuk az üzleteket. Ezt talán inkább a hölgyek kedvelik, véletlenül útba ejtve a karácsonyi dekorációs pultokat, bár az urak is kiveszik a részüket az elektronikai részlegen. Ilyenkor a kiszemelt ajándékot kézbe vehetjük, átnézhetjük, illetve sok esetben akár ki is próbálhatjuk. Például egy tévé esetében a kiállított terméket kapcsolgathatjuk, megnézhetjük mit tud, milyen a képe, honnan mennyire jól látszik. Az áruházi szakemberektől pedig bátran kérdezhetünk. Ha külön érvényesíteni kell a garanciapapírt a vevőszolgálatnál, azt semmiképpen se mulasszuk el! Amennyiben házhoz hozzák a megrendelésünket, ne felejtsünk el meggyőződni a csomagolás sértetlenségéről.
Ne csak akkor bontsuk ki, nézzük át és próbáljuk ki a terméket, ha magunknak rendeltünk, de akkor is, ha ajándékba szánjuk, hogy ne érjen senkit kellemetlen meglepetés az ünnepek alatt. Amennyiben bármilyen sérülést fedezünk fel, ne vegyük át a terméket, és mindenképpen vetessünk fel jegyzőkönyvet az esetről! Sértetlen termék esetén már ekkor érdemes rá a gyári garancia mellé kiterjesztett garancia-, sőt akár baleseti garancia szerződést is kötni.
Kényelmes vásárlás otthonról
Az egyre inkább teret hódító online vásárlás nagy előnye, hogy kényelmesen a fotelből böngészhetjük a kínálatot, a választott termék pedig akár házhoz is jön. Nem kell a tömegben bolyonganunk, és belogisztikázni például egy mosógépet a csomagtartóba. A nagy hátránya, hogy személyesen nem győződhetünk meg róla, hogy mit is raktunk a virtuális kosarunkba. Ahhoz, hogy ne érjen minket csalódás, érdemes a kiszemelt árunak alaposan utánanézni. Egy jó webshop lehetőséget ad a termékek értékelésére, ezért azokat mindig érdemes elolvasni. Igen, olvassuk el őket, hiszen előfordulhat, hogy azért kap egy termék egy csillagot, mert nem kapta meg időben a megrendelő. Ettől függetlenül az a termék még lehet tökéletes. Különféle fórumokon is érdemes rákeresnünk a termékre. Ezeken sokszor bővebb lére eresztett személyes tapasztalatokat, teszteket is találhatunk, ami sokat segít vásárláskor. Szinte nincs olyan áru, amiről ne lenne „unboxing” videó a különféle videómegosztó portálokon. Ezeken nem egy jól marketingelt fotót láthatunk, hanem magát a terméket, valamint a csomagolás tartalmát. Ezen túlmenően pedig a készítő személyes első benyomásait is figyelemmel kísérhetjük.
Bankkártyás fizetést csak titkosított csatornát használó (SSL tanúsítvánnyal rendelkező) weblapról indítsunk! Ezt a böngésző címsorában egy pici, lakatszerű ábra jelöli. Internetes vásárlás során a kereskedő soha nem kérheti a bankkártya PIN kódját! Amennyiben mégis ezt tenné, azt soha ne adjuk meg! A kártyán szereplő nevet, a kártyaszámot, a kártya lejárati dátumát, valamint a hátlapon szereplő CVV kódot kérhetik. A kétfaktoros hitelesítés is a mi biztonságunkat szolgálja. Ennek köszönhetően azonnal értesülünk róla, ha gyermekünk venne magának párezer forintért életkristályt, vagy bányászérmét valamelyik játékhoz.
Mennyi az annyi?
Az ár nagyon fontos tényező a döntéshozatalban. Érdemes ezért ár-összehasonlító oldalakon is böngészni. Nézzünk árdiagramot is, így könnyen kiderülhet, hogy egy vonzónak tálalt Black Friday akció valójában egy átlagos szerdai árszínvonalnak felel meg csupán. A fizetési módokról mindig tájékozódjunk a wesbhopban. A vevő számára az előre utalás a legkockázatosabb fizetési mód. A kiszállítást követő kiegyenlítés a futárnál történik. Utánvéttel (készpénzben), illetve webshoptól/futárszolgálattól függően akár bankkártyával is lehet erre lehetőségünk.
Ha valami nem stimmel…
Ha nem kapnánk meg a terméket, hibás terméket, vagy valamilyen teljesen más árut találunk a csomagban, a bankunkon keresztül kártyaperes (chargeback) eljárást indíthatunk. Erre azonban kizárólag bankkártyás fizetés esetén van módunk, és meglehetősen hosszú folyamatról van szó, és a termék kézhezvételétől számított 120 napon belül van rá lehetőség. A vásárlót ezen túlmenően elállási jog is illeti. Amennyiben az online rendelt termékkel nem vagyunk elégedettek, indoklás nélkül visszaküldhetjük azt. Ezzel a termék kézhezvételét követő 14 napon belül élhetünk!
Ne csak a vásárlás biztonságára ügyeljünk, hanem, ahogyan azt már említettük, éljünk a lehetőséggel és a megvásárolt nagyértékű termékekre kössünk kiterjesztett garancia szerződést. Így akár öt évvel is meghosszabbíthatjuk a garanciális időszakot. A balesetekből származó károkra a gyári garancia, de még a kiterjesztett garancia sem vonatkozik, így a drágább termékeket (például egy digitális fényképezőgép, okostelefon, vagy akár laptop) érdemes bebiztosítani baleseti garanciával is!